Connect with us

Kerítésen innen

Ez ám a magyar virtus: név nélküli tanár-értékelés a KRÉTA-ban

Ez ám a magyar virtus: név nélküli tanár-értékelés a KRÉTA-ban
Megosztás

Nagy lehetőség előtt állnak azon sértett szülők, akik szerint gyermekük mindent megtanult, de a tanár(ok) pikkel rá, ezért van annyi rossz jegye. Egy elégtelen osztályzat vagy valamilyen személyes sérelem miatt is „lehúzhatják” a pedagógusokat. Anonim módon lehet értékelni a pedagógusok munkáját a KRÉTA-rendszerben. Ez ám az arany világ….. 


Még, hogy nem tanultam…, szólok apunak!

Május közepe óta értékelhetik tanáraikat a diákok és szüleik a KRÉTA rendszerben elérhető, anonim kérdőíveken. A beérkező eredmények között máris vannak, amelyek egy-egy tanárt csak minimális pontszámmal értékelnek

– értesült a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetétől (PDSZ) a Népszava.

<< Olvassa cikkeinket a Facebookon, az Instagramon, a Linkedinen, a Truth-on és a Google hírei között is! >>

Bárki, bármit…

A kérdések egyebek mellett arra vonatkoznak,

  • mennyire felkészült, megértő és jó szándékú az adott pedagógus,
  • érthetően magyarázza-e el a tananyagot,
  • betartja-e a határidőket,
  • milyen a hangulat a tanórákon,
  • segítőkész, együttműködő-e a szülőkkel.

Az anonimitás eredeti célja az volt, hogy a diákok és a szülők őszinte válaszokat adhassanak, a névtelen kitöltés lehetősége ennek az ellenkezőjére is alkalmas.  Az online íveken általános iskolában a szülők, középiskolában pedig a diákok és szüleik pontozhatják a tanárok munkáját több szempont alapján, két szöveges értékeléstől eltekintve

1-től 5-ig adva pontot.

A június 2-ig kitölthető online kérdőívek kapcsán a PDSZ már előre aggodalmának adott hangot, hogy

azok a diákok vagy szüleik bosszút állhatnak majd az esetleg rossz jegyet adó tanáraikon, a mostani eredmények láttán pedig igazolva látják ezt a félelmüket,

mondta el a lapnak a szakszervezet ügyvivője, Nagy Erzsébet.

A lényeg: az árok és a félelem minden szinten

Korábban a szakszervezet annak a feltételezésének adott hangot, hogy

a kormány azért teszi lehetővé a tanulók és oktatók közötti konfliktusok elmérgesítését, hogy megbontsa a tanárok, diákok és szülők egységét az oktatásügyben.

Az anonimitás hivatalos célja, hogy a diákok és a szülők őszinte visszajelzést adhassanak a tanárok munkájáról, de

az eredmények abba a komplex teljesítményértékelésbe is beszámíthatóak, amelyeket az intézmények igazgatóinak kell elkészíteniük a tanárokról. Ezek a 0-tól 100 pontig terjedő értékelések pedig már akár az illetményekre is kihathatnak.

Diri, a mindenható?

Az igazgatók szabadon mérlegelhetik, hogy többek közt a tanulói és szülői visszajelzéseket is figyelembe veszik-e ezekhez az értékelésekhez, és ha igen, milyen fajsúlyosan.

Hasonló, névtelen értékelési rendszerek évek óta működnek a felsőoktatásban: ilyen például a Mark My Professor (“értékeld a tanáromat”) nyilvános oldala, illetve az egyetemek saját, belső hallgatói-elégedettségi méréseket is szoktak végezni Neptun felületeiken. Csakhogy

a felsőoktatásban mindkét oldalon az oktatásban közvetlenül részt vevő felnőtt szereplők állnak, és a tapasztalatok szerint ezek sem mentesek a bosszú-lepontozásoktól, amelyeket a nyilvános oldal olykor moderál is.

Szerző