Connect with us

Banánköztársaság

Vajúdtak a hegyek, és szültek újabb jogalkotási „egeret”: a NER még azokra is figyel, akiknek nem tetszik, ha egy diktátor látogat Magyarországra

Vajúdtak a hegyek, és szültek újabb jogalkotási „egeret”: a NER még azokra is figyel, akiknek nem tetszik, ha egy diktátor látogat Magyarországra
Megosztás

Aki politikai nézetei alapján gyanús elem, azon a hatalom rajta tartja a szemét – üzeni az állampárti hagyományokra is építkező NER. Vélhetően figyelik ugyanis azokat, akik utcára vonulnának, ha olyan külföldi politikust fogadna a kormány, akinek a politikája ellentétes a nemzetközi jogi normákkal, az egyetemes emberi jogokkal. Mi másról szólna a keddtől hatályos rendelet, amely szerint külföldi védett személyek útvonalának közelébe sem engednék azokat, akik esetleg a „kedves vendég” iránti ellenérzéseiket fejeznék ki?

Hermetikusan lezárt delegációs útvonalak,

lehegesztett csatornafedelek, mesterlövészek a háztetőkön, ám akár „jó kilővési pozíciót” jelentő magánlakásban is, a gyalogosforgalom korlátozása – beleértve még az aluljárókban rekedt emberek kijutásának megakadályozását is – mindez tényleg nem elég a védett külföldi személyek biztonságának garantálására?

Ezzel kapcsolatban a Terrorelhárítási Központ vagy a Készenléti Rendőrség egyébként is

„gyűjti, rendszerezi, ellenőrzi és értékeli a védett személy, a kijelölt létesítmény veszélyeztetettségére vonatkozó adatokat”,

nyilván titkosszolgálati eszközökkel is.

Ám úgy látják, ez nem elég

A hatóságok személyvédelmi és létesítménybiztosítási intézkedés keretében keddtől a nemzetközileg védett személy védelme érdekében a „személyvédelmi és létesítménybiztosítási intézkedés keretében az általánosnál nagyobb távolságra is lezárhatja a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy, illetve az őt kísérő delegáció tartózkodási helyét azon személy előtt, aki fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy korábbi magyarországi látogatása alkalmával a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy biztonságának, illetve a fokozott védelmet igénylő nemzetközileg védett személy magyarországi programja zavartalan lebonyolításának a veszélyeztetésére alkalmas magatartást tanúsított”.

<< Olvassa cikkeinket a Facebookon, az Instagramon, a Linkedinen, és a Google hírei között is! >>>

Bátran tessék elolvasni többször is, mert magam sem értem: ez vajon mit jelent?

Mindjárt jogbizonytalanságot okozhat az „általánosnál nagyabb távolság” kifejezés. A delegáció útvonalának teljes kiürítésénél nagyobb távolság nehezen képzelhető el. Ha pedig mégsem tisztítják meg az emberektől például a teljes Andrássy utat, előfordulhat, hogy valaki elővesz egy transzparenst, amelyen nem élteti, hanem bírálja a Magyarország kormányának oly kedves vendég tevékenységét. És akkor mi van? A véleménynyilvánítás szabadságába ennek bele kell férnie, hiszen Orbán Viktort is fogadták már néhány helyen ellentüntetők.

  • Akinek nem tetszik például a török elnök, Erdoğan hatalma, miért ne fejezhetné ki békés eszközökkel az ellenérzéseit?
  • Vagy a cél az, hogy a látogatóban olyan képet kelthessünk, ami szerint a török–magyar-barátság teljes társadalmi közmegegyezésen alapul?

Egyes vélemények szerint egyébként a szigorítás Putyin esetleges budapesti látogatásának előkészítésére szolgál, a megbonthatatlan „druzsba” – a fiatalabbak kedvéért „barátság” – jegyében.

Akár ezzel kapcsolatban is jöhetnek a további kérdések

  • Miként állapítják meg az illetékes hatóságok, hogy kik voltak azok, akik védett személy magyarországi programját korábban veszélyeztették?
  • És egyáltalán mit értünk ezen? Füttyszót, sípolást, bekiabálásokat, táblákat, kifeszített molinókat? Ilyesmivel nemigen lehet a vendég biztonságát veszélyeztetni. A rendőrségnek van ezzel kapcsolatos nyilvántartása? Enélkül ugyanis nehéz meghatározni azon renitensek körét, akiket a „szokásosnál” távolabb kell tartani.
  • Újabb kérdés: miként fogják ellenőrizni, ki jelent meg valahol a delegáció közelében potenciális ellentüntetőként?

A rendelet erre „frappáns” megoldást kínál:

akit 365 napon belül másodjára értek tetten efféle cselekményen, annak a vendég látogatásának ideje alatt kötelező tartózkodási helyet jelölhetnek ki, és a korlátozás betartását elektronikus nyomkövető eszközzel is ellenőrizhetik.

  • Tudja valaki, kik ezek a potenciálisan fenyegető veszélyt jelentő emberek? Csak mellesleg jegyzem meg, nehéz a szabálysértési vagy a büntető törvénykönyvben olyan tényállást találni, ami büntetni rendelné azt, hogy bárki a véleménynyilvánítás szabadságával élve az utcán is kifejezi, hogy nem örül Erdoğan, Putyin vagy bárki más látogatásának.

Megint vajúdtak a hegyek, és szültek egy jogalkotási „egeret”

Az alapjogok védelme, a jogbiztonság és a normavilágosság nagyobb dicsőségére ismét sikerült egy értelmezhetetlen és végrehajthatatlan, nem mellesleg az alaptörvénybe ütköző rendeletet alkotni.

________________________________________________________________________________________________

Az állampárt idején létezett az „antidemokratikus elemek” nyilvántartása. Akik ebben szerepeltek, jó eséllyel számíthattak arra, hogy március 15-e előtt, biztos, ami biztos, „prevenciós őrizetbe” kerülnek – nehogy már csinálják a „balhét”. Erre utoljára 1988-ban volt példa. A párhuzam talán sántít, annyira azonban mégsem. Aki gyanús elem, azon a hatalom most is rajta tartja a szemét.

________________________________________________________________________________________________

Forrás

Szerző