Kerítésen innen
Teljességgel alkalmatlan és rendkívül veszélyes – véleményezte a PDSZ a Pintér-ötletet
Felbolydult a pedagógustársadalom a hét kiszivárgott hírén, miszerint Pintér Sándor (egyik) minisztériuma évenkénti belső értékelést vezetne be a nevelési-oktatási intézményekben, a pedagógusoknak többek között „személyes teljesítménycélokat” kellene kitűzniük minden tanév elején, emellett tíz kompetenciterületen kellene megfelelniük.
Felbolydult a pedagógustársadalom a hét kiszivárgott hírén, miszerint Pintér Sándor (egyik) minisztériuma évenkénti belső értékelést vezetne be a nevelési-oktatási intézményekben, a pedagógusoknak többek között „személyes teljesítménycélokat” kellene kitűzniük minden tanév elején, emellett tíz kompetenciterületen kellene megfelelniük.
Suttyomban készült a terv
„A sajtó által kiszivárgott elképzelések jól mutatják, hogy a kormány sem a sztrájkkövetelésekben, sem a szakszervezetek és a civilszervezetek által megfogalmazott 9 pontban foglaltakat nem kívánja teljesíteni, de ilyen irányba lépéseket sem tesz. Látható, hogy a cél az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává „neveljék” a pedagógusokat”
– emelte ki a PDSZ közleményében, akik semmiféle tervezetet nem kaptak, ezért csak arra tudnak reagálni, amit a sajtóból ismerhettek meg – viszont az anyag összhangban van azzal, amiről Pintér Sándor belügyminiszter decemberben, a Ludovikán beszélt.
Fő a lojalitás!?
A szakszervezet szerint úgy kellene meghatározni elérendő célokat, hogy ahhoz a feltételeket a kormány nem biztosítja.
„A lemorzsolódást pl. nem tudja csökkenteni az intézményvezető parancsszóra, ahogy az osztályfőnök sem befolyásolhatja a tanulói hiányzások számát. Az persze nyilvánvaló, hogy ez utóbbi mint „teljesítménycél” nem a közoktatás rendbetételét szolgálja, hanem azt, hogy a látható munkabeszüntetések szülői támogatásában ellenérdekeltté tegyék a pedagógust, aki ezért majd a sztrájkkal nemcsak az aktuális béréből veszít, de tartós fizetéscsökkentést is elszenvedhet, bármilyen minőségben is tanít. Fő a lojalitás! De a lojalitás mint teljesítményértékelési szempont is azt mutatja, hogy a hatalom a pedagógusnak alárendelt, gondolkodás nélküli végrehajtó szerepet szán, nem pedig tájékozódásra, kritikai gondolkodásra és együttműködésre képes jövő generációt nevelő szabadon gondolkodó értelmiségként tekint a pedagógustársadalomra” – írják.
Legyen a tanár tanárnak farkasa?
A PDSZ úgy látja, az egyik cél a tantestületek megosztása,
„kiemelt béremelés jár a tantestület 20%-nak abból a pénzből, amit az ún. alulteljesítők béréből vonnának el, egymás elleni versengésre késztetve a kollégákat”.
Úgy vélik, a teljesítmények alapján történő differenciált bérezés nem ördögtől való, de első lépésként tisztességes alapbérekre van szükség ahhoz, hogy megszűnjön a tömeges elvándorlás a pedagóguspálya, és hogy az a pályakezdők számára vonzó legyen.
„Pintér tervezett teljesítményértékelési rendszere a pedagógusokat megfegyelmezendő, alulteljesítő munkavállalói csoportként kezeli, ahelyett, hogy a hiányzó feltételek megteremtésén dolgozna, a pedagógusokat bűnbakként állítja be”
– írják, hozzátéve:
nem javít a tervezeten az sem, hogy a „pedagógus II” okozatba lépést fakultatívvá tennék.
Az éves belső teljesítményértékelés helyett azt követelik, hogy Pintér Sándor
- 1. a tervezetét vonja vissza,
- 2. minisztertársaival együtt keresse meg az azonnali, legalább 45%-os alapbéremelés forrását a központi költségvetésben (ha igénylik, ehhez a PDSZ segítséget ad),
- 3. kezdje meg a tárgyalásokat az illetmények reálértékének megőrzése érdekében bevezetendő bérautomatizmusról,
- 4. a teljesítményértékelés és differenciálás szempontjainak, rendszerének és ellenőrizhetőségének kialakításáról kezdjen szakszervezeti és szakmai egyeztetést,
- 5. teljesítse a további sztrájkköveteléseket a nem pedagógusok béremeléséről és a munkaterhek csökkentéséről, valamint
- 6. kezdjen széleskörű és valódi szakmai és társadalmi egyeztetést a civilszervezetek és szakszervezetek által aláírt 9 pontos követelésekről! Valódi egyeztetés alatt azt értjük, hogy a kormány ne a maga által létrehozott, korporatív és hozzá „bekötött” testületekkel, ezáltal voltaképpen önmagával egyeztessen, hanem a szakszervezeteken kívül a létező, a közoktatás területén működő társadalmi szervezetekkel, szülői és diákszervezetekkel, szakmai műhelyekkel folytasson egyeztetéseket!
Szerző
Friss
- Ki a ludas: Mráz Ágoston Sámuel, vagy a Magyar Nemzet újságírója, vagy az anonim harmadik?
- Hiszi, nem hiszi? Ezek augusztus sorsdöntő napjai…
- Újabb százmilliárdok ígérvénye Orbán Viktortól: ezúttal a közszféra dolgozóinak – Ugye tudja mindenki, hogy ez is a közös kontóra megy?
- Nem mind fénylik, ami arany
- Nem rötyög! Nagy Márton szerint a béke, az adókedvezmény és a nyugdíjasok élelmiszer-utalványa pörgeti fel a gazdaságot
- 2025 őszi karrierhoroszkóp – Mit tartogat a következő évszak a munkában és céljaidban?
- Meg vagyok nyugodva. Orbán azt mondta, ő megment a világháborútól – Napi Lendvaiság…
- Lázár „óriási bejelentése’: azt tervezik…., nem belekezdtek, csinálják, csak dumcsiznak róla
- „A miniszterelnök úrnak üzenem: kiszúrathatja a kerekeimet (…) úgysem fogok félni tőle, ő meg úgyis meg fog bukni…”
- Nyerges Csenge Megafon-lány Tisza-ügynök lenne? Zalaszentgróti szereplése párszáz szavazatot biztosan hozott Magyar Péternek