Connect with us

Kerítésen innen

Magyar Péter titka – a magyar választók 44 százaléka hajlandó félretenni saját értékpreferenciáit, ha ez szükséges az Orbán-kormány leváltásához.

magyar péter, rendszerváltás,
Megosztás

A Forrás Társadalomkutató Intézet legújabb kutatása szerint a magyar választók 44 százaléka hajlandó félretenni saját értékpreferenciáit, ha ez szükséges az Orbán-kormány leváltásához. Az „Üresen hagyott terek – értékek és érdekek a 2026-os választáson” című elemzés rávilágít arra a paradox helyzetre, hogy miközben a választók 76%-a szeretne saját értékeit képviselő formációra szavazni, a kormányváltás vágya sok esetben felülírja ezt az igényt.

Magyar Péter egyedi politikai pozíciója

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása Magyar Péter egyedi politikai pozíciójára vonatkozik. A Tisza Párt elnöke egyetlen hagyományos értékrendhez sem kötődik egyértelműen: míg a választók 48%-a nemzeti érzelműnek látja, csak 36% tekinti jobboldalinak, 25% baloldalinak, és mindössze 26% társítja hozzá a liberális értékeket. Ez a „mindenki és senki” stratégia lehet a siker kulcsa a jelenlegi politikai helyzetben.

„Magyar Péter sikerének titka éppen az értékpolitikai semlegességében rejlik. Paradox módon ez teszi lehetővé, hogy széles választói koalíciót építsen”

– fogalmaznak a szerzők, Galgóczi Eszter és Vető Balázs.

<< Olvassa cikkeinket a Facebookon, az Instagramon, a Linkedinen, a Truth-on és a Google hírei között is! >>

Szavazat megoaztás

A felmérés szerint a választók 43%-a el tudja képzelni, hogy az egyéni és a listás szavazatát megosztja különböző pártok között. Ez új lehetőséget teremt a hagyományos ellenzéki pártoknak: ha hiteles értékalapú politikát folytatnak, a listás szavazatokon keresztül biztosíthatják parlamenti jelenlétüket.

A kutatás rámutat, hogy a különböző értékrendű választók eltérően viszonyulnak a kormányváltás prioritásához: a liberálisok 54%-a, a baloldaliak 50%-a, a nemzeti érzelműek 40%-a, míg a jobboldaliak 25%-a fogadja el, hogy a kormányváltás fontosabb az értékképviseletnél.

A Forrás Társadalomkutató Intézet reprezentatív online felmérése 2025. június 9-15. között készült 1000 fős mintán. A teljes elemzés a választói értékpreferenciáról itt érhető el.

(MTI)

Kapcsolódó

értékpreferenciáit

Szerző