Kerítésen innen
A Lázár-minisztérium „túltolt bicikli”-esete, amiből mi csak a kibabrálást érezzük
Az új tarifarendszer szerint – melyet most sem sikerült a törvény szerinti 30 nappal előre meghirdetni – jelentősen megdrágul a vonaton biciklivel ingázók utazása.
Ugyanannyiba kerül március 1-től biciklivel együtt vonatozni a szomszéd faluba, mint az ország másik felébe és félő, hogy a napi ezerforintos költség miatt sokan inkább autóra váltanak. Hogy ebben kinek és mi a „bóni”, az nem derült ki!
Öt-hétszeres áremelés
Március elsején új tarifarendszer lép hatályba a helyközi közlekedésben. Az eddigi ország- és vármegyebérletek területi logikáját kiterjesztő rendszerben megszűnnek a távolságalapú bérletek, több más díjtermék árazása pedig jelentősen átalakul
-hívta fel a figyelmet a Közlekedő Tömeg, a közösségi közlekedés jobbításáért dolgozó civil szervezetközösségi oldala.
„Az új tarifarendszer szerint – melyet most sem sikerült a törvény szerinti 30 nappal előre meghirdetni – jelentősen megdrágul a vonaton kerékpárral ingázók utazása.
Az eddig távolságfüggően 235 Ft-tól megvásárolható kerékpárjegyek és 1340 Ft-tól induló bérletek helyébe ugyanis az utazás hosszától függetlenül, egységesen 500 Ft-ba kerülő kerékpárjegy és a 9450 Ft árú kerékpár-országbérlet lép, a rövidebb távokon rendszeresen utazók tehát az eddigi bérletük árának öt-hétszereséért szállíthatják majd a kerékpárjukat.
Az aránytalan árképzés következtében ráadásul az az abszurd helyzet áll elő, hogy
ugyanannyiba kerül majd a szomszéd faluig érvényes kerékpárjegy, mint az ország másik végébe szóló.
Stratégiaválátás?
„A MÁV-Start számára eddig fontos volt, hogy a kerékpárral együtt ingázókat is (ami vidéki régiókban sok helyütt az egyetlen, személyautóval időben versenyképes alternatíva, a nagyvárosok környékén pedig a dugók legyőzésének záloga) a vasúti közlekedéshez csábítsa. A jelek szerint ez a stratégia léket kapott, hiába szereztek be százas nagyságrendben kerékpár szállítására alkalmas alacsonypadlós elővárosi vonatokat, illetve bővültek a kerékpárszállítás lehetőségei számos fő- és mellékvonalon.
Azok az utasok, akik eddig meg tudták oldani napi ingázásukat a kerékpár + vonat kombináció használatával, akár vasútállomástól távolabb eső településeken, akár Budapest, Debrecen, Miskolc, vagy Győr elővárosaiban, a tarifareformmal már naponta 1000 forintos oda-vissza kerékpárszállítás helyett autóra váltanak majd, vagy induló és célállomásukon is kénytelenek lesznek egy-egy kerékpárt tárolni, ami a hétköznapi nehézségek mellett közterület-használati kérdéseket is felvet.”
Összegzés
„Logikusnak hat, hogy az utasok ne vigyék magukkal a kerékpárjukat a vonaton a napi ingázáshoz, csakhogy ez
- egyrészt kihasználatlanabb mellékvonalakon semmilyen helyhiányt nem okoz,
- másrészt az ország legtöbb részén sem az induló állomásokon a kerékpártárolás, sem az érkező állomásokon a kerékpárbérlés, vagy megfelelő közösségi közlekedés nem áll rendelkezésre.
A végiggondolatlan új kerékpáros tarifa is rámutat: a vonatot legfeljebb évente egyszer, a Balatonnál látó, és így a vasúti személy- és kerékpárszállításra pusztán szabadidős tevékenységként tekintő döntéshozók által megalkotott tarifarendszer a valós mobilitási igényeket csak korlátozottan képes lekövetni.”
Az ügyben a Magyar Kerékpárosklub nyílt levelet írt a MÁV-nak, amelyben jelezte: bár ígéretet kaptak arra, hogy a rövideb távú kerékpárjegyek drágulását a kerékpárbérletek árának változatlansága ellensúlyozza, „a kedvező tárgyalási előjelek ellenére” most mégis azt látják,
„hogy a bérletes szállítás is rendkívüli mértékben drágul”.
Ezt nem tudják elfogadni, mivel az
„nem szolgálja a fenntartható agglomerációs közlekedés előnyét és célját sem”.
A szervezet ezért az kéri, hogy legalább a bérletárakat változtassák meg, hogy megfizethető maradjon az ingázásban, és
ne űzze el a vasútról az eddig így utazókat.
Csak úgy….
Egy siker-bejegyzés Lázár János építési és közlekedési miniszter közösségi oldaláról:
„Az életminőség javulása kilométerekben és időben is mérhető. Az elmúlt évek munkájának köszönhetően pedig úton vagyunk célunk felé, hogy a legjobb infrastruktúrával rendelkező országgá váljunk a térségben.”
Friss
- Kórház a XXI. század Magyarországán: hatósági felszólítás kell arról, hogy tüntessél el a dzsuvát a padlóról
- Beton Szandi újra támad – 3.14-ba a hajléktalanokkal
- Mi van itt, tavasziasra fordul az időjárás? – Kemény frontok nehezítik az arra érzékenyek életét
- Kövér László lyukra futott – Döntését elkaszálta a strasbourgi bíróság, ám, aki fizet helyette, az ismét Ön
- Hiszi, nem hiszi? Napi horoszkóp, 2024. október 24., vasárnap
- Fülöp Attila közszolga Magyar Péternek: „képviselői látogatására a jövőben nem tartunk igényt, és nem biztosítunk rá lehetőséget”
- Harcba száll a Jobbik a mandátumért Óbudán – Programalapú kampány a cél
- Cáfolhatatlannak tűnő dokumentumokat hozott nyilvánosságra a Bloomberg arról, hogy Putyin politikai gyilkosságokat rendelt meg
- Szanyi Tibor: ahová a pénz megy, ott zajlik a politika
- Tűzhalál Komárom-Esztergom megyében