Sport
Akár nyerhetnek is a Red Bullok az istálló korábbi magyar mérnöke szerint
Kling Sándor, aki több mint három évig dolgozott szerkezeti elemzőként a Red Bullnál, az MTI-nek adott interjúban kifejtette: mivel a monacói pálya adottságaiból fakadóan szinte eltűnnek a motorerőből adódó különbségek, sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az aerodinamikai fejlesztések.
„A Forma-1-ben három pályát húznak nagyjából egy kaptafára: Monte-Carlót, a Hungaroringet és a szingapúri helyszínt” – mondta Kling. „Ezeken a versenyhétvégéken kap igazán nagy szerepet az, hogy melyik csapat mennyire tudja hatékonyan megtervezni azokat az elemeket, amelyek a minél nagyobb leszorító erő megteremtéséért felelősek.”
A Budapesti Műszaki Egyetem gépészmérnöki karán doktorált szakember a Red Bullnál töltött időszak alatt másfél évig csak az első vezetőszárny kialakításán dolgozott, és bár szerinte hatalmas szerepe van ennek az elemnek a versenyautók teljesítményében, mégsem tartja fontosabbnak, mint a hátsó légterelőt.
„Tudni kell, hogy egy szezonon belül sem fordul elő olyan, hogy ugyanaz az autó álljon rajthoz két versenyhétvégén, a fejlesztés gyakorlatilag folyamatos, két egymást követő helyszín között is történnek változtatások a karosszérián” – avatott be a részletekbe Kling Sándor. „Menet közben az első vezetőszárny találkozik először a levegővel, ezért hihetetlenül fontos szerepe van abban, hogy a légáramlatot miképpen vezetjük el az autó alatt, az oldalsó elemek, valamint a pilóta feje és a karosszéria felett. Nem véletlen, hogy első ránézésre látható, mennyi kisebb-nagyobb plusz elem kerül rá az első szárnyra, és hogy a hátsó szárny jóval kevesebb ilyen kiegészítőt tartalmaz.”
A magyar szakember elárulta, az angliai Milton Keynesben található bázison a dolgozók nagy többsége hétköznap végezte a feladatait, a versenyhétvégékre nem is utaztak el a csapattal.
Vannak ugyanakkor az istállónál olyan szakemberek, akik hétvégén, az úgynevezett „operatív szobából” segítik az adott verseny helyszínén dolgozó csapattagokat.
„Volt szerencsém egy alkalommal végig követni egy futamot ebből a helyiségből, és valóban elképesztő, hogy a világ bármelyik pontján versenyeznek is az autók, az összes szenzor adatait, a teljes telemetriát és a rádiós kommunikáció minden részletét azonnal látták, hallották az operatív szobában dolgozó kollégák” – mondta Kling Sándor, aki néhány hónappal ezelőtt úgy döntött, hogy hazaköltözik a családjával és saját projektjének fejlesztésén dolgozik tovább.
„Abban maradtunk a Red Bull-lal, hogy a tervezés szempontjából igazán sűrű, novembertől januárig tartó időszakban külső, szerződött partnerként segíteni fogom a csapatot, erre vonatkozóan szóbeli megállapodásunk van” – nyilatkozta a mérnök, aki munkatársaival közösen immár öt éve fejleszti – a Forma-1-ben tanultak és tapasztaltak felhasználásával – azt a kompozit karbonfelnit, amelyet sorozatgyártásban szeretnének az utcai autósok számára is elérhetővé tenni.
„A prototípusunk második verziója készül most, ezzel már a legkomolyabb teszteket is el lehet majd végezni, a célunk pedig az, hogy ne csak versenyzési célra, hanem a szükséges engedélyek birtokában közúti használatra is forgalmazhatóvá váljon” – mondta Kling Sándor, és hozzátette: a sorozatgyártás milliárdos projekt, ezért ahhoz befektetőt kell majd találniuk.
„Ezek a felnik három előnyös tulajdonsággal rendelkeznek az utcai autók tekintetében is: egyrészt fogyasztáscsökkentő hatásuk van, másrészt a gyorsítást és a lassítást is segítik, harmadrészt pedig biztonságosabbá teszik a járműveket, hiszen a súlyuk jóval kisebb, mint a hagyományos felniké, így könnyebbé válik a guruló kerekek lefékezése” – fejtette ki a szakember.
Red Bull dominancia
A Red Bull két pilótája, az ausztrál Daniel Ricciardo és a holland Max Verstappen a délelőttihez hasonlóan a délutáni edzésen is az első, illetve a második helyen végzett a Forma-1-es Monacói Nagydíjon csütörtökön.
Előbbi tovább javította az első gyakorláson felállított pályacsúcsát.
A harmadik legjobb idő viszont a német Sebastian Vettelé lett, aki az első szabadedzéshez képes helyet cserélt az akkor “dobogós” helyen végző Lewis Hamiltonnal, a világbajnoki pontversenyben vezető címvédővel.
2. szabadedzés, élcsoport:
1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:11.841 perc
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:12.035
3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:12.413
4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:12.536
5. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:12.543
6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:12.642
1. szabadedzés
1. Ricciardo 1:12.126 perc
2. Verstappen 1:12.280
3. Hamilton 1:12.480
4. Vettel 1:13.041
5. Räikkönen 1:13.066
6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:13.456
Szombat:
3. szabadedzés 12.00
időmérő edzés 15.00
Vasárnap:
futam 15.10
(Forrás: MTI)
Szerző
Friss
- Csendesül az időjárás szigora
- ‘Sosem voltam a Pride-on, idén viszont biztos kimegyek’ – Reagált Orbán kijelentésére a Budapest Pride szervezőcsapata
- A Trump-Musk duó megzsarolta Zelenszkijt – Orbán jó érzékkel tudja, kit akar majmolni….
- Nagy márciusi horoszkóp – Senkit nem kímél, sem a jótól, sem a rossztól….
- Havasi Bertalanból lehet Orbán washingtoni kutakodója? – (kormány)Biztos állás…..
- Hihetelen, de megtörtént, sikeres tüntetést szerveztek a bírók
- Sztálin újjászületése – A bébi neve: D. Trump
- Vigyázz, kész, évértékelő!
- Magyar Péter: nem szeretném ellopni a showt a megfáradt TSZ-elnöktől
- Ön is érzi, amit Szánthó Miklós? ‘Végre ismét szabadon lélegezhetünk, mióta Donald Trump visszatért a Fehér Házba’