Connect with us

Kerítésen innen

Ha márciustól autópályán jön-megy, az egynapos matricát 5150.- forintja bánja

Megosztás

Az Európai Unió rendelete szerint a tagországok 2024 márciusáig be kell vezessék az egynapos autópálya-matricát. Lázár János minisztériuma korábban bejelentette, hogy valóban várható a jövő évben az egy napos matrica, azonban a kormánynak döntenie kell még a részletekről.

Friss hír Orbán brüsszeli főszónoklatáról: rendőrség menet közben fújta le a konferenciát
Megosztás

Az Európai Unió rendelete szerint a tagországok 2024 márciusáig be kell vezessék az egynapos autópálya-matricát. Lázár János minisztériuma korábban bejelentette, hogy valóban várható a jövő évben az egy napos matrica, azonban a kormánynak döntenie kell még a részletekről.

5.150.- forint

Az autopalyamatrica.hu készített egy nem reprezentatív felmérést, amelyben több mint 5 ezer autós vett részt. A válaszadók többsége jelezte, hogy

a napi matrica az egy napos kirándulásoknak, ügyintézéseknek, a véletlenül felhajtóknak és a külföldi átutazóknak lesz kedvező, de csak abban az esetben érné meg, ha 500-1500 forintig terjedne az ára.

Az Európai Unió korlátozása szerint az egynapos matrica ára legfeljebb az éves matrica árának 9 százaléka lehet.

Lázár hasijára csapott és döntött

5150 forint lesz a huszonnégy órás matrica, amit 2024. március elsejétől vezetnek be

– mondta el Lázár János a gazdasági bizottság ülésén. Fontos megjegyezni, az egynapos jogosultság lényegében bevételkiesést jelent az országok számára az útdíjrendszereiben, mivel egy drágább útdíjtermék helyett egy olcsóbb megvásárlására ösztönöz.

Autópálya büntetés – pótdíj

Amennyiben tévedésből hajtottunk fel a díjköteles úthálózatra, a felhajtástól számítva maximum 60 perc áll rendelkezésünkre, hogy megvásároljuk az úthasználati jogosultságunkat. Ne felejtsünk el matricát vásárolni – akár egy heti (10 napos) matrica vásárlással is jelentős pótdíjtól kímélhetjük meg magunkat.

Pótdíjfizetés helyett éves matrica vásárlás utólag

Az úthasználók az új rendelkezések hatályba lépésétől dönthetnek úgy, hogy a pótdíjfizetés helyett alapáron, utólag megvásárolják az éves országos matricát.

A hiányzó matricán kívül leggyakrabban a rendszám elírás, érvényességi időn kívüli úthasználat, nem megfelelő jármű díjkategória és helytelen felségjel miatt szabnak ki büntetést.

Emlékeztetőül….

Május végi hír volt, hogy a 2024-es költségvetés tervezetéből kiderült, mennyi rendelkezésre állási díjat fizet az állam a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó autópálya-koncessziós konzorciumnak.

A kormány 200 milliárd forintot tervezett be a 2024-es költségvetésbe a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díjának fedezetére

– derült ki a büdzsé Országgyűlésnek benyújtott tervezetéből. A kormány 2022-ben adta koncesszióba a hazai autópályák üzemeltetését és fejlesztését 35 évre egy magántőkealapokból álló konzorciumnak, illetve az azok által gründolt projekttársaságnak.

A magántőkelapok Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthetők, maga a kormány sem tagadta soha, hogy a két „üzletember” áll mögöttük.

A konstrukció úgy néz ki, hogy az állam minden évben rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak az üzemeltetésért, aki az első tíz évben jelentős fejlesztéseket is végrehajt. A szerződés azon részeit, amelyekből kiderülne, hogyan alakul a rendelkezésre állási díj a 35 éves időtávon, a kormány nem hozta nyilvánosságra, ám márciusban a Fővárosi Törvényszék – egyelőre nem jogerős – ítéletben kötelezte a Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI) a szerződés mellékleteinek kiadására.

Szerző