Sport
Oroszos marketing
A big data korában már a vendéglő kiválasztása sem a régi. Azelőtt az ember, ha idegen városba érkezett, megnézte az útikönyvét, megkérdezte a hotelportást (a legrosszabb módszer) vagy megfigyelte, hol esznek a helyiek, beült a vendéglőbe és megebédelt. Ma már a világhálón nézi meg – kivéve, ha Oroszországba megy, Foci-vb-t nézni.
Az esetben ugyanis semmi értelme. A világ minden országában jól működik a TripAdvisor nevű szolgáltatás, ami a vendéglők, bárok, kocsmák, szállások minősítését végzi, a látogatók véleménye alapján, de az oroszoknak sikerült ezt is meghackelni, elvégre az ismert világegyetem legzseniálisabb buherátorai. Arról van szó, hogy egy Bacon Agency nevű orosz marketing- és tanácsadócég elkezdett TripAdvisor-minősítéseket árulni a vendéglőknek, olyan városokban, ahol mérkőzéseket fognak tartani. Méghozzá nem is drágán. A Reuters szerint 150 ezer forintnak megfelelő rubelért garantálják, hogy az adott vendéglátóipari egység bekerül a világ legnagyobb turisztikai honlapjának 10 legmagasabbra értékelt étterme közé (nyilván az adott városon belül).
A Bacon Agency a Reuters tényfeltáró újságírói előtt nem is rejtette véka alá, hogy képes tömegével elhelyezni bármilyen idegen nyelvű minősítéseket, és képes megkerülni az 500 millió értékelést kezelő TripAdvisor pont az ilyen kamu-minősítések ellen kifejlesztett védelmét. Az ügynökség vezetője, Roman Baldanov állítása szerint csak közvetít a jó minősítéseket megrendelő étterem és a szabadúszó hackerek között.
A TripAdvisor persze tiltakozik, hiszen neki az üzleti renoméja függ a hitelességétől, azt mondják, saját nyomozóik dolgoznak az ügyön – csakhogy orosz barátainkat sem a gólya költötte. A befutó minősítések ugyanis valódi írások, melyek olyan részleteket is tartalmaznak – a menüről, a kiszolgálásról, az étterem elhelyezkedéséről, a dekorációról -, hogy azok ne akadjanak fenn a sablonokra vadászó TripAdvisor-ellenőrök szűrőjén. Sok esetben a „vendégek” posztjait az éteremtől kapott ételfotókkal illusztrálják, hogy így még hitelesebbé váljanak az értékelések.
Akkor hogyan is néz ez ki?
Adott mondjuk a „Bábuska kormos tepsije” nevű ételbár és késelde, aminek eddig vagy nem volt egy minősítése sem, vagy csak néhány akadt, az se túl hízelgő. Megjönnek a Bacon Agency emberei, megkapják a pénzt, kicsit kitakarítanak, lefotózzák a menüt, füstölt haltól füstölt halig, szétküldik a fotókat, és befut olyan negyven-ötven áradozó minősítés a TripAdvisorra, ami az adott városban egyből az első tíz ajánlott hely közé repíti a becsületsüllyesztőt. Aztán megjönnek a turisták, és válogatnak, mármint a füstölt halak között, esetleg kaphatnak hozzá vodkácskát és uborkácskát. Az étkezdét még az asztalnál leminősítik, de mire a véleményük érdemben lerontja a besorolását, lemegy nem csak a meccs, de az egész világbajnokság is.
Erre mondják, hogy ügyes, ügyes…
Szele Tamás
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek