Kerítésen innen
Vasárnapi sikerjelentés: csúcsformában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
Kirobbanó növekedést mutat 2024-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér teljesítménye. Az év első nyolc hónapjában az utasforalom 18,6%-os, az áruforgalom pedig 49,7%-os növekedést mutat, azaz a budapesti légikikötő jó úton halad afelé, hogy minden eddigi rekordot megdöntsön – jelentette Lóga Máté gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkár és a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke.
Emlékeztetőül…
A Budapest Airport nyolcvan százalékának a megvásárlása 1650 milliárd forintos összeget érint: 1200 milliárd forintnyi közpénzt és 450 milliárd forintnyi kötelezettségvállalást a hitel nyolcvan százalékára – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium júliusban. A repülőtér üzemeltetésének jogát 2005-ben a Gyurcsány-kormány privatizálta egy 75 évre szóló koncesszió keretében (maga a terület egyébként állami tulajdonban maradt ezután is). A vevő a londoni Heathrow repülőteret is üzemeltető BAA International Ltd. volt, az eladási ár pedig 464,5 milliárd forint. A Gyurcsány-kormány ugyanakkor állami kézben tartott 25 százaléknyi részesedést, plusz egy szavazatot. A kisebbségi állami tulajdonrészt 2011-ben az Orbán-kormány adta el 36,6 milliárd forintért. Ez az összeg arányaiban sokkal alacsonyabb volt, mint a 2005-ös üzlet értéke. A repülőtér-vásárlás pénzügyi megtérülése egy korábbi és 2023-as számítás szerint is erősen kétséges. A 2024-es vételár nagyon magasnak tűnik: Kun-Welsz Edit és Szabó Balázs, a HOLD Alapkezelő portfóliókezelői hét, tőzsdén jegyzett reptér adatait megvizsgálva arra jutottak, hogy a vételár 2019-es iparági értékeltségekhez képest (tehát a Covid–19-válság előtti állapotban) is ötven százalékkal magasabb értéket jelent a Budapest Airport számára a többi reptérhez képest. (forrás)
…és most a „soha ilyen klassz még nem volt” – jelentés
Kirobbanó növekedést mutat 2024-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér teljesítménye. Az év első nyolc hónapjában az utasforalom 18,6%-os, az áruforgalom pedig 49,7%-os növekedést mutat, azaz a budapesti légikikötő jó úton halad afelé, hogy minden eddigi rekordot megdöntsön.
Az adatok rávilágítanak, hogy Magyarország és Budapest turisztikai vonzereje folyamatosan erősödik, valamint arra is, hogy a magyarok is egyre nagyobb számban utaznak külföldre.
2024 első nyolc hónapjában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 11,4 millió főt ért el, amely 18,6%-kal múlta felül a tavalyi év azonos periódusában látott eredményt. A reptér áruforgalma még ennél is nagyobb ütemben, 49,7%-kal nőtt, ami így meghaladta a 184 ezer tonnát. A teljesítmény növekedése nem egyetlen kiugró hónapra vagy eseményre vezethető vissza, az idei év fejlődése tendenciózus, ugyanis a teljes utasforgalom és a teljes berepülési szám alakulása minden egyes hónapban egyaránt felülmúlta a tavaly látott adatokat. 2024 augusztusáig a legnépszerűbb úticélok a következők voltak: London, Isztambul, Milánó, Párizs illetve Brüsszel.
Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án került aláírásra a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződése, amely révén közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér. A Magyar Állam 80%-os tulajdonrészt, az üzemeltetésért is felelős francia társbefektető VINCI pedig 20%-ot szerzett a Budapest Airport Zrt.-ben.
Lóga Máté gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkár és a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke kiemelte: a reptér nem csak a személyszállítás és a turizmus, hanem az áruszállítás miatt is stratégiai jelentőséggel bír, a gazdasági vérkeringés egyik ütőere.
A 2024-ben eddig látott teljesítménynövekedés rávilágít,
hogy a többségi nemzeti tulajdonba kerüléssel a reptér teljesítményének növekedése tovább folytatódott, sőt soha olyan magas nem volt még a reptér forgalma, mint idén augusztusban. 2024 nyolcadik hónapjában ugyanis az utasforgalom több mint 20%-ot emelkedett tavaly augusztusához képest, ami így megmeghaladta az 1,763 millió főt. Ez pedig új történelmi rekordot jelent.
Az elért eredmény alapján a budapesti repülőtér utasforgalmának növekedése Európa szerte az egyik legkiemelkedőbb és minden bizonnyal az idei minden eddiginél sikeresebb, rekordév lehet.
Hozzátette: az új tulajdonosok és az üzemeltető célja, hogy ezt a teljesítményt még tovább fokozzák, amely érdekében a következő években megindulhat a reptér jelentős fejlesztése, megnyitva ezzel a még dinamikusabb növekedés előtti utat.
A cél, hogy 2030-ra 20 millió, 2040-re pedig 25 millió főt érjen el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma
-zárul az MTI-hez eljuttatott sikerjelentés.
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek