Connect with us

Kerítésen innen

Mi az igazság az Ikarus buszai körül? – az érem sok oldala

Published

on

busz
Megosztás

Aggályos hírek jelentek meg a napokban az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. háza tájáról, kedden a Népszava számolt be arról, hogy jelentős késésben van a magyar gyártású Modulo buszok leszállítása, 30 helyett 5-öt adtak át, de azok sem álltak még forgalomba és a busztípussal kapcsolatban műszaki minőségi kétségek is felmerültek.

Tények és a szállítói reakció

A társaság szerdán közleménybe reagált a cikkre:

A beszállítói késlekedések, vis maior események és egyéb ellenőrzési körén kívül eső akadályozó körülmények ellenére a szállítást a határidő lejárta előtt megkezdte, és folyamatosan adja át a buszokat a BKV Zrt.-nek, majd a Volánbusz Zrt.-nek. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben az Ikarus Egyedi Kft. által szállított Modulo M168D csuklós autóbuszok mind a járműre vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, mind a megrendelői elvárásoknak, a kiírás feltételeinek megfelelnek. Az akkreditált minősítő szerv által kiadott típusbizonyítvány, a JÁFI-Autókut Kft. valamint a TÜV Rheinland-KTI Kft. mérési jegyzőkönyvei alapján a járművek biztonságosak, ezért a BKV az elmúlt hétvégén megkezdte a buszok utasforgalomba helyezését. A fejlesztéseknek köszönhetően az M168D 3. generációja 39 fővel több utast tud szállítani elődjeihez képest.

Az Ikarus Egyedi Kft. tisztában van azzal, hogy a nagyon alacsony áron (85,4 millió forint) szállított Modulo M168D autóbuszokkal nemcsak a nagy európai gyártóknak vált komoly versenytársává, hanem a használt külföldi buszok behozatalával és drágán történő felújításával foglalkozó garázstársaságoknak is, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy lejárassák és ellehetetlenítsék az új buszok gyártását annak érdekében, hogy megőrizhessék több tíz éve jól jövedelmező megrendeléseiket.

Az igazság a sajtóban megjelent állításokkal szemben az, hogy az Ikarus Egyedi Kft. által gyártott Modulo M168D autóbusz mind a designt illetően, mind technikai színvonalát tekintve a legújabb konstrukciós trendeket követi és megállja a helyét az európai piacon. A jármű alkatrész-beszállítóinak egyik hányada nagy európai gyártók, mint a holland DAF vagy a német ZF és Hübner, nagyobb része pedig magyar kis- és középvállalkozások. Az Ikarus Egyedi Kft. évek óta dolgozik azon, hogy újra legyen magyar fejlesztésű és magyar gyártású busz a magyar utakon, melynek eredményeként jött létre a Modulo C68E elektromos midi, a dízel hajtású M108D szóló és az M168D csuklós autóbusz”

Az érem harmadik oldala

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösségi oldalán az alábbiak jelentek meg:

„A gyártó nem teljesítette írásban vállalt kötelezettségeit, miszerint pár dolgot még kijavít a már leszállított (és a BKV által előre kifizetett) buszokon. Idézzük ezzel kapcsolatban a BKV illetékes vezetőjének az index nyilvános fórumára beírt mondatát:

„Egyelőre üzemeltetési vezetőként nem járulok hozzá a forgalomba adásukhoz, amíg a gyártó szóbeli és írásbeli ígéreteinek megfelelően nem kezdi meg a csuklószerkezeti, kanyarodási problémák szanálását.”

A kocsikkal ugyanis igen súlyos konstrukciós problémák vannak (a gyártás minőségén túl). Hiába indultak ki egy stabil és kiérlelt prototípusból, a sorozatkocsikat teljesen átalakították, szinte minden paraméterüket megváltoztatták. Változott a vázszerkezet, a tengelytávok, a csuklószerkezet, a becsuklásgátló, a tengelyterhelések, a hátsó tengely beépítése, és még ezernyi minden, legtöbbjük alapvető biztonsági paraméter. Mindezeket a változtatásokat pedig nem követték a megfelelő vizsgálatok sem a minősítő szervezet JÁFI-Autókut, sem a közlekedési hatóság részéről. Simán lepapírozták, hogy ez ugyanaz a kocsi, mindenki behunyta a szemét. Így sikerült olyan torzszülött kocsikat gyártani, amelyeknek bár van papírja, de a valóságban instabilak, hajlamosak a becsuklásra, ami miatt a csuklószerkezet és a becsuklásgátló, valamint a hajtott tengely gyártója biztonsági okokból súlyosan lekorlátozta a kocsik teljesítményét. Olyannyira, hogy azzal szinte használhatatlanná váltak a normál forgalomban.”

Hozzáértés hiányában nem tudjuk eldönteni, hogy mi az igazság, a tény azonban az, hogy a vállalt kötelezettségeit nem tudja teljesíteni a cég, a buszok nem szállítanak utasokat.

Szerző

1 Comment

1 Comment

  1. MitBroorp

    2024.11.11 17:45 at 17:45

    160 Transgenic expression of SOX2 in the external granule cells exhibits more proliferate potential, but gives rise to medulloblastoma when Shh signaling is being constitutively active how to buy priligy in usa reviews Normal ETCO2 is between 35 and 45 mm Hg

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük