Connect with us

Sport

Emlékezzünk az F1 császárára Niki Laudára – Legyen könnyű neki a föld!

Megosztás

Niki Lauda 1949. február 22-én született Bécsben, szülei papírgyártó iparosok voltak, akik rosszallóan figyelték, ahogy már gyermekkorában az autóversenyzés felé kacsingatott.

Megosztás

Niki Lauda 1949. február 22-én született Bécsben, szülei papírgyártó iparosok voltak, akik rosszallóan figyelték, ahogy már gyermekkorában az autóversenyzés felé kacsingatott. Még nagyon fiatal volt, amikor 30 ezer fontos bankkölcsönt vett fel, hogy építgesse karrierjét. Ez a befektetés pedig búsásan megtérült még úgy is, hogy kis híja volt, hogy 1976-ban kelljen róla gyászjelentést írni.

Ég veled Niki!

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett Niki a családja körében örökre elaludt hétfőn. Sportolóként és vállalkozóként elért egyedülálló eredményei felejthetetlenek maradnak, fáradhatatlan tettvágya, egyenessége és bátorsága megmaradt. Példakép és etalon mindannyiunk számára, szerető és gondoskodó férj, apa és nagyapa volt, távol a nyilvánosságtól, és nagyon hiányozni fog.”

Érkezett a lesúlytó hír éppen három éve.

Pályakép

Ahogy abban az időben ez szokás volt, végigjárta a ranglétrát, hogy 1971-ben eljutott a Forma-1 előszobájának számító F2-es bajnokságba. A családdal való viszonya erre az időszakra már annyira megromlott, hogy végleg szakított velük, katolikus hite miatt nehezen dolgozta fel, de évekig nem beszélt a szüleivel. Az életét és a karrierjét is befolyásoló tényező volt a híres svájci pilóta, Clay Regazzoni személye. Amikor az ötszörös futamgyőztes pilóta távozott a Ferraritól, a nagyfőnök, Enzo Ferrari azzal a kérdéssel fordult Regazzonihoz, hogy ki legyen az utóda. A svájci egy hatalmas monológ végén kimondta a nevet: Niki Lauda.

Lauda 1974-ben ült először a tűzpiros autóban és az Argentin Nagydíjon rögtön a második helyre kormányozta be a csapatot. Végül a Spanyol és a Holland Nagydíjat is megnyerte, összetettben végül a negyedik helyen fejezte be a világbajnokságot.

1975-ben már ő volt a sztár

Ötször állhatott fel a dobogó legfelső fokára, hétszer állt a pódiumon és összetettben világbajnok lett, a Ferrarit 11 év után vezette vissza a konstruktőri bajnoki címhez. A világ a lábai előtt hevert, de aztán jött a gyászos nap, 1976 augusztus legeleje, és a Német Nagydíj Nürburgringben. Egy majdnem tragikus baleset, amely azonban örökre megváltoztatta a Forma-1-et is. Szabályokat írtak át, pályákat rajzoltak újra Niki Lauda balesete után.

Döbbenetes látvány volt a szalagkorlátnak ütköző autó, és ha a szervezőkön múlt volna, talán Lauda benn ég a Ferrariban. A megálló versenytársak húzták ki az autóból, ezzel megmentve az életét. A mérgező gázok és lángok miatt még így is eszméleténél lévő pilótát Arturo Merzario, Brett Lunger, Guy Edwards és Harald Ertl szabadította ki a roncsból.

„Niki feje előre dőlt, és nem próbált kimenekülni – mondta Ertl. – Elsőre el sem hittem, de már nem volt rajta sisak.”

Ertl egy bíróval közösen próbálta megfékezni a lángokat, de csak csillapítani tudták a kis oltókészülékkel, a többiek ezalatt húzták ki Laudát, ehhez nagyjából egy perc kellett.

„…alapvetően két-három sofőr próbált kiszabadítani az autóból, az egyik Arturo Merzariovolt, az olasz srác, akinek szintén meg kellett állnia a helyszínen, mert elzártam az utat, és tényleg ő maga szállt be a kocsiba, és kioldotta a biztonsági övemet, hihetetlen volt, hogy tehette ezt, és utána találkoztam vele, és azt kérdeztem: „Hogy tudtad megtenni?”

Azt mondta:

„Őszintén szólva, nem tudom, de ki kellett nyitni a biztonsági övet. Olyan nehéz volt, mert olyan erősen nyomódtál neki, és amikor nyitva volt, úgy hoztalak ki a kocsiból, mintha egy darab toll lennél…”

Niki Laudát nem olyan fából faragták, hogy csak egyszerűen összetörjön egy olyan esemény után, amikor már majdnem találkozott istennel

Két futamot hagyott ki, és Monzában még bekötözött fejjel, az égési sérülésektől kicsit eltorzult arccal, de ott ült a Ferrariban. Nigel Roebuck, az F1 hivatalos sajtósa úgy írt erről, hogy látta, ahogy Lauda lehámozta magáról a vérrel átitatott kötéseket a sebhelyes fejbőréről. Ezenkívül speciális, erre az alkalomra kifejlesztett bukósisakot kellett viselnie, hogy ne érezzen túl sok fájdalmat.

1977-ben ismét világbajnok lett, aztán az istálló Carlos Reutemannt hozta második számú pilótának Lauda mögé, aki ezen úgy megsértődött, hogy azonnal távozott. Egy legendás pilóta, az 1982-ben tragikus, halálos balesetet szenvedett kanadai Gilles Villeneuve követte őt az autóban.

Évi egymillió dollárért a Brabham Alfa Romeójába ült át, de csak két szezont bírt ki és 1979-ben bejelentette a visszavonulását. 1982-ben aztán a McLarennél tért vissza, és 1984-ben, karrierje során harmadszor is világbajnok lett. Ennél többször csak Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Juan Manuel Fangio, Alain Prost és Sebastian Vettel volt képes.

1993-ban bekerült a motorsportok Hírességek Csarnokába, az utóbbi időben pedig a Ferrarinál és a Mercedesnél töltött be vezető szerepet, és állítólag nagy szerepe volt abban, hogy Lewis Hamilton az utóbbihoz került. Lauda 2018-ban tüdőátültetésen esett át, 2019 elején pedig influenza miatt került kórházba.

Forrás: Blikk

(Ez történt ma eddig!)

Szerző

2 hozzászólás

2 Comments

  1. BryanSes

    2024.09.18 04:41 at 04:41

    Стильные заметки по созданию необычных луков на любой день.
    Статьи стилистов, события, все дропы и мероприятия.
    https://moismi.ru/info/704-kak-otlichit-originalnuyu-veshch-balmain-ot-poddelki-osnovnye-sovety/

  2. Thomaspourl

    2024.10.28 16:27 at 16:27

    Вещи бренда Fendi можно приобрести на этом сайте. Широкий ассортимент Fendi позволяет выбрать идеальные вещи для любого случая.
    https://fendi.sneakerside.ru

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük