Connect with us

Kerítésen innen

Lázár János: szemléletváltás jön a MÁV-nál, az utasnak mindig igaza van – Eddig kinek volt? – vetődik fel a kérdés

MÁV "frappáns" megoldása: “bizonytalan ideig fejlesztés alatt áll” a felület, ami lebuktatta a sumáságot
Megosztás

Lázár János, akit jelenleg, mint építési és közlekedési minisztert tartunk el, szerda reggel „kedvcsinálóként” rövid klipben jelentette be, hogy később fontos mondandója lesz. …és lett is!


A promó, avagy Lázár a „Humor Herold”

„Tavaly nyáron egy kicsit leszerepeltünk, és szeretném, ha az idén jobban mennének a dolgok, ne csak olcsó, hanem jobb is legyen nyáron a közlekedés. Ez a célja a mai tájékoztatónak”

– mondta Lázár János, mire egy váratlan fordulattal a következő kérdés az volt, hogy ebben hogyan segít ebben az asztalon látható Korpovit keksz?

Hát, ez az, amit még a hangyák sem esznek meg… olyan minőségű. De valamiféle lassú lebomlású szénhidrátnak alkalmas lehet. Senkinek nem ajánlom

– jelentette ki az építési és közlekedési miniszter saját hatása alá kerülve.

<< Olvassa cikkeinket a Facebookon, az Instagramon, a Linkedinen, a Truth-on és a Google hírei között is! >>

Az érdemi rész

„2025-ben nemcsak olcsó, de jobb is lesz Magyarországon a tömegközlekedés”

– összegezte januári 10 pontos közlekedési intézkedési tervének állásáról tartott sajtótájékoztatóján Lázár. Az ország- és vármegyebérlet, illetve a tarifarendszer átalakításának eredménye, hogy tavaly meghaladta az utazások száma az egymilliárdot.

„Olcsóbban adtunk el sokkal több jegyet”

– mondta Lázár, hozzátéve, hogy ebből legalább annyi pénzt tudtak beszedni, mint korábban.

„Nem lett igazuk azoknak, akik milliárdos veszteséget jósoltak a MÁV-nak”

– tette hozzá.

Ha késik, visszafizet….

A meghirdetett intézkedéscsomag élén áll, és az ígéreteknek megfelelően június 1-jén el is indul, hogy

„a MÁV- Volán Csoport objektív felelősséget vállal a késésekért”. A MÁV történelmében először 20 perces késés után 50 százalék jegyár-visszatérítést biztosít.

A miniszter szerint ez jelentős előrelépés, mert nincs ilyenre példa Európában.

A MÁV Plusz applikáción az „utasbiztosítás” fül bekapcsolásakor automatikusan visszatérítést kapnak az utasok. Mivel ezt a MÁV saját költségvetéséből fizeti, tehát „a MÁV zsebéből húzza ki a pénzt az utaskárpótlás, a mostani 10%-os késési arány 4-5%-ra fog visszaesni.

Általánosságban a miniszter leszögezte:

„Szemléletváltás jön a MÁV-nál, ami praktikusan azt jelenti, hogy az utasnak mindig igaza van.

A 10 pont, per pillanat….

Felújított mosdók-vécék

1200 létesítményt újítanak fel 2025-ben százasával, erre 6,5 Milliárd forintot fordítanak és azok zömét fizetőssé teszik. „2026 elejére a MÁV-nak és Volánnak nem lesz olyan mosdója, ami ne lenne felújítva”.

Menet közbeni takarítók

300 InterCity járaton már jelen vannak menet közbeni takarítók.

Ezer új autóbusz vásárlása, és a mozdonyflotta fejlesztése

Dolgoznak a korábban megígért 1000 új busz beszerzésén, ezeknek egy részét a napokban forgalomba is állítják. A használt, de újabb mozdonyok beszerzéséről azt mondta: az eddigiek mellé 2026-ban újabb 30 mozdonyt bérelnek majd. Magyarországon egy nap 200 mozdony fut, ebből 100 hamarosan bérelt lesz majd. Ezek a mozdonyok korszerűbbek az elöregedett flottánál, ami szerinte segítheti a késések csökkentését.

A GYSEV vesz át feladatokat a MÁV-tól

Lázár a GYSEV magyar tulajdonlásáról is beszélt, illetve arról, hogy szakaszokat adtak át a GYSEV-nek. Ennek oka, hogy azok a vonalak, amelyeket „a MÁV üzemeltet, ott 40-50 százalék, a GYSEV-nél 20 százaléknál nem több” a sebességkorlátozott szakaszok aránya.

Erősítő buszjáratok nyárra és klímagarancia

A miniszter napi egyszeri klimatizált eljutást ígért az ország minden pontjára, ezt „klímagaranciának” nevezte.

A MÁV-vezér kiegészítése

A gyakori és jogos kritika a MÁV felé, hogy bármilyen haváriahelyzet van, mind a megoldás, mind az utasok felé való kommunikáció nehézkes – egészítette ki Hegyi Zsolt vezérigazgató a miniszter közlését. Az Országos Haváriaközpontot hoz a MÁV-Volán Csoport létre, ami biztosítani fogja az utasok A-ból B-be eljutását.

„Félúton senkit se hagyjunk”.

Hegyi kitért a balatoni kiemelt járatok helyzetére is

„Idén ennél jobbnak kell legyünk, erre készültünk fel az elmúlt hónapokban”

– mondta. Hegyi elmondta ennek a felkészülésnek a részleteit:

  • felújítják és karbantartják a balatoni, illetve az oda tartó vasútvonalakat, hogy a vonatok pontosabban és gyorsabban tudjanak közlekedni;
  • június 21-től Budapest és Székesfehérvár között a pályasebességet 160 km/h-ra emelik;
  • a sínek felhevülése ellen úgy küzdenek majd, hogy egy rövid szakaszon, tesztjelleggel fehérre festik a síneket, ezt a déli országokból „lesték el”;
  • nyáron, az ilyenkor kevesebbek által használt vonalakon lesznek felújítások, ezzel Hegyi szerint az a céljuk, hogy gyorsabban járhassanak a vonatok.

Szerző