Banánköztársaság
Mekkora a baj? Harcok a NAT körül
A mostani, 2020-as alaptanterv is előíró jellegű,
mindenki számára ugyanazt az „egyenanyagot” tartalmazza, valójában megfojtja a pedagógiai differenciálást. Láttuk ezt már a 2012-es NAT bevezetése után is, hiszen az is hasonlóan mereven előíró, a tanulnivalót és a követelményeket mindent lefedően és egységesen megszabó dokumentum volt. Ráadásul a 2012-es NAT, valamint a szinte a függelékeként megjelenő kerettantervek olyan mennyiségű tananyag megtanítására kötelezték a pedagógusokat, amely talán minden iskolában rendkívül megterhelőnek bizonyult. Bár a kerettantervek most még nem jelentek meg, de már a NAT szövegezéséből is jól látható, hogy a tananyag ismét a legtöbb iskolában és a legtöbb diák számára taníthatatlan mennyiségű lesz.
A két szemléletmód alapvetően különbözik egymástól abból a szempontból,
hogy szükségesnek tartják-e a kerettanterveket. A kerettantervek – ha vannak, és kötelező az iskolák számára az azokban szereplő tartalmak érvényesítése – a NAT „folytatásai”, valójában még részletesebben írják le a tanulnivalót és a követelményeket. Az 1995-ös, a 2003-as és a 2007-es tantervekhez nem készültek kötelező kerettantervek (az 1995-öshöz csak 2001-ben, már a másik szemléletmód érvényesülésének idején), míg a 2012. és 2020. évi NAT-okhoz készültek, illetve készülnek. Még pontosabban: a tananyagot és követelményeket a központi tantervekben megjelentetni nem kívánó szakemberek nyilván elutasítják a tananyagnak és a követelményeknek kerettantervekben történő további részletezését és előírását, ám azt is látják, hogy számos iskola egy nem előíró NAT-hoz kapcsolódóan nem képes önálló helyi tantervet készíteni. Az 1993-as közoktatási törvény jelentős újítása volt ugyanis, hogy kétlépcsős szabályozást vezetett be, a magyar pedagógia történetében a központi tanterv mellett először jelent meg a helyi tanterv, vagyis az iskolák saját helyi oktatási terve.
Az iskolák azonban nagyrészt felkészületlenek voltak arra,
hogy magas színvonalon legyenek képesek megoldani a feladatot, ezért 1995 után úgynevezett mintatantervekkel segítette őket az akkori Oktatáskutató Intézet (OKI), illetve nagyon hasonló céllal 2003-at követően párhuzamos és – nagyon fontos! – nem kötelezően választandó kerettantervek születtek. E kerettantervek tehát egészen más funkciót töltöttek be, mint a 2001-ben kiadott központi kerettanterv, majd később a 2012. és a most még nem ismert 2020-as kerettantervek. A kétféle szabályozás között egy nagyon fontos különbség, hogy a merev előíró eljárás mindenki számára kötelező tartalmakat ír elő, a másik eljárásban ilyenek nincsenek, így az önálló innovációra képes iskolák szabadabban tervezhetnek, és az erre nem képes iskolák sem járnak rosszul, mert megkapják a megfelelő segítséget (mintatantervek vagy alternatív, nem kötelező kerettantervek formájában).
Szerző
1 Comments
Leave a Reply
Leave a Reply
Friss
- Szabó Bálint: botrányok és következmények – ‘A börtön ablakában…’?
- Már nem képes emberi hangon szólni – Ami mostanában zajlik Magyarországon, az rémes
- Mi lesz veled, Budapest – mi következik a kormány inkasszója után?
- A Megafon honnan támogatott cucc? – 5.800 milliós bevételből lett 2024-ben veszteséges – Hiába, ami jó, az jó….
- Első nap egy új munkahelyen: túléltem. Alig….
- Vége a szerelemnek, marad a csalódás: Hugh Jackman és Deborra-Lee Furness ‘rosszízű’ válása ‘ágytól-asztaltól’
- Grúzia még nálunk is jobban teljesít? Forródrót és e-mail várja az ottani ‘pofa be-törvény’ megszegését jelenteni vágyókat
- Kocsis Máté -akit Fidesz frakcióvezető minőségben tartunk el- felnyitotta dossziéját…
- A Tiszások átvállalják a Kölcsey kirúgott tanárainak perköltségét – tudatta Magyar Péter
- Orbán Viktor születésnapjára – Rendhagyó köszöntő
Domokis Zsuzsa
2020.02.18 15:17 at 15:17
A két koncepció közt kellene keresni a konszenzust. Tehat kevéa új kötelző lecke és sok ismétlő gyakorló óra a manapság túl sok mérés helyett. A pedagógusnak az oktatási törvényrk tiltják a politikai agitációt, tehát semmilyen oldali kurzusíró ne legyen kötelező.