Kerítésen innen
Az orrunk előtt eladják a termőföldet, és még tapsot is várnak érte – vérlázító!
Az egyik legjobb minőségű földet, ahol már generációk óta termelnek az emberek, a megélhetésüket veszik el, az életüket teszik tönkre.
Kétszáznál is több helyrajzi szám és megbecsülhetetlen számú tulajdonos osztozik azon a 400 hektáron, ahol a BMW új gyára épül Debrecenben. Sokakkal beszéltünk, köztük a legnagyobb terület bérlőjével is. Hivatalos ajánlatot egyelőre senki sem kapott arról, hogy az önkormányzat mennyit fizetne a földekért, vagy adna-e másik területet cserébe. A leendő gyár környékén lakók közül sokan aggódnak, hogy felborul az életük.
Finom jelzés – konkrétum nélkül
Nem érte váratlanul a debreceni Agrárgazdaság Kft. ügyvezető igazgatóját, hogy házhoz ment a polgármester. Forgács Barna cége meghatározó a városban: az egyik legnagyobb foglalkoztató, 170 embernek ad munkát, és az sem elhanyagolható, hogy a kft. 2017-es éves nettó árbevétele 2,47 milliárd forint volt. Az ügyvezető igazgató, aki dolgozott az MSZP országgyűlési képviselőjeként és az Agrárkamara elnökeként is, azt hitte, azért csönget a polgármester, hogy bemutatkozzon. Valójában Papp László azért kereste, hogy finoman jelezze, hamarosan nagy léptékű fejlesztés lesz azon a területen, ahol Forgács Barna gazdálkodik. „Akkor még konkrétum, az, hogy például ki lesz a beruházó, nem került szóba” – mesélte az ügyvezető igazgató a hvg.hu-nak.
Tartsák titokban – majd Szijjártó bejelenti
A polgármester nagyjából akkor fordult meg a nagyvállalkozónál, amikor a debreceni képviselőket is politikai egyeztetésre hívta. Azt mondta nekik, nagy az esélye annak, hogy Debrecen lesz a befutó, a BMW őket választja. Egyúttal azt kérte a képviselőktől, ezt tartsák titokban. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentéséig, hogy valóban Debrecenben épít gyárat a BMW.
Ahhoz, hogy elkészülhessen Debrecenben a BMW gyára, 400 hektár föld tulajdonosával kell megegyeznie az önkormányzatnak. Akkora területről van szó, mintha 571 focipályát tennénk egymás mellé.
Értékes földterületről van szó
A legnagyobb területet, 400-ból 230 hektárt, Forgács Barna cége, az Agrárgazdaság Kft. bérli. A tulajdonosok magánszemélyek. Hogy rajtuk kívül hány gazdája van még a 400 hektárnak, és kik ők, Forgács Barna szerint senki sem tudja pontosan. A nagyvállalkozó azt valószínűsíti, hogy olyan emberekről van szó, akik a kárpótlási törvény végrehajtása során jutottak itt földhöz.
„Értékes a földterület” – erősítette meg az ügyvezető igazgató is, és úgy becsülte, hogy azon a részen, ahol a BMW gyárat épít, egy hektár föld értéke 40 aranykorona lehet. A Magro.hu összefoglalója szerint Magyarországon egy hektár aranykoronában kifejezett értéke átlagosan 19. Gyengébb minőségűnek számítanak a 0 és a 17 aranykorona közé esők, jónak a 17 és a 25 közöttiek, kiválónak pedig a 25 aranykoronánál többet érők.
Ekkora léptékről nem volt szó – a nagyvállalkozó ezt már arra a kérdésre válaszolta, hogy meglepődött-e, amikor kiderült, a BMW éppen itt, a megye legjobb földjeinek mondott területen kezd beruházásba. Azt mesélte, tudta, hogy készül valami a városban, csak azt nem gondolta, hogy éppen ott, ahol ő a debreceni vetőmagüzeméhez szükséges alapanyagokat termeli, és ahonnan ellátja takarmánnyal az állatait.
A legjobb megoldás a földcsere lenne
Hivatalos értesítést vagy ajánlatot arról még nem kapott, hogy mire számíthat, ha kezdődik az építkezés. Ő azt szeretné, ha nem pénzt, hanem földet adnának neki cserébe, hogy folytatni tudja a gazdálkodást. A helyiek szerint Debrecen környékén bőven van állami tulajdonú terület, kérdés, hogy milyen aranykorona értékben.
Eszünkbe se jutott nekünk ez a föld – reagált az egyik ellenzéki képviselő a városból. A helyiek ennél tájékozottabbak voltak. „Már régóta méricskélnek” – mondta egyikük, aki az ablakából épp a gyárra lát majd, ha az elkészül. Nagyjából fél éve tudja, hogy a szomszédjában terveznek valamit. „Megkérdeztem a földmérőket, annyit mondtak, hogy gyár lesz” – mesélte. Ennek ő nem igazán örül, „fel lesz forgatva a falu” – magyarázta.
