Connect with us

Kerítésen innen

Ájulat, hogy mekkorát nőtt a tanárok száma – lelkendezik a regnáló, de nézzünk picit a katedra mögé….

Ájulat, hogy mekkorát nőtt a tanárok száma - lelkendezik a regnáló, de nézzünk picit a katedra mögé....
Megosztás

A múlt évhez képest csaknem háromezerrel nőtt a köznevelésben főállású pedagógusként foglalkoztatottak száma, immár 144 ezer fölé emelkedett − közölte a Belügyminisztérium (BM) a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a köznevelési rendszer adatairól csütörtökön közzétett gyorsjelentése alapján az MTI-vel.

Ez már döfi….?

A gyorsjelentés szerint az egy pedagógusra jutó tanulók száma az általános iskolákban 9,7, ami jóval kedvezőbb az Európai Unió átlagánál (2022-ben 12,1). A Belügyminisztérium adatai szerint a nevelő-oktató munkát segítők száma is jelentősen növekedett: a 2021-es adatok szerint 40 111, 2023-ban 41 843, a 2024. október 1-i adatok szerint 43 402 volt a számuk.

Ami a „katedra mögött van…”

A fenti sikerjelentés alapja a KSH adatai voltak, tehát Pintérék elfogadják irányadóként a számokat. Igen ám, de ugyanez a cég májusban is kiadott egy jelentést, amit akkor a Népszava szemlézett. E szerint

„A 60–64 éves pedagógusok száma 8462-ről 8848 főre, a 64 évesnél idősebbeké 1577-ről 2171-re nőtt egy év alatt az általános iskolákban. Ez utóbbi 37,6 százalékos növekedést jelent”

Az általános iskolákban ebben a tanévben 11.019 olyan főállású tanár dolgozik, aki már betöltötte a hatvanadik életévét.

A nyugdíjaskorú pedagógusok számának növekedésében minden bizonnyal szerepe van annak, hogy a kormány a tanárhiány enyhítésére 2022-ben átmenetileg egy évre, majd 2023-tól időkorlát nélkül egyszerűsítette a nyugdíjas pedagógusok visszafoglalkoztatásának szabályait.

Lassan növekszik ugyan a harmincévesnél fiatalabb általános iskolai tanárok száma – tavaly 4687-en voltak, az idei tanévben pedig 4852-en –, de a számuk még mindig jelentősen elmarad a többi korcsoporttól.

Az általános iskolai tanárok döntő többsége 45–59 év közötti (37.035 fő), de az ő körükben is az 55–59 éves pedagógusok vannak a legtöbben, 13.744-en.

A 40–44 éves általános iskolai tanárok száma 10.023-ról 9298 főre, a 35–39 éveseké 7077-ről 6416-ra csökkent egy év alatt, és a 30–34 évesek körében is enyhe csökkenés tapasztalható. A szakszervezetek szerint ennek oka az lehet, hogy ezekből a korcsoportokból kerültek ki a legtöbben azok közül, akik nemet mondtak az új pedagóguséletpálya-törvényre, vagyis a státusztörvényre és az azzal járó változásokra.

A lényeg „az ájulat”

Jelentőségénék sokkal többször hivatkozunk mostanság Deák Dánielre, fogjuk fel Őt a Megafon-skacok képviselőjének, aki remekül szolgál. Ahogy valamelyik Fidesz-szólam hangosítást igényel témára tekintet nélkül, már ugrik is. Ebben az esetben is rögvest reagált:

Csak úgy…

2024 januárjában írtunk arról, hogy újabb 1610 fővel csökkent a főállású pedagógusok száma a közoktatásban.

Ez úgy jön ki, hogy az előző tanév végére több mint 3800 pedagógus lépett ki a rendszerből, miközben alig több mint 2200 pályakezdő pedagógus lépett be.

Ez utóbbi szám azért is kifejezetten alacsony, mert öt évvel korábban, 2018 szeptemberében összesen csaknem tízezren kezdték meg a pedagógusképzést. A PDSZ szerint csak tanárból mostanra több mint húszezer fő hiányzik már a hazai közoktatásból.

A 2023/2024-es tanévben 2231 újonnan belépő, pályakezdő pedagógus állt munkába a magyarországi a köznevelési intézményekben

– közölte az Oktatási Hivatal. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a mostani tanévre 1610 fővel csökkent a fő munkaviszony keretében foglalkoztatott pedagógusok száma az előző tanévhez képest, ami azt jelenti, hogy az előző, 2022/2023-as tanév végére

több mint 3800 pedagógus lépett ki a rendszerből valamilyen okból, őket pedig nem sikerült pótolni a pályakezdőkkel sem.

A pedagógusok szeptemberben nyilatkozhattak arról, ha nem szerettek volna tovább dolgozni a státusztörvény hatálya alatt. Ők még november végéig tanítottak, ezért a decemberi számok lesznek igazán mérvadók. A pedagógushiány 2015 óta több tízezres nagyságrendű problémává vált. A PSZ szerint adatai szerint

minden ötödik általános iskolában tanít képesítés nélküli pedagógus is, és minden harmadik általános iskolában van olyan pedagógus, aki nem a szakjának megfelelő tantárgyat oktatja.

A másik nagy szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) is igen komoly tanárhiányról számolt be. Nagy Erzsébetnek, a PDSZ ügyvivőjének szintén szeptemberi elmondása alapján

sok helyen alsós tanítókat küldenek felsősöknek szakórát tartani olyan tantárgyakat, amelyekre nincs képesítésük, 7. és 8. osztályba is beosztanak alsós tanítókat.

A napközis tanárok már délelőtt is tanítanak, a helyükre pedig iskolatitkárokat osztanak be.

„Ezek azok a jelek, amelyek jelzik, hogy elképesztő szakemberhiány van” (forrás)

Szerző