Kultúra
Szabadulj az „energiavámpíroktól”!
Ki ne találkozott volna még olyan közeli, vagy távolabbi ismerőssel, akivel egy eltöltött fél óra után olyan érzése támadt, mintha a maratont futotta volna le. Ereje elszállt, energiája a nulla felé közelített, csak magányra és passzív pihenésre vágyott? Ha ilyet tapasztal, meneküljön, az illető ugyanis „energiavámpír”, abból az energiából táplálkozik, amit önből kiszívott.
Az empátia és az együttérzés képessége egyértelműen pozitív emberi tulajdonságok.
Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy ezeket ne túlzott mértékben tegyük magunkévá. Amennyiben egy másik személlyel folytatott beszélgetés után kimerültnek érzed magad, akkor el kell azon gondolkodnod, hogy megváltoztatatod-e az adott személyhez való viszonyodat, viselkedésedet.
Mindenki életében rengeteg probléma adódik, melyeket az esetek többségében jó megosztani valakivel, a rokonainkkal vagy a barátainkkal, és gyakran valóban „ki kell panaszkodni magunkat”. Egyfelől ez egy természetes emberi vágy, mindenki szeretné valahogy feloldani a feszültséget, hogy kibeszélje magából, és érezni, hogy támogatják. Másfelől azonban a többi ember panaszainak folyamatos meghallgatása elveszi energiáinkat.
A negatív személy befolyása
Egyes emberek azért beszélnek a problémáikról, hogy támogatást és tanácsot kapjanak. Mások pedig azért, hogy „átdobják” ezt a negatív energiát másokra. Számodra az a legfontosabb, hogy megtanulj különbséget tenni ezen két embertípus között.
Elképzelhető, hogy azon emberek egy része, akik a második csoportba tartoznak, érzéketlen, önző embernek fognak majd tartani, ha megtagadod a lehetőséget tőlük. Az is megeshet, hogy megpróbálnak majd bűntudatot kelteni benned, illetve valami más kellemetlen érzést. Ettől nem kell, hogy félj. Bőven kompenzálva leszel, hiszen ezeknek a mérgező érintkezéseknek a feladásával újra energiával és önbecsüléssel leszel tele.
Miért nem érdemes a panaszokat hallgatni?
Mert az, aki csak panaszkodik, nem változtat semmit sem az életén. Az ő, saját magának kiosztott szerepe a „megsértett”. Ez az ő pszichotípusa, ez az ő világnézete.
Meghallgatod, rendben, de hogyan segítesz ezzel rajta? Sehogy. Ennek a típusnak nem segítségre van szüksége, hanem arra, hogy elmondhassa valakinek, hogy ő a „megsértett”. Az ilyen cél nélküli beszélgetésnek nincs semmi értelme sem.
Panaszkodik, és tudat alatt néha, illetve szándékosan bűntudatot kelt benned, szinte téged okol az őt ért kudarcért. Ezekkel az emberekkel szakembernek kell foglalkozni, aki tudja, hogyan lehet befolyásolni az ilyen emberek gondolkodásmódját.
A legnagyobb negatív hatást az adott személyre az gyakorolja, hogy egy idő után saját gondolatai is csak a rossz dolgok körül fognak forogni. Ezért, mivel folyamatosan panaszkodik, soha nem fogja megoldani a problémáját, mert nem is igazán akarja megoldani őket. Viszont a te együttérzésed, empátiád sem fogja megnyugtatni a lelkét, pont azért, mert nincs rá szüksége. Mindaz, amire törekszik az az, hogy találjon egy olyan „felszabadítót”, aki megszabadítja a nehéz sorsától. És pont ez az, ami lehetetlen.
Mi történik velünk, amikor folyamatosan csak panaszokat hallunk?
Gyakorlatilag feleslegesen pazaroljuk el az energiánkat. Segíteni szeretnénk, de a probléma megoldása egyáltalán nem tőlünk függ. Próbálhatjuk újra és újra, de ennek eredményeként csak kimerültek leszünk.
A kimerültség első jelei:
1. Érzelmi egyensúlyunk felborulása
2. Nehézségek a saját problémáink megoldásában
3. Koncentrációs problémák
4. A negatív gondolatok kialakulása
De mit tehetünk, hogy elkerüljük az ilyen panaszkodó embereket?
1. Ne közelíts, illetve tarts kellő távolságot az ilyen emberektől!
Könnyen elképzelhető, hogy a panaszkodó első reakciója az lesz, hogy megsértődik a „közömbösségünk” miatt. De valójában, ha az összes ember felhagyna a folyamatos panasz-áradat meghallgatásával, azzal éppen jót tenne az ilyen embereknek, mert akkor azok végre a saját problémájuk megoldási lehetőségeiről kezdenének el gondolkozni ahelyett, hogy csak beszélnének róla. Azaz felhagynának azzal, hogy folyamatosan a rosszra gondolnak.
2. Nagyon fontos, hogy a panaszos számára egyértelművé tegyük, hogy senki más nem felelős azért, ami vele történik, kivéve őt magát
Tegyük fel, hogy meghallgattad az adott személyt. Viszont ez esetben érdemes azt a tényt is közölni vele, hogy van egy úgynevezett lokális probléma, az, amiről éppen az imént panaszkodott, és van globális probléma, ez pedig nem más, mint a negatív hozzáállás az adott helyzethez, illetve, áttételesen az élethez is.
3. Ne mutass “gyengeséget”
A panaszkodó igazából manipulátor. Ne mutasd meg neki azt a szándékodat, hogy készen állsz arra, hogy kihasználhassa az együttérzésedet. Egyébként magadat is leterheled és neki is kárt okozol. A panaszkodó személy negatív tevékenysége soha nem szűnik meg. Miután kimerültél, elmegy, és keres egy másik áldozatot.
4. A pontos határok meghatározása
Kérd meg a panaszkodót, hogy tartsa tiszteletben a személyes térhez való jogodat. És a beszélgetés témájának megválasztását is. Nyugodtan megmondhatod neki, hogy nem akarsz mindig beszélni “tragédiákról és gondokról”. Ezután a személy kénytelen lesz elvonatkoztatni a negatív dolgoktól.
Amennyiben ismersz más hatékony módot arra, hogyan lehet sikeresen kommunikálni a negatív emberekkel, akkor mindenképpen írd meg nekünk a szerkesztoseg@varosikurir.hu címre!
(forrás: bidista.com)
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek