Connect with us

Kerítésen innen

Kormányakarat: legyen Kínai légikikötő Ferihegyen – A részletekről egy mukk sincs

Kínai légikikötőt szeretne a kormány Ferihegyre - A részletekről egy mukk sincs
Megosztás

Együttműködési megállapodást írt alá Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a kínai kulturális és turisztikai miniszterrel, Szun Je-livel Pekingben. A Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a megállapodás „tovább erősíti a Magyarország és Kína közötti szakmai együttműködés kereteit a turizmus területén” – írta az MTI.

Hogy mi van?

Az együttműködéstől a felek azt remélik, hogy még több kínai turista jön Magyarországra.

„Ennek érdekében cél, hogy egy kínai légitársaság légikikötőt hozzon létre a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren, amely Budapestről tovább szállíthatja a kínai utasokat nyugat felé.”

Hogy a gyakorlatban az NGM furcsa megfogalmazása mit jelent majd, a közleményből nem derül ki, mint ahogy az sem, hogy

a minisztérium mit ért „légikikötő” alatt.

A köznyelvben a repülőtér és a légikikötő egymás szinonimája,

a szaknyelvben pedig utóbbi egy tágabb fogalom, beletartozik a repülőtér vagy épp a katonai légibázis is.

Agyrém: csak találgatunk…..

Egyelőre tehát annyi biztos, hogy a minisztérium több kínai járatot és több turistát szeretne látni Az Mfor szerint

elképzelhető, hogy arról van szó, hogy egy újabb légitársaság indíthat közvetlen járatokat kínai célpontokról Budapestre, és a magyar repülőtér egyfajta európai bázis lehetne, de nem valószínű, hogy konkrétan építkezne majd bárki is, mert egy ilyen nagy ívű beruházást nem lehetne ennyire eltitkolni.

A Budapest Airportban az állam mellett jelenleg 20 százalékban tulajdonos a francia Vinci cégcsoport, akikkel Nagy Márton állítása szerint minden fontos fejlesztésről egyeztetnek. Az NGM szerint

az együttműködés szükségességét az indokolja, hogy dinamikusan nő az ide érkező kínai turisták száma: míg 2023-ban 110 ezren érkeztek Magyarországra Kínából, addig 2024 első hét hónapjában összejött a 105 ezer fő. A minisztérium szerint ehhez hozzájárult a heti 21 közvetlen járat, melyek révén hét kínai város érhető el közvetlenül Budapestről.

Az utazási lehetőségek bővítése mellett mérföldkőnek számított Kína azon egyoldalú döntése is, hogy 2024. március 7-től a magyar állampolgárok 15 napot meg nem haladó tartózkodás esetén, vízummentesen utazhatnak Kínába. A miniszter azt is mondta akkor, hogy a 80 százaléknyi magyar állami tulajdon egy részét idővel felkínálják más szakmai befektetőknek, például arab vállalatoknak, vagyis nem kínaiaknak.

Szerző