Connect with us

Kerítésen innen

A jó fej MÁV javaslata: aki teheti, utazzon busszal, mert a Volán járatainak többségén működik a klíma

Published

on

Egyre magasodó ingerküszöb okán már nem hír egy bedöglött kórházi lift, hát megtoldották....
Megosztás

Lázár János építési és közlekedési (!) miniszter a XXI. század Magyarországán, pontosabban 2023 decemberében kifejtette, hogy a lepusztult, gagyi MÁV-vonatok és HÉV-ek simán megfelelnek nekünk, ha olcsó a jegy. Brávó! – és ez nem csak a kijelentése alapján reális, ám nem csak alkalmatlan személyéről szól, hanem mindannyiunkról, akikre a fenti jellemzés ül.

…és beütött a krach….

Több helyen is szünetel a vasúti közlekedés, de gyakoriak a jelentős késések is

– derült ki a MÁV tájékoztatásából.

  • Rákos és Rákoshegy között egy vágányon újra indult a vonatközlekedés. A másik vágányon továbbra sem közlekedhetnek a vonatok a felsővezeték teljes helyreállításának ideje alatt, ami körülbelül még négy órát vesz igénybe. (Reggel teljesen szünetelt a vonatközlekedés)
  • A Budapest-Újszász-Szolnok vonalon csökkenhetnek a vonatkésések, de hosszabb menetidővel még számolni kell.
  • A Keleti pályaudvarról – Bécsen át – Salzburgba 20:40-kor induló Kálmán Imre EuroNight (EN 462) várhatóan 100-120 perces késéssel közlekedik.
  • A Keleti pályaudvar és Sülysáp, illetve Sülysáp és a Keleti pályaudvar között a személyvonatok nem közlekednek. A zónázó vonatok megállnak a Rákoshegy–Szolnok vonalszakasz állomásain.
  • A Keleti pályaudvarról Békéscsabára 6:10-kor induló Békés InterCity (7400) kerülő útvonalon: Cegléd, Szolnok felé közlekedik.
  • Cegléd és Abony között viszont megjavították a biztosítóberendezést, már nincsenek korlátozások. A Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalon csökkennek a vonatkésések és fokozatosan áll helyre a menetrendszerű vonatközlekedés.
  • Továbbra is kerülő útvonalon, Rajka érintésével közlekednek a Prága és Pozsony felé közlekedő Metropolitan EuroCity vonatok.

A vasúttársaság már pénteken figyelmeztetett arra, hogy a többnyire túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség. A MÁV emiatt azt javasolta, hogy aki teheti, utazzon busszal, mert a Volán járatainak többségén működik a klíma.

Szombatra a helyzet fokozódott…

„A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak”

– közölte pénteken a MÁV-VOLÁN-csoport a napok óta tartó, várhatóan a jövő héten is folytatódó extrém hőséggel kapcsolatban, viszont több tanáccsal, illetve kéréssel fordult az utazókhoz, hogy kezelni tudják a forróság okozta problémákat

  • kérik a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasokat, hogy ha van rá lehetőségük, inkább utazzanak busszal, a Volán járatainak 84 százalékán ugyanis van klímaberendezés.
  • kérik a hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartozó utasokat, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, és előtte feltétlenül tájékozódjanak a közlekedési helyzetről.

Klímahelyzet

A MÁV azt is közölte, hogy kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtést. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákat soron kívül tisztítják. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat „lehetőség szerint” soron kívül javítják.

„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak”

– közölte a MÁV, hozzátéve, hogy

„a több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye”.

A síneket is deformálhatja a hőség

A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat.

„A hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be”

– fogalmazott a MÁV, hozzátéve, hogy a

nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy a sérülés kockázata is.

Szerző