Kerítésen innen
Bajban a magyarországi autógyárak és alkalmazottjaik is
Komoly képzavarral élve a pandémia a hajánál fogva rázta és rázza még ma is a világ gazdaságát, enne talán legkiemelkedőbb vesztesei a nagy autógyárak és azok leányvállatatai, kihelyezett gyárai világszerte.
Komoly képzavarral élve a pandémia a hajánál fogva rázta és rázza még ma is a világ gazdaságát, enne talán legkiemelkedőbb vesztesei a nagy autógyárak és azok leányvállatatai, kihelyezett gyárai világszerte.
Katasztrofális számok borzolják az autógyárak vezetőinek idegeit
Globálisan az autógyártók idén 210 milliárd dollárnyi bevételtől eshetnek el az ellátási lánc zavarai miatt, ami közel kétszerese az év eleji előrejelzésnek – közölte csütörtökön az Alixpartners tanácsadó cég. A félvezetőhiány csak egy része a problémának: a magas árak és az olyan nyersanyagok, mint az acél és a műanyag gyanta szűkös kínálata felhajtja a költségeket, és az autógyártókat a termelés visszafogására kényszeríti. Az új előrejelzés szerint az autógyártók 2021-ben 7,7 millió járművet nem tudtak legyártani a nehézségek miatt. Az Alixpartners, mely az autógyártóknak ad tanácsot ellátási láncok kialakításával kapcsolatban májusban azt jósolta, hogy az autógyártók 110 milliárd dollár bevételtől esnek el, és 3,9 millió járművel maradnak el az idei évre tervezett gyártástól.
Egyenlőre sem a chiphiány, sem a nyersanyagárak emelkedése nem szűnik meg
Az új, borúlátó előrejelzés az autógyártók és a haszongépjármű-gyártók figyelmeztetései közepette született, miszerint a chiphiány és a nyersanyagárak emelkedése nem szűnnek meg még 2021 utolsó hónapjaiban sem, ahogy azt az iparági vezetők remélték. A múlt héten az IHS Markit is csökkentette a globális autóipari termelésre vonatkozó 2021-es és 2022-es előrejelzését – írja a Reutersre hivatkozva a Napi.hu. Az amerikai piacon a járműeladások lassulni kezdtek, mert a kereskedőknél lévő készletek 20 nap körüli szinten vannak, ami kevesebb, mint a fele a normális állapotoknak – mondta Dan Hearsch, az Alixpartners autós üzletágának ügyvezető igazgatója.
„Eredetileg azt feltételeztük, hogy a negyedik negyedévben visszatérünk a normális szintre és visszaszerezzük a volument”
– mondta Hearsch a Reutersnek, aki szerint már világosan látszik, hogy ez nem fog megtörténni. Ehelyett az autógyártóknak 2022 végéig vagy 2023 elejéig szűkös készleteik lehetnek.
További készletcsökkenés is várható
A félvezető-készleteket az elmúlt hónapokban a malajziai Covid-járvány súlyosbodása miatt még csökkent is, mivel a fontos beszállítók termelése leállt az országban. Továbbá a nagyobb amerikai kikötőkben tapasztalható elmaradások akadályozzák az autógyártók azon erőfeszítéseit, hogy több műanyaggyantát és acélt importáljanak.
Magyarország szempontjából azért kedvezőtlen a hír, mert több nagy autógyártó (Audi, Mercedes, Suzuki és Opel) van jelen az országban, továbbá számos autóipari beszállító (például Bosch és Continental) is termel. A cégek közül többnek le kellett állítania üzemeit a chiphiány miatt.
Van mit veszítenünk!
Az autógyárak átlagosan a magyar export 25 százalékát adják, de voltak olyan kivételes évek, amikor ez a szektor adta a magyar GDP-növekmény 40-50 százalékát, igaz, máskor az ágazat még vissza is fogta a növekedést. Mindez nagyban függ attól, hogy a cégeknél milyen beruházások történnek, adott évben mit gyártanak, mekkora a termelés hozzáadott értéke.
Szerző
1 Comments
Leave a Reply
Leave a Reply
Friss
- Lázár ‘nem tud hibázni’! Jóvoltából a lombkoronasétányról elhíresült Tasót miniszteri biztosként tartjuk el a továbbiakban
- Ezt kapd ki: itt a csillagjegyek szerinti flört-varázsige és flört-mágia – Ártani nem árthat….
- Ez már tiszta agybaj, amire egyetlen megoldás van: kormányváltás!
- A csontzene-kedvelő Orbán újra akcióban, csak az a baj, hogy Ő nem egy focista -bár az is ciki lenne-, hanem Magyarország miniszterelnöke
- Lázár beígérte, hogy utolsó fillérig kártalanítják a balatoni MÁV-összeomlás ‘áldozatait’
- Szanyi Tibor: büszkeség, avagy Pride-ügyben (is) mondom a magamét….
- Mindennapi betevő ‘luxi’ szombati szereplői: Orbán Ráhel, Vasvári Vivien és Rubint Réka
- „Miniszter úr, az emberek nem azért utaznak, hogy kapjanak egy kis Lázár-kupont’ – Összeomlott a vasúti közlekedés a balatoni fővonalon
- Korunk réme: a demencia
- Elindult a Pride-eseménysorozat
Pingback: Visszafogják termelésüket a hazai autógyárak - Szócikk