Connect with us

Kerítésen innen

Emlékeznek még Tarlós „fakocka gate”-jére? Most jön a „két csavar, ami kisiklatta a vonatot”-saga – Frissítve!

Emlékeznek még Tarlós „fakocka gate”-jére? Most jön a "két csavar, ami kisiklatta a vonatot"-saga
Megosztás

Tarlós István regnálása idején sok más mellett az elrontott metrókocsi-felújítás megmagyarázásában is jeleskedett, gondoljunk csak az általa kitalált „fakocka gate”-re, amikor az ajtók hibás és balesetveszélyes záródását azzal próbálta magyarázni, hogy „valakik” egy fakocka odahelyezésével gátolták, hogy azt ne mondjuk, szabotálták a BKV munkáját. Lázár -akarom mondani a „szervezet”- sem találta fel a csőben a lyukat MÁV-ügyben…

A 2, azaz kettő renitens csavar…

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet előzetes jelentést adott ki a helyszíni szemle adatai alapján szerda éjfél körül a Keleti pályaudvaron kisiklott vonatról. Eszerint

a kisiklást két törött csavar okozta, ami az egyik sínpárt rögzítette korábban a váltó tolórúdjához.

A szakmai nyelven írt jelentés értelmezése szerint

a vonat érkezésekor a váltórúd áttolta volna a (szomszédos pályára terelő) úgynevezett csúcssíneket a helyes állásba, hogy a vonat a pályán maradjon, ám a törött csavarok miatt ez nem sikerült, így azok a fősín mellett maradtak, és átterelték a szerelvényt a szomszéd pályára, ahol semmi keresnivalója nem lett volna. (Azon ugyanis egy másik vonat érkezett.)

-írta a Telex.

A bajt a tolórúd valós mozgása miatt a biztosítóberendezés nem észlelte, észlelte viszont szerencsére a mozdonyvezető, aki vészfékezéssel megállította a szerelvényt, mielőtt nagyobb baj történt volna. A váltás közbeni fékezés miatt olyan oldalerők keletkeztek, amik kicsit megdobták a kocsikat, de senki sem sérült meg.

Érti már? Lázárnak semmi köze hozzá….

A portál információja szerint a két csavarból az egyik már régebben eltört (rozsdás volt), a másik a váltáskor törhetett el. A jelentés szerint

a MÁV Zrt. 2024. augusztus 25-én, 19 óra 10 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy Budapest-Keleti pályaudvaron a 74-1 sz. vonat több kocsija kisiklott. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján a szervezet szakemberei

megállapították, hogy mindkét vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel haladt be az állomásra. A pontos szakmai leírás szerint a 74-1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4 sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656-1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656-1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította vonatát kb. 50 méterrel az ütközés előtt.

Mint a jelentés folytatja,

a 4/a sz. váltó egyik csúcssínjét annak mozgató rúdjához rögzítő csavarok eltörtek, ennek következtében a váltó állításakor az állítórúd a csúcssín tényleges mozgatása nélkül a vágányúthoz szükséges végállásba került, így a biztosítóberendezés a váltót helyes állásúnak érzékelte a két simuló csúcssín ellenére.

Az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított, ami a vizsgálat lezárultával nyilvános zárójelentést készít, melyet a honlapján közzétesz.

Frissítés! (Reszkess csavar?)

24.hu-nak a BRFK kommunikációs osztálya azt írta:

„A Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya a vasúti közlekedés veszélyeztetése bűntett gyanúja miatt, szakértők bevonásával folytat nyomozást. A vonat jelenleg is a Keleti pályaudvaron van”.

Hozzátették, hogy a folyamatban lévő eljárás érdekében jelenleg nem adhatnak bővebb tájékoztatást.

Szerző