Connect with us

Kerítésen innen

A MÁV nem hátrál, miért is tenné, hiszen: ha Isten velünk, ki ellenünk?

Megosztás

Emlékeznek, mekkora vonaglásokat váltott ki annak idején az akkor ellenzéki Fideszből Kóka János miniszter MÁV vonalakat és ezzel „viszonylatokat” megszüntető ötlete?

Published

on

Megosztás

Emlékeznek, mekkora vonaglásokat váltott ki annak idején az akkor ellenzéki Fideszből Kóka János miniszter MÁV vonalakat és ezzel „viszonylatokat” megszüntető ötlete?

Miniszteri ötletelés a MÁV vonalakról, anno 2006

A MÁV és a Volán menetrendjének és díjszabásának összehangolásával kezdi a helyközi tömegközlekedés átalakítását a kormány. Mindkét társaságot a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium alá rendelik. A párhuzamos szolgáltatások megszüntetésére 28 MÁV mellékvonalat szüntetnek meg, és 2500 embert bocsátanak el a vasúti adminisztrációból. Kóka János miniszter bejelentette, hogy privatizálják a MÁV-ból kiszervezett teherszállítási üzletágat, a MÁV Cargót, ebből tőkésítik a vasúttársaságot – Origo 2006. július.5.

A gondolat bejelentését elmondhatatlan mennyiségű, olykor már nemzethalált is vizionáló Fidesz vélemény-cunami és mocskolódás követte. Az akkori kormány visszalépett az ötlettől.

Ahogy mondani szokták: snitt és elérkeztünk napjainkba

A Fidesz-kormány nemcsak bejelentett egy jelentős vasúti szárnyvonal leépítést, de szinte azonnal, ahogy az itt szokás, meg is lépi azt, mit sem törődve a választók legszélesebb körének felháborodásával. Talán ők is úgy gondolkodnak, ahogy az a Bibliában írva vagyon:

 Ha Isten velünk, ki ellenünk? Aki saját Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért áldozatul adta, hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent? Ki emel vádat Isten választottai ellen? Isten, aki a megigazulást adta? Ki ítél el?

(Rómaiaknak írt levél 8. fejezet, teljes szöveg itt!)

A mézesmadzag

A MÁV-Volán csoport augusztus 1-jétől – további intézkedésig – tíz regionális vasútvonalon, vonalszakaszon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait az Építési és Közlekedési Minisztérium elrendelése alapján

– közölte a MÁV-Volán csoport pénteken az MTI-vel.

A közleményben kiemelték,

az érintett mellékvonalakon a korszerű, légkondicionált autóbuszokkal kiszámíthatóbbá, a korábbinál kényelmesebbé válik az utazás.

Hangsúlyozták,

a vonatok autóbuszos pótlása megbízhatóságot és minőségjavulást is jelent az érintett vonalakon. A vonatokat helyettesítő autóbuszok lehetőség szerint érintik a vasútállomásokat, vagy a közeli Volánbusz megállóhelyeken állnak meg. Az autóbuszmegállók – néhány kivétellel – a vasúti megállóhelyekhez viszonyítva a lakott területekhez közelebb, vagy a falvak központjában helyezkednek el. Egyes településeken több megállója lesz az autóbuszoknak a vonatokhoz képest, így az eddiginél kevesebbet kell gyalogolni a megállóig, ezáltal sokak számára kedvezőbbé válik a közösségi közlekedés elérése.

Kifejtették,

az érintett mellékvonalakon forgalomba álló korszerű, légkondicionált autóbuszok az utasoknak kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek lehetővé. A Volánbusz a tíz vonal kiszolgálásához a korszerű és környezetkímélő Credobus Econell 12 típusú, Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott szóló autóbuszait állítja be. Ezek a legújabb beszerzésű autóbuszok légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztatási rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel és a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkeznek.

A közleményben ismertetik, hogy

az autóbuszokon a vasúti díjszabás és kedvezményrendszer érvényes, vármegye- és országbérletekkel is igénybe vehetők.

Felhívják a figyelmet, hogy

a buszokon nem válthatók meg a menetjegyek, azokra csak előzetesen megvásárolt vasúti jeggyel, bérlettel lehet felszállni.

Hozzáfűzik:

a jegyeket legkényelmesebben online, a MÁV applikációval vagy az ELVIRA menetrendi tervező segítségével tudják megvenni az utazók. A buszokon nem szállíthatók kerékpárok

Üröm az öröm(?)ben

Arra is felhívják azonban az utasok figyelmét, hogy

utazás előtt tájékozódjanak a járatok indulási idejéről és helyéről. A közutak vonalvezetése miatt ugyanis az autóbuszos menetidők eltérhetnek a megszokottól, ez az indulási és az érkezési időt is befolyásolja. A menetidő legtöbb esetben csak néhány perccel tér el, de a komlói és a tiszaújvárosi vonal esetében 15-25 perccel hosszabb, míg az ipolytarnóci vonalon 10 perccel rövidebb utazási idővel kell számolni. A menetrendek kialakításakor ugyanakkor elsődleges volt a fővonali vasúti csatlakozások megtartása.

Az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését a jármű- és személyzethiány indokolja, amelyeknek enyhítésére a MÁV-Volán csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat – ismerteti a társaság.

Az igazság persze sokkal egyszerűbb és drámaibb

A MÁV-ot is mint olyan sok más állami, illetve látszatprivatizált céget a kormány és a menedzsment hozzá nem értése, nemtörődömsége a NER idején teljesen lepusztította. Csak így történhetett, hogy az egykor Európa-szerte példás MÁV, ahonnan egy időben rangot jelentett még nyugdíjba menni is, mára már csak mint valami idegen hullák darabjaiból összefércelt torzszülött a szétesés határárán szédeleg.

Előzmény

Szerző