Connect with us

Kerítésen túl

Akár hiszi, akár nem, sikerült alaposan megsorozni Putyint

Megosztás

Lehet vitatkozni a Putyin miatt az orosz gazdaság ellen bevezetett nyugati szankciók hatékonyságáról, ám ami az autóipart illeti, azt legalábbis egyelőre nem egyszerűen a padlóra küldte a nagy autógyártók kivonulása az országból, hanem kiütötte. Emellett máshol is tapasztalnak látványos visszaeséseket.

Megosztás

Lehet vitatkozni a Putyin miatt az orosz gazdaság ellen bevezetett nyugati szankciók hatékonyságáról, ám ami az autóipart illeti, azt legalábbis egyelőre nem egyszerűen a padlóra küldte a nagy autógyártók kivonulása az országból, hanem kiütötte. Emellett máshol is tapasztalnak látványos visszaeséseket.

„Végképp eltörölni?”

Az oroszországi autógyártás majd hogy nem teljesen megszűnt azt követően, hogy az Ukrajna ellen indított invázió miatt kivonultak az országból az ott üzemekkel rendelkező autógyártók – derül ki a Moscow Times cikkéből. Májusban mindössze 3700 autó készült, ami 97 százalékkal marad el a 2021. májusi mennyiségtől – idézte a hírportál a Roszstat adatait.

Az év elején, januárban még 95 ezer autót gyártottak, majd februárban 108 ezret, ám a háború első teljes hónapjában már kevesebb mint 41 ezret. Január és május között 268 ezer autó készült Oroszországban, ami kevesebb, mint fele a tavalyinak.

A teherautók és buszok gyártása májusban 40 százalékkal, illetve 6,5 százalékkal maradt el az elmúlt év azonos hónapjának teljesítményétől. Eközben az orosz autóipar közvetlenül összesen 300 ezer embernek ad munkát, illetve a háttériparnál további hárommilliónak.

Tovább a putyini úton

A húsz autógyártó üzemből kettő maradt talpon a kivonulás után, a legnépszerűbb márka, a Lada gyártója májusban 84 százalékkal állított elő kevesebb autót, mint az elmúlt év azonos hónapjában – derült ki az Association of European Businesses adataiból.

Denisz Manturov kereskedelmi és ipari miniszter szerint a járművek 30 százalékos drágulását az infláció okozta. Vlagyimir Putyin orosz államfő a napokban mutatott új irányt az orosz autóiparnak, amely szerint mérsékelnie kell a függését a külföldi technológiától, miközben meg kell erősítenie világszintű versenyképességét.

Ahol a turizmus (volt) a húzóágazat

A háború nagyon keresztbe tett a Krím félsziget egyetlen értelmezhető iparágának, az idegenforgalomnak. A hotelek vendégeinek száma több mint harmadával csökkent a tavalyihoz képest az Ukrajna ellen indított orosz invázió miatt. A belföldi turistaútra induló oroszok közel tíz százaléka az elmúlt öt évben a Krímet választotta.

A népszerű üdülőhelyeken csak a szállodai szobák felét foglalták le a pihenni vágyók, annak ellenére, hogy az idegenforgalmi irodák csökkentették az árakat – jelentette a Moscow Times az orosz RBC hírportálra hivatkozva. A visszaesés legfőbb oka a szimferopoli repülőtér lezárása lehet. Ezt további dél-oroszországi repülőterekkel együtt az orosz hatások zárták le biztonsági okokból a háború kezdetekor.

Zuhanás a mobilpiacon is

A kínai Honor mobiltelefonok gyártója beszüntette oroszországi exportját, mivel attól tart, hogy közvetett büntetések érkezik a nyugati szankciókhoz kapcsolódóan. A márka piaci részesedése 3,5 százalék volt az országban – idézte a Moscow Times a Vedomosztyi cikkét, ami április-májusban más gyártók (Apple, Samsung) kivonulása nyomán 4,2 százalékra ment fel. A kínai vállalat most azon dolgozik, hogy termékei Üzbegisztánon és Kazahsztánon keresztül jussanak el az orosz piacra. A Honor korábban a Huawei kezében volt, amely szintén elhagyta Oroszországot a háború miatt. A mobiltelefon-eladások éves összehasonlításban 30 százalékkal zuhantak április és június között.

Írta cikkszemléjében a napi.hu.

Putyin és a hadbíróság

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük