Connect with us

Kerítésen innen

Teljességgel alkalmatlan és rendkívül veszélyes – véleményezte a PDSZ a Pintér-ötletet

Megosztás

Felbolydult a pedagógustársadalom a hét kiszivárgott hírén, miszerint Pintér Sándor (egyik) minisztériuma évenkénti belső értékelést vezetne be a nevelési-oktatási intézményekben, a pedagógusoknak többek között „személyes teljesítménycélokat” kellene kitűzniük minden tanév elején, emellett tíz kompetenciterületen kellene megfelelniük.

Published

on

Megosztás

Felbolydult a pedagógustársadalom a hét kiszivárgott hírén, miszerint Pintér Sándor (egyik) minisztériuma évenkénti belső értékelést vezetne be a nevelési-oktatási intézményekben, a pedagógusoknak többek között „személyes teljesítménycélokat” kellene kitűzniük minden tanév elején, emellett tíz kompetenciterületen kellene megfelelniük.

Suttyomban készült a terv

„A sajtó által kiszivárgott elképzelések jól mutatják, hogy a kormány sem a sztrájkkövetelésekben, sem a szakszervezetek és a civilszervezetek által megfogalmazott 9 pontban foglaltakat nem kívánja teljesíteni, de ilyen irányba lépéseket sem tesz. Látható, hogy a cél az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává „neveljék” a pedagógusokat”

– emelte ki a PDSZ közleményében, akik semmiféle tervezetet nem kaptak, ezért csak arra tudnak reagálni, amit a sajtóból ismerhettek meg – viszont az anyag összhangban van azzal, amiről Pintér Sándor belügyminiszter decemberben, a Ludovikán beszélt.

Fő a lojalitás!?

A szakszervezet szerint úgy kellene meghatározni elérendő célokat, hogy ahhoz a feltételeket a kormány nem biztosítja.

„A lemorzsolódást pl. nem tudja csökkenteni az intézményvezető parancsszóra, ahogy az osztályfőnök sem befolyásolhatja a tanulói hiányzások számát. Az persze nyilvánvaló, hogy ez utóbbi mint „teljesítménycél” nem a közoktatás rendbetételét szolgálja, hanem azt, hogy a látható munkabeszüntetések szülői támogatásában ellenérdekeltté tegyék a pedagógust, aki ezért majd a sztrájkkal nemcsak az aktuális béréből veszít, de tartós fizetéscsökkentést is elszenvedhet, bármilyen minőségben is tanít. Fő a lojalitás! De a lojalitás mint teljesítményértékelési szempont is azt mutatja, hogy a hatalom a pedagógusnak alárendelt, gondolkodás nélküli végrehajtó szerepet szán, nem pedig tájékozódásra, kritikai gondolkodásra és együttműködésre képes jövő generációt nevelő szabadon gondolkodó értelmiségként tekint a pedagógustársadalomra” – írják.

Legyen a tanár tanárnak farkasa?

A PDSZ úgy látja, az egyik cél a tantestületek megosztása,

„kiemelt béremelés jár a tantestület 20%-nak abból a pénzből, amit az ún. alulteljesítők béréből vonnának el, egymás elleni versengésre késztetve a kollégákat”.

Úgy vélik, a teljesítmények alapján történő differenciált bérezés nem ördögtől való, de első lépésként tisztességes alapbérekre van szükség ahhoz, hogy megszűnjön a tömeges elvándorlás a pedagóguspálya, és hogy az a pályakezdők számára vonzó legyen.

„Pintér tervezett teljesítményértékelési rendszere a pedagógusokat megfegyelmezendő, alulteljesítő munkavállalói csoportként kezeli, ahelyett, hogy a hiányzó feltételek megteremtésén dolgozna, a pedagógusokat bűnbakként állítja be”

– írják, hozzátéve:

nem javít a tervezeten az sem, hogy a „pedagógus II” okozatba lépést fakultatívvá tennék.

Az éves belső teljesítményértékelés helyett azt követelik, hogy Pintér Sándor

  • 1. a tervezetét vonja vissza,
  • 2. minisztertársaival együtt keresse meg az azonnali, legalább 45%-os alapbéremelés forrását a központi költségvetésben (ha igénylik, ehhez a PDSZ segítséget ad),
  • 3. kezdje meg a tárgyalásokat az illetmények reálértékének megőrzése érdekében bevezetendő bérautomatizmusról,
  • 4. a teljesítményértékelés és differenciálás szempontjainak, rendszerének és ellenőrizhetőségének kialakításáról kezdjen szakszervezeti és szakmai egyeztetést,
  • 5. teljesítse a további sztrájkköveteléseket a nem pedagógusok béremeléséről és a munkaterhek csökkentéséről, valamint
  • 6. kezdjen széleskörű és valódi szakmai és társadalmi egyeztetést a civilszervezetek és szakszervezetek által aláírt 9 pontos követelésekről! Valódi egyeztetés alatt azt értjük, hogy a kormány ne a maga által létrehozott, korporatív és hozzá „bekötött” testületekkel, ezáltal voltaképpen önmagával egyeztessen, hanem a szakszervezeteken kívül a létező, a közoktatás területén működő társadalmi szervezetekkel, szülői és diákszervezetekkel, szakmai műhelyekkel folytasson egyeztetéseket!

Szerző