Connect with us

Kerítésen innen

A Lázár-minisztérium „túltolt bicikli”-esete, amiből mi csak a kibabrálást érezzük

Megosztás

Az új tarifarendszer szerint – melyet most sem sikerült a törvény szerinti 30 nappal előre meghirdetni – jelentősen megdrágul a vonaton biciklivel ingázók utazása.

Vasárnapi MÁV-utasaszalás: Bécsbe indult a vonat, ám csak Hegyeshalomig bírta
Megosztás

Ugyanannyiba kerül március 1-től biciklivel együtt vonatozni a szomszéd faluba, mint az ország másik felébe és félő, hogy a napi ezerforintos költség miatt sokan inkább autóra váltanak. Hogy ebben kinek és mi a „bóni”, az nem derült ki!

Öt-hétszeres áremelés

Március elsején új tarifarendszer lép hatályba a helyközi közlekedésben. Az eddigi ország- és vármegyebérletek területi logikáját kiterjesztő rendszerben megszűnnek a távolságalapú bérletek, több más díjtermék árazása pedig jelentősen átalakul

-hívta fel a figyelmet a Közlekedő Tömeg, a közösségi közlekedés jobbításáért dolgozó civil szervezetközösségi oldala.

„Az új tarifarendszer szerint – melyet most sem sikerült a törvény szerinti 30 nappal előre meghirdetni – jelentősen megdrágul a vonaton kerékpárral ingázók utazása.

Az eddig távolságfüggően 235 Ft-tól megvásárolható kerékpárjegyek és 1340 Ft-tól induló bérletek helyébe ugyanis az utazás hosszától függetlenül, egységesen 500 Ft-ba kerülő kerékpárjegy és a 9450 Ft árú kerékpár-országbérlet lép, a rövidebb távokon rendszeresen utazók tehát az eddigi bérletük árának öt-hétszereséért szállíthatják majd a kerékpárjukat.

Az aránytalan árképzés következtében ráadásul az az abszurd helyzet áll elő, hogy

ugyanannyiba kerül majd a szomszéd faluig érvényes kerékpárjegy, mint az ország másik végébe szóló.

Stratégiaválátás?

„A MÁV-Start számára eddig fontos volt, hogy a kerékpárral együtt ingázókat is (ami vidéki régiókban sok helyütt az egyetlen, személyautóval időben versenyképes alternatíva, a nagyvárosok környékén pedig a dugók legyőzésének záloga) a vasúti közlekedéshez csábítsa. A jelek szerint ez a stratégia léket kapott, hiába szereztek be százas nagyságrendben kerékpár szállítására alkalmas alacsonypadlós elővárosi vonatokat, illetve bővültek a kerékpárszállítás lehetőségei számos fő- és mellékvonalon.

Azok az utasok, akik eddig meg tudták oldani napi ingázásukat a kerékpár + vonat kombináció használatával, akár vasútállomástól távolabb eső településeken, akár Budapest, Debrecen, Miskolc, vagy Győr elővárosaiban, a tarifareformmal már naponta 1000 forintos oda-vissza kerékpárszállítás helyett autóra váltanak majd, vagy induló és célállomásukon is kénytelenek lesznek egy-egy kerékpárt tárolni, ami a hétköznapi nehézségek mellett közterület-használati kérdéseket is felvet.”

Összegzés

„Logikusnak hat, hogy az utasok ne vigyék magukkal a kerékpárjukat a vonaton a napi ingázáshoz, csakhogy ez

  • egyrészt kihasználatlanabb mellékvonalakon semmilyen helyhiányt nem okoz,
  • másrészt az ország legtöbb részén sem az induló állomásokon a kerékpártárolás, sem az érkező állomásokon a kerékpárbérlés, vagy megfelelő közösségi közlekedés nem áll rendelkezésre.

A végiggondolatlan új kerékpáros tarifa is rámutat: a vonatot legfeljebb évente egyszer, a Balatonnál látó, és így a vasúti személy- és kerékpárszállításra pusztán szabadidős tevékenységként tekintő döntéshozók által megalkotott tarifarendszer a valós mobilitási igényeket csak korlátozottan képes lekövetni.”

Az ügyben a Magyar Kerékpárosklub nyílt levelet írt a MÁV-nak, amelyben jelezte: bár ígéretet kaptak arra, hogy a rövideb távú kerékpárjegyek drágulását a kerékpárbérletek árának változatlansága ellensúlyozza, „a kedvező tárgyalási előjelek ellenére” most mégis azt látják,

„hogy a bérletes szállítás is rendkívüli mértékben drágul”.

Ezt nem tudják elfogadni, mivel az

„nem szolgálja a fenntartható agglomerációs közlekedés előnyét és célját sem”.

A szervezet ezért az kéri, hogy legalább a bérletárakat változtassák meg, hogy megfizethető maradjon az ingázásban, és

ne űzze el a vasútról az eddig így utazókat.

Kapcsolódó

Forrás

Csak úgy….

Egy siker-bejegyzés Lázár János építési és közlekedési miniszter közösségi oldaláról:

„Az életminőség javulása kilométerekben és időben is mérhető. Az elmúlt évek munkájának köszönhetően pedig úton vagyunk célunk felé, hogy a legjobb infrastruktúrával rendelkező országgá váljunk a térségben.”

Szerző