Semjén Zsolt megint megspórolta a gondolkodást, úgy ekézte kormányfőhelyetteskén az állami iskolákat
Megosztás
Semjén Zsolt megint sokakat megbotránkoztató avatóbeszédet mondott Zalaegerszegen egy gimnáziumi vívóterem avatáson. A beszédben elhangzott: „történelmi és szociológiai tény, hogy a magyar nemzet mindig elsöprő és meghatározó” bizalommal volt az egyházi iskolák iránt. Jelenleg is sokkal nagyobb rájuk az igény és több a jelentkező, mint az állami vagy alapítványi iskolák esetében.
Semjén Zsolt megint sokakat megbotránkoztató avatóbeszédet mondott Zalaegerszegen egy gimnáziumi vívóterem avatásán. A beszédben elhangzott: „történelmi és szociológiai tény, hogy a magyar nemzet mindig elsöprő és meghatározó” bizalommal volt az egyházi iskolák iránt. Jelenleg is sokkal nagyobb rájuk az igény és több a jelentkező, mint az állami, vagy alapítványi iskolák esetében.
Légből kapott, megalapozatlan fecsegés
„Az egyházi iskolák az emberi személyiség teljességét látják és szolgálják, a test, a szellem és a lélek összetettségében és egységében”
– mondta Semjén, aki szerint ezekben az intézményekben nem kérdés, hogy az oktatás mellett neveljenek-e, hiszen esetükben evidencia, hogy az egész emberi személyt formálják, ezért is volt irántuk mindig nagyfokú bizalom.
Semjén nem tett róla említést, de az egyházi iskolák állami normatív támogatása a négyszerese is lehet az államiakhoz képest – ami sokkal előnyösebb helyzetbe hozza ezeket az intézményeket, ahol ugyanakkor az általános iskolai diákok mindössze 15 százaléka, a gimnáziumi tanulók 30 százaléka jár.
Semjén beszéde jól tükrözi a kormányzat oktatáspolitikáját, amelyben kiemelt szerep jut az egyházi iskoláknak, arányaiban nagyobb állami támogatást kapnak, mint az állami iskolák- íraj a Telex.
Állam és egyház szétválasztása magyar módra
A témáról gondolkodva az alábbi szemléletes grafikont, amit Ercse Kriszta kutató készített, és az „Én vétkem” tanulmánykötetben publikálta érdemes megnézni, ahogy a hozzáfűzött kommentárját is.
„Jól látható, hogy a finanszírozás terén az állam az egyházi iskolákat egyértelműen előnyben részesíti mind a civil fenntartókkal, mind a saját iskoláival szemben. Az állami iskoláknak sokkal rosszabb financiális feltételeket biztosít”
Ercse grafikonja meggyőző erővel támasztja alá azt a vélekedést, hogy az állam megengedhetetlen versenyelőnyben részesíti, saját világi oktatási hálózatával szemben a szekuláris képzést.
A fentiek ismeretében különösen izéléstelenek Semjén Zsolt magyar miniszterelnökhelyettes megállapításai.