Connect with us

Kerítésen innen

Lázár János: ‘labancok leverve!’ – Együttműködés Fidesz-módra: továbbra is várjuk szeretettel a külföldi partnereket….

Lázár János: 'Győzelem (...) labancok leverve!' - Együttműködés Fidesz-módra: továbbra is várjuk szeretettel a külföldi partnereket....
Megosztás

A monarchiától kezdve a Horthy-rendszeren és a Kádár-korszakon át ha létezett példás együttműködés, akkor az az osztrák és a magyar állam között közösen fenntartott Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) volt. Ez az „idilli” állapot egészen Orbán Viktor, a Fidesz és Lázár János „képletbe kerüléséig” tartott.

Szégyen – talán ez a megfelelő szó….

„Győzelem a győri bíróságon, labancok leverve!”

– jelentette be kedden Lázár János építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán.

Lázár János szeptemberben jelentette be, hogy a magyar állam megszerezte az osztrák Strabag tulajdonrészét a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt-ben.

Egy karácsony előtti közgyűlésen aztán a magyar fél tőkeemeléséről döntöttek, az osztrákokét pedig megakadályozták, így a magyar tulajdonrész 75 százalék fölé nőtt.

A felvásárlást Lázár azért érezte szükségesnek, mert szerinte korábban az osztrák fél a vétójogával kisebbségből uralta a vállalatot. Az új tulajdonosi arány és a tőkeemelés nem tetszett az osztrákoknak. A magyar fél szerintük jogsértő módon járt el, amikor kizárta az Osztrák Köztársaságot a tőkeemelésből annak ellenére, hogy az minden szükséges előfeltételt teljesített.

<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>

Hátra-nyilazás

Lázár János az említett Facebook-posztban jelentette be, hogy az osztrákok keresetét a törvényszék elutasította, így bejegyezték a magyar tőkeemelést.

„Hogy mi változik? – teszi fel a kérdést Lázár. – A magyar érdeket többé nem szorítja háttérbe külföldi érdek!”

Bejegyzésével arra utal, hogy a GYSEV Zrt. megnyerte az osztrák közlekedési minisztérium elleni pert, amit azért indítottak, mert szerintük a magyar fél jogsértő módon járt el, amikor kizárta az Osztrák Köztársaságot a tőkeemelésből annak ellenére, hogy az minden, a tőkeemeléshez szükséges előfeltételt teljesített.

„Az osztrákok jogi mesterkedéseit elutasította a Törvényszék, így bejegyzésre került a korábbi közgyűlési döntés a magyar tőkeemelésről”

– írta Lázár. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a GYSEV pernyertessége érdekében avatkozott be az ügybe. A magyar állam tavaly szerzett kétharmados többséget az osztrák–magyar tulajdonú GYSEVben, majd a magyar fél tőkeemeléséről döntöttek a társaságban, az osztrákokét pedig leszavazták, miközben a magyar állam tőkeemelését az osztrák fél nem szavazta meg.

Emlékeztetőül…

2025 márciusában beperelte az osztrák közlekedési minisztérium a GYSEV Zrt.-t, de az utóbbi pernyertessége érdekében beavatkozott a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) is.

Mint ismert, a magyar állam tavaly kétharmados többséget szerzett az osztrák–magyar tulajdonú GYSEV-ben, majd a magyar fél tőkeemeléséről döntöttek a társaságban, az osztrákokét pedig leszavazták, miközben a magyar állam tőkeemelését az osztrák fél nem szavazta meg.

Az osztrák felet képviselő Heinzelmann Virág ügyvéd szerint azért indítottak pert, mert szerintük a magyar fél jogsértő módon járt el, amikor kizárta az Osztrák Köztársaságot a tőkeemelésből annak ellenére, hogy az minden, a tőkeemeléshez szükséges előfeltételt teljesített.

Az osztrák beadvány feltételezi, hogy a 75 százalék feletti magyar tulajdonszerzés értelme az, hogy „a GYSEV járműveit, illetve humánerőforrásait más célokra használja fel”. Sőt, olyan helyzet állt elő, hogy a magyar állam egyedül is módosíthatja az alapszabályt, dönthet egyesülésről vagy szétválásról, de akár be is zárathatja az Ausztriában működő fióktelepeket és vasúti hálózatot. Heinzelmann azzal indokolta a felfüggesztésre irányuló kérelmet, hogy így megakadályozható az egyoldalú tőkeemelés és alapszabály-módosítás.

Szerző