Sport
Akár nyerhetnek is a Red Bullok az istálló korábbi magyar mérnöke szerint
Kling Sándor, aki több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bullnál, az MTI-nek adott interjúban kifejtette: mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések.
„A Forma-1-ben három pályát húznak nagyjából egy kaptafára: Monte-Carlót, a Hungaroringet és a szingapúri helyszínt” – mondta Kling. „Ezeken a versenyhétvégéken kap igazán nagy szerepet az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek.”
A Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán doktorált szakember a Red Bullnál töltött időszak alatt másfél évig csak az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, és bár szerinte hatalmas szerepe van ennek az elemnek a versenyautók teljesítményében, mégsem tartja fontosabbnak, mint a hátsó légterelőt.
„Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián” – avatott be a részletekbe Kling Sándor. „Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz.”
A magyar szakember elárulta, az angliai Milton Keynesben található bázison a dolgozók nagy többsége hétköznap végezte a feladatait, a versenyhétvégékre nem is utaztak el a csapattal.
Vannak ugyanakkor az istállónál olyan szakemberek, akik hétvégén, az úgynevezett „operatív szobából” segítik az adott verseny helyszínén dolgozó csapattagokat.
„Volt szerencsém egy alkalommal végig követni egy futamot ebből a helyiségből, és valóban elképesztő, hogy a világ bármelyik pontján versenyeznek is az autók, az összes szenzor adatait, a teljes telemetriát és a rádiós kommunikáció minden részletét azonnal látták, hallották az operatív szobában dolgozó kollégák” – mondta Kling Sándor, aki néhány hónappal ezelőtt úgy döntött, hogy hazaköltözik a családjával és saját projektjének fejlesztésén dolgozik tovább.
„Abban maradtunk a Red Bull-lal, hogy a tervezés szempontjából igazán sűrű, novembertől januárig tartó időszakban külső, szerződött partnerként segíteni fogom a csapatot, erre vonatkozóan szóbeli megállapodásunk van” – nyilatkozta a mérnök, aki munkatársaival közösen immár öt éve fejleszti – a Forma-1-ben tanultak és tapasztaltak felhasználásával – azt a kompozit karbonfelnit, amelyet sorozatgyártásban szeretnének az utcai autósok számára is elérhetővé tenni.
„A prototípusunk második verziója készül most, ezzel már a legkomolyabb teszteket is el lehet majd végezni, a célunk pedig az, hogy ne csak versenyzési célra, hanem a szükséges engedélyek birtokában közúti használatra is forgalmazhatóvá váljon” – mondta Kling Sándor, és hozzátette: a sorozatgyártás milliárdos projekt, ezért ahhoz befektetőt kell majd találniuk.
„Ezek a felnik három előnyös tulajdonsággal rendelkeznek az utcai autók tekintetében is: egyrészt fogyasztáscsökkentő hatásuk van, másrészt a gyorsítást és a lassítást is segítik, harmadrészt pedig biztonságosabbá teszik a járműveket, hiszen a súlyuk jóval kisebb, mint a hagyományos felniké, így könnyebbé válik a guruló kerekek lefékezése” – fejtette ki a szakember.
Red Bull dominancia
A Red Bull két pilótája, az ausztrál Daniel Ricciardo és a holland Max Verstappen a délelőttihez hasonlóan a délutáni edzésen is az első, illetve a második helyen végzett a Forma-1-es Monacói Nagydíjon csütörtökön.
Előbbi tovább javította az első gyakorláson felállított pályacsúcsát.
A harmadik legjobb idő viszont a német Sebastian Vettelé lett, aki az első szabadedzéshez képes helyet cserélt az akkor “dobogós” helyen végző Lewis Hamiltonnal, a világbajnoki pontversenyben vezető címvédővel.
2. szabadedzés, élcsoport:
1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:11.841 perc
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:12.035
3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:12.413
4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:12.536
5. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:12.543
6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:12.642
1. szabadedzés
1. Ricciardo 1:12.126 perc
2. Verstappen 1:12.280
3. Hamilton 1:12.480
4. Vettel 1:13.041
5. Räikkönen 1:13.066
6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:13.456
Szombat:
3. szabadedzés 12.00
időmérő edzés 15.00
Vasárnap:
futam 15.10
(Forrás: MTI)
Szerző
Friss
- Már megint naivságunk áldozatai lettünk: felkészültek az illetékesek a havazásra
- Barátsághoroszkóp, itt és most
- Hull a hó és ez most (állítólag) nem érte váratlanul az illetékeseket – Mit jósol mára Pártai Lucia + orvosmeteorológia
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten