Novaja Gazeta, újabb orosz hírportált darált be a hatalom – Putyin vagy Orbán, ki tanul kitől?

2 of 2Next
Use your ← → (arrow) keys to browse

Egy moszkvai bíróság szeptember 5-én a Novaja Gazeta nyomtatott változatának bejegyzési bizonyítványát vonta vissza, amivel gyakorlatilag betiltotta a működését. A Roszkomnadzor abban az esetben azt kifogásolta, hogy nem nyújtották be hozzá a lap működési alapszabályát a 2006-os tulajdonosváltás után. A Novaja Gazeta jogi képviselője szerint ennek alapján nem lehetne visszavonni a lap bejegyzési bizonyítványát.

“Legcsekélyebb jogalap nélkül”

Dmitrij Muratov, a lap Nobel-békedíjas főszerkesztője az ítéletet akkor “politikai gyilkosságnak” nevezte, amelyet szerinte a “legcsekélyebb jogalap nélkül” követtek el. Bejelentette, hogy a lap fellebbezni fog. A Novaja Gazeta szerkesztősége közleményt adott ki, amely szerint a moszkvai Baszmannij kerület bírósága, amelyhez a politikai ügyek egy jó része kerül,

“megölte az újságot, 30 évet rabolt el újságírói életéből, és megfosztotta az olvasókat a tájékozódáshoz való joguktól”.

Előzmények

A Novaja Gazetát 1993-ban alapították, részben az augusztus végén elhunyt Mihail Gorbacsov néhai szovjet elnök-pártfőtitkár Nobel-békedíjából. A lap, amelynek három évtized alatt hét újságíróját gyilkolták meg, vezető tényfeltáró médium maradt az orosz sajtószabadság fokozatos visszaszorítása közepette is. Március 28-án a lap felfüggesztette működését Oroszországban, miután a Roszkomnadzor kétszer is írásban figyelmeztette, hogy honlapján olyan anyag jelent meg, amely az előírt megjelölés nélkül tett említést egy

“olyan szervezetről, amely szerepel a külföldi ügynöki feladatokat ellátó nonprofit szervezetek nyilvántartásában

Több munkatársa Rigában létrehozott egy online kiadást Novaja Gazeta Jevropa címen, amelynek oroszországi elérhetőségét azonban blokkolták, mások Novaja Rasszkaz-gazeta (Új Elbeszélés-újság) címen próbáltak meg megjelenni Oroszországban, de a főügyészség követelésére ezt is meggátolták. Muratov Moszkvában maradt, és szeptember elején ő vezette barátja és mecénása, Gorbacsov temetési menetét.

Az Ukrajna elleni háború kezdete, vagyis február 24. óta a korábbinál is nagyobb nyomás nehezedik az orosz hivatalos fősodorhoz nem tartozó, a Kreml politikáját bíráló médiumokra. Betiltották az Eho Moszkvi rádióállomást és a Dozsgy online televíziót, emellett blokkolták a hozzáférést több orosz nyelvű szolgálattal rendelkező külföldi állami műsorszolgáltató honlapjához.

Emlékezzünk csak! Magyaroroszágon több másik mellet Népszabadság, Klubrádió, Tilosrádió és hosszan sorolhatnánk még, jutott ugyan arra a sorsra, jóval korábban, mint a fentiek Oroszországban.

Előzmény

Friss!

2 of 2Next
Use your ← → (arrow) keys to browse