Connect with us

Kerítésen innen

Dikh cigányok! – Kilopták a romák alól a cigány-tévét

Published

on

Juszt László: jönnek a régi fideszes gyakorlatot követve az “új Kaya Ibrahimok, vagy Josip Totok”? - Menekül a lélegeztetőgép-beszerző cég?
Megosztás

Nem kellett sok idő ahhoz, hogy kilopják a cigányok alól az első televíziós csatornát, megfosztva a romákat nem csak a kábeltévés, hanem az online világtól is. Balogh Elek alapítótól apránként vásárolták ki a tulajdonjogának 100 százalékát, aki most a RomNet-nek nyilatkozva úgy fogalmazott, a jóhiszeműsége áldozataként tekint magára.

A farkas és a malacok meséje juthat eszünkbe, amikor a Dikh Tv utóbbi egy évének történetére visszatekintünk, de itt a farkas – aki előbb a hátsó lábait engedteti be, majd teljes egészében bejut a malacokhoz – nem kerül zsákba, hogy leforrázzák, hanem felfalja a malacokat. De kezdjük az elején.

Hol volt, hol nem volt…..

A Dikh Tv 2015-ben egy kispesti irodából, a kerületi CKÖ vezetőjének alapításával indult el. Balogh Elek előbb kicsiben álmodott, apró léptekkel rakta le egy önálló médium alapjait, amely elvben és gyakorlatilag is áttörő és átütő erőt és jövőképet mutatott, illetve mutathatott volna. A kezdeti botladozások, az amatőrnek tekinthető kivitelezések és a sok negatív megjegyzés, bírálatok ellenére az ország első online TV csatornája rendületlenül haladt előre, és gyűjtötte a követőket, a nézőket. Egyre sikeresebb műsorok, videóklipek és a felfedezett énekesek országos ismertséget és népszerűséget hoztak számukra. A számtalan produkció hatására a gyakorlati megvalósítás is fejlődött, jobb technikai eszközökkel, ügyesebb és gondosabb munkával egyre színvonalasabb munkát tudtak produkálni. Annak ellenére, hogy az alapító hiába kért támogatást vagy keresett befektetőket, szponzorokat, anyagilag senki nem akarta támogatni a fejlődésüket.

Aztán jött a nagy áttörés:

tavaly nyár elején jelentkezett egy befektető, Radu Morar, a Sláger Tv tulajdonosa, aki médiavállalkozóként potenciát és persze nagy üzletet látott a Dikh Tv-ben. Néhány millió, vagy 10 millió forintos befektetéssel profi műsorgyártásba kezdtek, hogy szeptembertől a kábeltévén is fogható legyen a nem csak romáknak szóló televíziós csatorna. Egy szép, több évtizedes álom teljesül: a romáknak igazi televíziója lett, és romák irányíthatták a csatornát főszerkesztőként, igazgatóként is. Országszerte óriásplakátok hirdették az indulást, mi pedig büszkék voltunk, hogy talán ellensúlyozhatjuk a romákról kialakított negatív képet, hogy ne csak mindig a szegénység ábrázolására, vágóképként használják a cigányokat.

A nézőket és a cigányok százezreit megbabonázta a színes videóklip,

a díszlet, a médiavarázs, és ebben a rózsaszín ködben nem látszott, hogy bizony nem minden úgy alakul, ahogy az elvárható lenne. Fontos társadalmi kérdésekről nem esett és nem eshetett szó. Maradt a tánc, a zene, és jókedv, és az „üres”, felszínes beszélgetések programja. Aztán eltelt fél év, és idén februárban már arról hallhattunk, hogy újabb befektető jelentkezett, akit a kormány-média egyik háttérembereként aposztrofáltak, és rögtön 20 százalékos részesedést szerzett a Dikh Tv-ben. Kezdeti lépésként kirúgták a roma főszerkesztőt, elküldtek több roma alkalmazottat, a  cigányok televíziója pedig Kispestről átköltözött a Sláger Tv székházába. Sejthető volt, hogy ez egy folyamat része, itt nem lesz megállás.

A farkas és a malackák

A Dikh Tv csatornát működtető Első Roma Media Kft.-nek Radu Morar (a Tematic Media Groupon keresztül) és Balogh Vanessza Vivien (Balogh Elek alapító lánya) fele-fele arányban volt tulajdonosa. Balogh Vanessza ügyvezetője is volt a Dihk TV-t működtető Első Roma Media Kft.-nek. Morar a Sláger FM, a Sláger TV, a Fishing&Hunting (horgász-vadász csatorna) tulajdonosaként is ismert, több évtizede aktív médiabefektetőként Magyarországon.

fotó: RomNet

Elsőként a HVG írt február közepén arról,

hogy az Első Roma Média Kft.-ben egy olyan vállalkozás szerzett 20 százaléknyi részesedést, amelynek tulajdonosa Schatzné Kovács Marianna, romológus végzettségű nő, akinek férje, Schatz Péter, aki a tulajdonosa volt a Ripostnak, amit a fideszes médiaholding, a KESMA számára odaajándékozott. A Habony Árpád üzleti köreihez köthető befektető, az Am-Bud-Pek Kft. tavaly novemberben szerzett részesedést az Első Roma Média Kft.-ben, azaz a Dikh TV-t működtető vállalkozásban. A részesedést úgy szerezte meg, hogy Radu Morar és Balogh Vanessza 10-10 százaléknyi részesedést adott át Schatzné Kovács Mariannának.

Április közepére, húsvétra Balogh Vanesszának és Balogh Eleknek a 40 százalékos részesedéséből nem maradt semmi,

ugyanis olyan helyzet elé állították, hogy kénytelenek legyen megválni részvényeiktől. Ezzel egycsapásra kikerültek a döntéshozatalból, a cégjegyzésre jogosult pedig Schatzné Kovács Marianna lett. Most tehát a fideszes médiaholding részévé vált a cigányok Dikh Tv-je, így hamarosan várható lesz, hogy a kormányzati hirdetések és akár a híradók is megjelenhetnek a roma csatornán. Balogh Elek alapító a kormányközeli befektető megjelenésének híradásakor még úgy nyilatkozott, bízik benne, hogy Schatzné tévés kapcsolatai meghatározóbbak lesznek, mint a politikai kapcsolatai, mivel továbbra is politikamentes tévét szeretnének csinálni. Bár a HVG cikke is azt pedzegette,

a csatorna az Orbán-kormány eszközévé válhat, ha a cigányokat szeretné megszólítani,

Schatzné Kovács Marianna úgy nyilatkozott, hogy ő a Dikh TV-ben a cigányok kultúrájának sokszínűségét szeretné bemutatni, hogy ezzel is elősegítse a roma integrációt, amely iránt ő maga is őszintén elkötelezett. Aláhúzta,

csak és kizárólag kulturális, ismeretterjesztő, szórakoztató tartalmakkal szándékoznak megtölteni az adásidőt, tehát maradnak politikamentesek.

A kérdés, hogy meddig,

mert a választási kampányok közeledtével a kormányzat minden bizonnyal szeretné majd megszólítani a romákat is, és látva a médiabirodalom és a reklámpiac abszolút kormányfölényét, sejthető, hogy a befektetői kör is jelentős hasznot remél a kormányzati hirdetésektől. Ha más kormányközeli internetes médiumok évi több száz milliós, vagy akár közel 1 milliárdos bevételt, támogatást kapnak, a Dikh Tv is számíthat legalább évi fél milliárdos reklámbevételre. Amiből persze a romáknak már nem juthat semmi hiszen senki nem maradt az irányító testületben, vagy a részvénytulajdonosok között.

Újra a nulláról

Balogh Elek alapító a RomNet-nek nyilatkozva kicsit árnyalta a képet. Azt mondta, a Sláger Tv tulajdonosának ajánlatát kezdetben azért fogadta el, mert fejlődést szeretett volna indítani, és abban reménykedett, hogy a színvonalas műsorok és a kábeltévés műsorszórással kinyílnak majd a lehetőségek a cigányok előtt más irányba is.

Balogh Elek – fotó: RomNet

A Dikh TV ma már szinte minden jelentős televíziós hálózaton keresztül elérhető,

és az Atmedia televíziós reklámértékesítő ház is megkezdte a csatorna reklámidejének értékesítését. A kormányközeli befektető megjelenésétől pedig azt várta, hogy a kapcsolatai révén még további beruházások és fejlesztések valósulhatnak meg, mert számos ígéretet kapott erre vonatkozóan. Balogh Elek, ellent mondva korábbi nyilatkozatának, miszerint

„középen álló politikamentes”

tv-t szeretne, most a RomNet-nek úgy fogalmazott:

„nagy durranásra számítottam: heti roma híradó, riportok, dokumentumfilmek, beszélgetős műsorok fontos kérdésekről, politikai műsorok, és mindaz, ami a romák tömegeit érdekelné, nem pedig kizárólag a tánci-tánci műsorokat”.

Balogh Elek állítása szerint, amikor Radu Morar megjelent a csatorna életében, egyértelművé tette, az ott lévő cigányok előtt,  hogy politikai kérdésekkel nem foglalkozhatnak, így ennek a kérésnek megfelelve nem is készítettek ilyen jellegű műsorokat, és ebből fakadóan politikusokat, közszereplőket sem szólaltattak meg.

