Connect with us

Kerítésen innen

Szülői Hang: a kormány újabb merénylete a gyerekek ellen

kormány, szülői hang,
Megosztás

Miközben a magyar kormány folyamatosan a szakképzést ajánlja a gimnáziumok helyett, semmit nem tesz az előbbiek vonzóvá tételéért, mondjuk a szakami tárgyak oktatási fetételeinek javításával, sőt, hacsak azt nem vesszük annak, hogy egyre inkább megnehezíti a bejutást a gimnáziumokba. A Szülői Hang szerint még nagyobb esélyegyenlőtlenséget és a gimnáziumi képzés elsorvasztását vetíti előre a kompetenciamérés eredményének beszámítása a gimnáziumi felvételik eredményébe.

Kompetenciamérés eredményeinek kiforgatása

A most közzétett rendelettervezet beigazolta a félelmeket, a kormányzat már idéntől érdemjeggyel értékeli a kompetenciaméréseket és az eredményt beszámítja a középiskolai felvételibe– kezdi közleményét a Szülői Hang, majd így folytatja:
Tiltakozunk az intézkedés ellen, amely merénylet a gyerekekkel szemben, és tovább növeli a már most is nagyon nagy esélyegyenlőtlenségeket. Az intézkedés megnehezíti a gimnáziumokba való bejutást és a kormányzati tervek szerint a gimnáziumi képzés elsorvasztását vetíti előre, mely ellen petícióval tiltakozik a csoport.

A kompetencia mérések nem alakíthatók át érdemjegyekké

Tiltakozunk a kormányzat által közzétett rendelettervezet ellen, mely szerint már idén március 1-től – a pedagógusoknak és gyerekeknek még felkészülési lehetőséget sem adva -, két érdemjegyként beszámítják a kompetenciamérések eredményét, és a középiskolai felvételi eljárás során is figyelembe fogják venni a kompetenciamérések eredményét.

A kompetenciamérések célja nem a tanulók egyéni teljesítményének felmérése, hanem az iskola és az oktatási rendszer működésének megismerése. A kompetenciamérések nem alakíthatóak át igazságosan érdemjeggyé, hiszen ezek nem kapcsolódnak a szorosan vett tananyaghoz. A kompetenciamérések eredményei jelentős regionális különbségeket mutatnak, melynek oka a gyerekek eltérő családi háttere és az iskolák eltérő színvonala. Az iskolák jelentős részében nincs elegendő szaktanár sem, az tanórákat folyamatosan helyettesítéssel látják el, melyeket sok esetben nem szaktanár tart. Ilyen körülmények között a kompetenciamérések értékelése merénylet a gyerekekkel szemben.

A Szülői Hang petícióval tiltakozik a gimnáziumi képzés elsorvasztása ellen. A több ezer aláírás mellett számos szülő és pedagógus szöveges véleményben is kifejtette, miért elfogadhatatlan a kormányzati terv.

<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>

A gyerekek már most is túl vannak terhelve

A kompetenciamérés beszámítása és a felvételiben eljárásban való figyelembevétele tovább növeli az értelmetlen stresszt. Várható, hogy sok családban különórákkal, tanfolyamokkal fogják felkészíteni a gyerekeket ezután már nemcsak a központi írásbeli vizsgákra, hanem a kompetenciamérésekre is. Ezzel tovább ösztönzik az „árnyékoktatást” és a gyermekek oktatásának finanszírozását még inkább a szülőkre hárítják. Azok a gyerekek, akiknek a családja ebben nem tud támogatást adni, még inkább lemaradnak. A kompetenciamérés eredményének beszámításával a kormányzat a gyerekek esélyeit már előre leronthatja a felvételi eljárást megelőző tanév kompetenciamérésének keretében. Az intézkedés tovább növeli a már most is fájóan erős társadalmi különbségeket, országunk így rengeteg tehetséges gyereket veszíthet el.

A mostani kormányrendelet újabb lépés az esztelen központosítás útján

Az állami iskolák működését már a nemezti köznevelésről szóló 2011-es törvény bevezetése óta távolról menedzselik a tankerületek, arra törekedve, hogy minél kevesebbet költsenek az oktatásra, a gyerekeinkre. Eddig azonban az érdemjegyekről a tanárok dönthettek; ebben történik most változás, a kormányzat immár az osztályzásba is beleszól. Ennek igazságtalanságát a tanulók is közvetlenül érzékelhetik majd, és így a kormányzat a tanulók és a pedagógusok közötti bizalmi kapcsolatot is rombolhatja.

A kormányzat lépésére már korábban is számítani lehetett a KRÉTA-ban közzétett szülői kérdőív alapján; ahogyan sejthető volt, a kérdőívben már eleve eldöntött kérdésről kérdezték a szülőket. Az elképzelés ellen közösségünk korábban nyílt levélben is tiltakozott.

Az intézkedés részletei jelenleg ismeretlenek. Félő, hogy a problémákkal küzdő SNI vagy BTMN státuszú gyerekeket és az alternatív tanterv szerint oktató iskolákat még inkább hátrányosan érinti az intézkedés, hiszen ezekkel kapcsolatban a kormányzat semmilyen tájékoztatóst nem adott

-fejeződik be a Szülői Hang közleménye.

Kapcsolódó

kormány, szülői hang,

Szerző