„Egy településnek sem tett rosszat, hogy autógyár épült a közelében, és ez alól mi sem leszünk kivételek” – foglalta össze egy nagymacsi férfi.
Volt, akit a sírás kerülgetett
Akad, aki attól tart, hogy a helyiek közül kevesen tudnak majd elhelyezkedni a gyárban. Van, aki azt sem érti, mi értelme pont ide tenni az üzemet, miért nem a repülőtér közelében építkeznek. Más azt mesélte, „volt, akit a sírás kerülgetett, hogy az orrunk előtt eladják a magyar termőföldet, lebetonozzák és még tapsot is várnak érte, ez vérlázító”.
A helyieket aggasztja az is, hogy a város, állami garanciával ugyan, de 44 milliárd forintos hitelt vesz fel új ipari parkra. Ők nem olyan optimisták, mint a városvezetők, „arról beszélnek, milyen hamar fogják visszafizetni, valahogy eddig soha sem sikerült” – érveltek.
„Embertársait tisztelő ember ilyet nem tesz!”
Eszenyi Ádámnak is van földje a város szélén, ott, ahová a BMW-gyárat is tervezik. A fiatal gazdálkodó a földekért és a mezőgazdaságból élőkért aggódik, ezért a debreceni polgármesternek is írt a Facebookon, a BMW-hírhez, kommentben. Úgy fogalmazott, „épeszű, hazaszerető és embertársait tisztelő ember ilyet nem tesz!”. Majd úgy folytatta, egyenesen felháborítja, hogy „képesek voltak minden érintett ember megkérdezése nélkül egy olyan lépést megtenni, ami a Magyar Mezőgazdaságot alapjaiban rombolja le. (…) önöket nem érdekli az, hogy itt Magyarországon az egyik legjobb minőségű földön, területen, ahol már generációk óta termelnek az emberek odaadással és becsülettel, a megélhetésüket veszik el, az életüket teszik tönkre”. A polgármester egyelőre nem reagált felvetéseire, legalábbis a Facebookon nem.
Odalesznek a város természeti kincsei
Ha felépítik a gyárat, az kész érvágás – érzékeltette csalódottságát Nagy Péter András, aki 3,5 éve költözött Nagymacsra. Családjával azért választották ezt a zsákfalut, mert itt nincs városi hajtás, lehet pihenni. Most attól tart, ennek hamarosan vége, odalesznek a város természeti kincsei. A hvg.hu-nak azt mondta, „mikor ideköltöztünk, azt hittük, itt fogunk élni. Nem bánom, hogy csak egy kocsma él meg és az is alig, a zsáktelepülés nem rossz hely, ha gyereket nevel az ember. Fiataloknak ide építenék lakóparkot, de nem autógyári dolgozóknak, hanem olyanoknak, akiknek a természet közelsége áldás és nem nyűg”.
Autógyár helyett öko szemléletmódú mintafalu kialakításában gondolkodna, továbbá brikettgyártásban és természetismereti túrákban. Bevételt a turizmusból várna. „Erre kellene energiát és pénzt fordítani” – hangsúlyozta, azt is hozzátéve, én nem vonom kétségbe, hogy jól jön egy munkahelyteremtő, céges beruházás, én azt vonom kétségbe, hogy azt itt kell kivitelezni.
(Forrás: HVG)
Párbeszéd: a kormány hozza nyilvánosságra a BMW-beruházás részleteit!
Szerző
Friss
- Havas Henrik az ábrándos múltba révedő, Nixont néző, de jövőbe látó…
- Befutott az év 6. hetének horoszkópja – Vegyél egy nagy levegőt és nézz bele….
- Általános amnesztia, egy roma ügyvéd indított petíciót
- Szanyi Tibor: Stan és Pan
- A jó ég áldja meg miniszterelnök úr! Hát nem tudott valami értelmesebb hülyeséget kitalálni?
- Újabb fiatalt vettek őrizetbe a rendőrök a bombariadókkal összefüggésben – Videó
- Ahelyett, hogy örülnétek a kormány újabb találmányának: az időutazásnak, inkább hergeltek a tényekkel- kommenteltek a MÁV 2024-es késési statisztikáját látva
- Csak ne mentegessük a pokolba vezető utat, nem mindig jó szándékkal van kikövezve – Hétvégi Lendvaiság
- Lázár János lázban ég: fogynak a 99 évre bérelhető pályaudvarok….
- Van egy rossz hírünk, mától új autópályamatricák kellenek és nem lettek olcsóbbak, sőt