Azt sem nézték jó szemmel, ha a Facebook csoportban tüntetésekről, vagy politika jellegű eseményekről tudósítottak.

A Dikh Tv alapítója és ötletgazdája azt is állítja,

hiába volt az utóbbi hónapokban is 40 százalékos részesedése a cégben, nem volt beleszólása semmibe. Sem a műsorgyártásba, sem a döntéshozatalokba, szerződést senkivel nem köthetett. Nem kapott betekintést a reklámszerződésekbe, a bevételi és kiadási kimutatásokba,

„egy megtűrt valakinek érezte magát”

– fogalmazott.

„A folyamatos megalázó és kellemetlen helyzetek, a figyelmen kívül hagyás arra kényszerített, hogy a nevemet és a becsületemet mentsem, ezért nem maradt más választásom, minthogy kilépjek”

– mondta a RomNet-nek Balog Elek, hozzátéve, a 40 százalékos tulajdonrészét fele-fele arányban vette meg a két társa. Bár még a cégnyilvántartásban az átvezetés hivatalosan nem jelent meg, az alapító elmondása szerint a tulajdonosi arány, Radu Morar és Schatzné Kovács Marianna arányában 60-40 százázalékon áll, de ez minden bizonnyal változni fog Schatzné javára.

Azt, hogy a részesedését mennyiért adta el, nem válaszolhatott, mer üzleti titok,

de mint fogalmazott, senki ne gondoljon óriás összegekre, mert a befektetett munka és a szellemi érték szempontjából csak aprópénz. Arra a kérdésre, hogy mennyi pénzt invesztálhattak a Dikh Tv fejlesztésébe és a műsorgyártásba a befektetők a megjelenésük óta, Balogh Elek nem tudott pontos választ adni, mert állítása szerint nem látta az erre vonatkozó számlákat, de számításai szerint ez az összeg nem érte el a 100 millió forintot.

Balogh Elek bár kisemmizve érzi magát, mégis újrakezdene mindent a nulláról.

Bár a szerződése tiltja, hogy 5 évig hasonló médiatevékenységgel foglalkozzon, másokat segítene tapasztalatával, és azokkal az eszközökkel, amelyek már kezdéskor is a rendelkezésére álltak: a saját maguk által vásárolt és az Országos Roma Önkormányzattól is kölcsön kapott kamerák, mikrofonok, számítógépek, telefonok.

A legnagyobb érvágás azonban nem csak a televíziós csatornából való kiszorulás:

Balogh Elektől elvették a több mint 180 ezer követővel rendelkező Facebook oldal hozzáférését,

így tartalmakat nem postolhatnak az új tulajdonosok engedélye nélkül, valamint elvették a 337 ezer feliratkozóval rendelkező Youtube csatornát is, amely havi szinten legalább minegy félmillió forintos bevételt jelentett a csatornának.

Nemcsak a cigányok körében, több milliós nézettséget produkáló videóklipek jogdíjairól is le kellett mondania

A Dikh Tv két nagy felfedezettjével, Dorinával és Zseraldinnal sem készíthet a jövőben videoklipet, nem szervezhet számukra fellépést, mert a két roma tinisztár a Dikh Tv szerzői tulajdonjogához tartozik.

Feleségének, Balogh Csillának is megszüntették a főzőműsorát, elküldték a televízióból, és már másokat is elbocsájtottak. Balog Elek azt mondta, nagyon nehéz lesz a Dikh Tv-ben dolgozni azoknak a romáknak, akik ott maradtak, és előbb-utóbb nekik is dönteniük kell, hogy mi lesz számukra a fontosabb és értékesebb. A fizetés, vagy a becsület, a tisztesség.

Balogh Elek saját gyermekének tekinti a Dikh Tv-t,

ami szavai szerint a szívügye volt, és szeretne továbbra is a médiával foglalkozni. Úgy véli, az online világban és az ő tapasztalatával sokkal gyorsabban és kevesebb munkával újra lehetne építeni egy új roma médiát, egy igazi televíziót, ahol valóban a fontos kérdésekkel és helyzetekkel foglalkozhatnának a cigányok és nem csak a mulatással, jókedvvel.

„Kár, hogy amíg lehetőség volt rá, nem ez volt az elsődleges szempont, más volt a prioritása Eleknek is”

– mondta a jelenlegi helyzetet értékelve a RomNet-nek egy, a Dikh Tv-ből elsők között elküldött volt tévés. Dikh – ennyi volt a cigány tévé, itt a vége, fuss el véle.

Hidvégi-B. Attila

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük