Connect with us

Kerítésen túl

A Trump-vám első áldozata: az angol Jaguar/Land Rover, a második: az Audi

A Trump-vám első áldozata: az angol Jaguar/Land Rover, a második: az Audi
Megosztás

Donald Trump szerint április 2-a a felszabadulás napjaként vonul be a történelembe, amikor újjászületik az amerikai ipar, amikor újra gazdaggá válik az Egyesült Államok. Az amerikai vámok magyar idő szerint csütörtök reggel 6 órától léptek életbe.

„Egyesült Államokat évtizedek óta kifosztották közeli és távoli nemzetek, barátok és ellenségek egyaránt. Amerikai acélmunkások, autómunkások, gazdálkodók és szakképzett mesterek – ma is sokan vannak itt velünk. Nagyon súlyosan szenvedtek” (…)  „Néhány pillanaton belül aláírok egy történelmi végrehajtó rendeletet, kölcsönös vámokat a világ országaira. Kölcsönös. Ez azt jelenti, hogy ők megteszik velünk, mi pedig velük. Nagyon egyszerű. Ennél egyszerűbb nem is lehet”

– számolt be róla a Bloomberg. Trumptól többek között az Európai Unió 20 százalékot kapott, míg az Egyesült Királyságot „mindössze” 10 százalékos, alap univerzális vámmal sújtotta.

<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>

Az első áldozat…

„Az angol Jaguar/Land Rover azonnali hatállyal leállitotta autóexportját az USA-ba. A védővámokkal azok eladhatatlanok… A patinás cég összesen 400 ezer autót gyárt évente, több mint negyedét amerikai exportra és valószínű hogy a cég ezek után nem életképes… Kíváncsi vagyok, hogy az Audi túléli-e az éppen most induló autóipari „vérfürdőt”… vagy a győri Audi lesz a következő Dunaferr”

-írta közösségi oldalán Lázár György.

A második áldozat…

„Mint ahogyan várható volt, Audi azonnali hatállyal leállította autói szállításait az USA-ba. Audi nem gyárt az Egyesült Államokban és a 25%-os vámmal az autók eladhatatlanok. Audi évente mintegy 2 millió autót gyárt és abból 200 ezret exportál az USA-ba. Főleg luxus verziókat…Kíváncsi vagyok hogy az Audi brand túléli-e mindezt… A nemzetközi helyzet fokozódik.”

Győri segélykiáltás

Az Audi Hungária azt jelezte, hogy érinti a vállalatot a Donald Trump által az importautókra kivetett 25 százalékos vám, hiszen a járműgyártás egy részét az Egyesült Államokban értékesítik, illetve a Győrben gyártott motorok egy részét is olyan autókba építik be, amelyeket a Volkswagen konszern az Egyesült Államokba szállít.

A győri üzem a világ egyik legnagyobb motorgyára, tavaly 1,5 millió motort állítottak itt elő, amelyeket különböző piacokra szállítottak. De a győri üzem által gyártott Audi Q3 modellek körülbelül 20 százaléka is az Egyesült Államokba kerül, ami a tavalyi 163 ezer darabos össztermelésből mintegy 33 ezer járművet jelent.

Ezek után nem meglepő a győri polgármester segélykiáltása, aki szerint az Audi problémái a városra is kivetülnek. Pintér Bence levélben kérte Szijjártó Péter segítségét, a miniszter erős amerikai kapcsolataira és győri kötődésére hivatkozva. A városvezető szeretné, ha a külgazdasági és külügyminiszter egyrészt tárgyalásokat kezdene amerikai kollégáival az autóipart sújtó 25 százalékos vámok európai léptékű visszavonásáról. Másrészt magas hozzáadott értékű termelést folytató amerikai vállalatokat bírna rá győri beruházásokra.

Hogy a magyar kormány mennyire tud a Trump adminisztrációra hatni, az erősen kérdéses. Talán üzenetértéke van annak, hogy a külügyminiszter az eddigi megszólalásaiban nem arról beszélt, hogy tárgyalásokat kezdenek (vagy már folytatnak) az amerikai féllel, hanem az Európai Bizottságot (EB) tette felelőssé a kialakult helyzetért. Szerinte ugyanis az uniós szervnek lett volna lehetősége tárgyalásos úton rendezni a kérdést – igaz, ezt az EB azóta cáfolta, jelezve, hogy számos egyeztetés zajlott az amerikai féllel, amely ennek ellenére vetette ki a vámokat.

Szerző