Kerítésen innen
A buszok megússzák, de Ön biztosan nem!
Újabb „csata”, amiben tuti nem mi leszünk a nyerők! Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, azzal, hogy majdnem egy teljes hetet adnak a társadalmi egyeztetésre, szeptember 1-ig. A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.
Újabb „csata”, amiben tuti nem mi leszünk a nyerők, hiába „ússzák meg az autóbuszok”! Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, azzal, hogy majdnem egy teljes hetet adnak a társadalmi egyeztetésre, szeptember 1-ig. A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.
Kibővül a díjköteles útszakaszok listája
Az eddigiek mellett díjkötelessé válik:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Egy komoly kedvezményezettje is lesz az intézkedéseknek:
az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.
A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják
(Fontos kiemelni, hogy ami innen jön, az már csak rájuk vonatkozik: az övék az e-útdíj, az ennél kisebbekre az e-matrica szabályai az érvényesek, amit emlegethetünk útdíjként, de jogilag nem az – szóval, akinek személyautója van, annak a cikk hátralévő része miatt nem kell izgulnia).
Az egyik legfontosabb változás az, hogy
bevezetik a külsőköltség-díjat.
Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni; valójában már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet 0 forintban határozta meg a mértékét.
Egészen mostanáig….
A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e. Az összegét eurócentben határozzák meg – így jön ki például az, hogy Euro VI-os besorolású járműnekkét település közötti úton 0,5 centet kell fizetnie kilométerenként, egy ugyanilyen besorolású négytengelyes járműnek ugyanott már 0,8 centet, de például egy Euro IV-esnek a települések között 3,4, külvárosban 7,3 cent a kilométerenként külsőköltségdíj. Ezt részletezték is – érdemes kiemelni, hogy a táblázatban a nettó árak szerepelnek, vagyis a 27 százalékos áfa még erre jön rá.
Az útdíj a gyorsforgalmi utakon kicsit csökken, a főutakon viszont nő
- A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
- A J3-as kategóriában (három tengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
- A J4-es klategóriában (négy tengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
És újonnan létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobbaknak: ezek eddig a J4-be tartoztak, öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.
Ha a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben (kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól).
„A díjköt. közúth.-ra von. úthasználati jogosultságokkal ö.függő min. rend. mód.”
címmel, a kormány egészen szeptember 1-ig várja a javaslatokat és véleményeket a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu mailcímre, aztán hogy mennyire veszik ezeket figyelembe, majd kiderül.
VIA HVG
Friss
- Szijjártó: hivatalosan is old boy lettem – Hidd el Péter, nem ez a gond veled…..
- Srácok ott Budapest vezetésében, nem kéne a helyezkedés helyett végre a városlakókkal foglalkozni?
- …és így: heti horoszkóp november utolsó és december első napjára
- Csere a Fidesz-sakktábla gyalogjainál: Leitner Attila üti Gábor Lászlót – Hogy kik ők, és mivégre a lépés, majd kiderül…
- Akik az út szélén maradtak – Ételosztás „kéretlenül” Debrecenben
- Csak beszél, vagy mond is valamit?
- Kórház a XXI. század Magyarországán: hatósági felszólítás kell ahhoz, hogy eltüntessék a dzsuvát a padlóról
- Beton Szandi újra támad – 3.14-ba a hajléktalanokkal
- Mi van itt, tavasziasra fordul az időjárás? – Kemény frontok nehezítik az arra érzékenyek életét
- Kövér László lyukra futott – Döntését elkaszálta a strasbourgi bíróság, ám, aki fizet helyette, az ismét Ön