Sport
Rafting az Alföldön
Jól tetszettek olvasni, úgy tűnik, lesz ilyen. Ráadásul, miután az ember magához tér az első megrökönyödésből, és megnézi a terület földrajzi viszonyait, rá kell jöjjön, hogy nem lesz, hanem már van. Akkor lesz még egy: mondjuk érdekes az ötlet, kétségtelenül érdekes, de távolról sem megvalósíthatatlan.
Arról van ugyanis szó, hogy az alföldi raftingpályát, vagyis vadvízi evezőspályát a kiskörei víztározó mellé tervezik. Itt két éve egy gyengébb raftingpályának is beillő, 1300 méter hosszú, 30 bukóból álló úgynevezett hallépcsőt adtak át. Eközött és a kiskörei vízierőmű között épülne ki a sportcélokra alkalmas vadvízi meder. Mivel a pálya hossza a hallépcsőének nagyjából a fele lenne, a víz is eleve gyorsabban zubogna alá, de a tervek szerint még állítható is lenne a víz mélysége: a vízmennyiség csökkentésével családok és hobbiraftingosok időtöltésére alkalmas, vagyis „kevésbé vad” lenne a mesterséges folyam, alulról visszaduzzasztva pedig a sportolók használhatnák, versenyeket tarthatnának rajta – akár egy napon belül is változtatva a funkciókat. A hajókat egy felvonórendszer szállítaná vissza a kiindulópontra, míg a „legénység” a parton gyalogolna vagy egy felső ágon evezhetne vissza.
Hát, lássuk. A terület vízszintkülönbsége olyan 4-6 méter, fizikailag nem lehetetlen ilyesmit építeni, tény, hogy jó mérnökök kellenek hozzá, de a feladat nem megoldhatatlan. Hiszen a hallépcső is működik. Nem lesz olcsó, de láttunk már drágább tervet: az előzetes becslések szerint olyan 2-2,5 milliárd forintba kerülhet.
Azért, mielőtt elragadna minket a hév, és elkezdenénk vakon lelkesedni, ne feledjük, nem minden merész terv valósul meg. Jóllehet, ez az elképzelés a Magyar Kajak-Kenu Szövetség (MKKSZ) másfél hónappal ezelőtti konferenciáján már megvalósítható-megvalósítandó lehetőségként vetődött fel, ne feledjük, tél jön, ilyenkor nem lehet nekikezdeni semmiféle építkezésnek. Aztán még kéne készíteni egy pontosabb költségvetést is, meg kéne tervezni az egészet tisztességesen, vízmérnöki szempontokat is figyelembe véve, esetleg nem ártana egy környezetvédelmi szempontokat is elemző hatástanulmány… Szóval, ha ebből a merész ötletből egyáltalán lesz is valami, az legkorábban két-három év múlva valósul meg.
A Rákóczi útra is lehetne raftingpályát építeni
Hát sok sikert, láttunk már nagyobb összeget is elkölteni, furcsább célokra: ez még csak nem is annyira elképzelhetetlen… de volna egy javaslatom. Ha Kiskörére lehet raftingpályát építeni, akkor a Rákóczi útra miért ne lehetne? Ugye, a Baross tér és a Blaha között van szintkülönbség, a hajókat vissza lehetne vinni a hetes busszal, és szükség, valamint igény esetén az ember vizisízhetne is egy barátságos, nagyvárosi környezetben.
Most miért is ne?
Csak meg ne hallja valaki fontos ember, még megcsinálják…
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek