Banánköztársaság
Volt Madáchosok! Most rajtunk (is) a sor!
Madáchosnak lenni évtizedek óta nem csak annyit jelent, hogy hová jártunk gimnáziumba, nem egy épületet jelöl, hanem egy közösséget, összetartozást, egyfajta életérzést jelent. Most itt a lehetőség, hogy segítsünk az almamáternek, hogy a mai ott tanulóknak és tanítóknak is ugyanezt jelenthesse!
Madáchosnak lenni évtizedek óta nem csak annyit jelent, hogy hová jártunk gimnáziumba, nem egy épületet jelöl, hanem egy közösséget, összetartozást, egyfajta életérzést jelent. Most itt a lehetőség, hogy segítsünk az almamáternek, hogy a mai ott tanulóknak és tanítóknak is ugyanezt jelenthesse!
„Kényszerhelyzet!
A Madách Imre Gimnázium Nevelőtestülete, az Alma Mater Madách Imre Gimnázium Alapítványa és a Madách Imre Gimnázium Szülői Választmánya közleményt adott ki, amit változtatás nélkül közlünk:
„Kedves Szülői Közösség! Mint bizonyára tapasztalták, a Madách Imre Gimnázium minden nehézség ellenére igyekezett az oktatás színvonaláért, folytonosságáért és zavartalanságáért, az Önök gyermekeiért mindent megtenni.
A madáchos diákközösséggel való törődésnél nincs is szebb feladat!
Ezt azon kollégáim is így érzik, akik az idén – a megélhetési nehézségek miatt – 10% feletti arányban kényszerültek elhagyni iskolánkat. Ezzel elindult a gimnázium szellemi amortizációja, ami a források csökkenésével a tanulási környezet amortizációját is eredményezi. Ennek a levélnek a megírásával elég sokáig vártunk, mert elveinkkel ellentétes, hogy az államilag ingyenesen garantált oktatásért anyagi támogatást kérjünk.
Ahhoz, hogy ne kelljen végignéznünk gimnáziumunk leépülését, színvonalának csökkenését, ezért a jelenlegi és az egykori iskolahasználókhoz fordulunk segítségért.
Természetesen iskolánk állami gimnázium (és az is marad), így az állam biztosítja az (egyelőre nyomorúságos) fizetéseket és a működtetés általa felvállalt színvonalát
Ezért mi vállaljuk, hogy a kötelező 22 óránkat felkészülten megtartjuk, a dolgozatokat kijavítjuk, és felkészítjük diákjainkat az érettségire. Ha két megtartott órára egy óra felkészülést, átlagos idejű dolgozatjavítást számítunk, és hozzáadjuk a munkaközösségi- és nevelőtestületi értekezletek időtartamát, az ingyenes helyettesítéseket (szakszerűtlenül), az osztályozó, felvételi, átvételi és különbözeti vizsgák lebonyolítását, a szülőkkel való kapcsolattartást (fogadóórák és levelezések), valamint az adminisztrációt és az ügyeletet, akkor már meghaladjuk a 40 óra munkaidőt egy hétre.
Sajnos, ennél több nem fér bele mindennapi teendőinkbe, mert – ugyan inkább foglalkoznánk az idejáró diákokkal, de – a megalázóan alacsony bérek miatt a 40 órán túl saját magunk és családunk fenntartásáról is gondoskodnunk kell.
Ezért az Alma Mater Madách Imre Gimnázium Alapítvány a Nevelőtestület kérésére úgy döntött, hogy – Alapító Okiratának megfelelően – támogat minden olyan tevékenységet, ami – a tanároknak a teljes állásra előírt minimum 22 órán felül – az idejáró diákok épülését, tehetségének gondozását szolgálja. Minden olyan pluszmunkát, ami nélkül az itt dolgozók fizetése ugyanakkora lenne, mintha ezeket nem végeznék el.
Az alábbi felsorolásból látszani fog, hogy melyek azok a tevékenységek, amelyek nélkül a Madách nem lenne az, ami: az ország egyik legvonzóbb, legsikeresebb nevelő-oktató intézménye
A 2023. január 1-je után csak külső anyagi támogatással elvégzett tevékenységek a következők:
- Országos (pl. OKTV) versenyekre való felkészítés, ehhez kapcsolódó felkészítő foglalkozások, próbafeladatsorok összeállítása, javítása, kísérés.
- Házi versenyek (Madách-kupa, Mediterrán koktél) összeállítása, lebonyolítása.
- C1-es nyelvvizsgára, DSD II német nyelvvizsgára a tanórai keretet meghaladó felkészítés, vizsgáztatás.
- Próbanyelvvizsgák szervezése. A 9. nyelvi előkészítő évfolyam év végi nyelvi szintvizsgája.
- A tanulók számára rutinszerzési lehetőséget adó próbaérettségik szervezése magyarból, történelemből és matematikából. (Feladatlapok elkészítése és javítása, szóbeli vizsgáztatás.) Évfolyamdolgozatok matematikából.
- Kis létszámú – 8 fő alatti – csoportok működtetése.
- A felügyelet helyett a tanulók haladását biztosító szakszerű helyettesítések.
- Munkaidőn túli tanári továbbképzések honorálása.
- Az iskola imázs formálása: nyílt nap (szombaton a szaktanárok óratartásával, az Énekkar és Thália fellépésével), gólyafogadó, valamint a nyolcadikosok németversenyének szervezése.
- Az elvárt, de soha ki nem fizetett honlap színvonalas szerkesztése, folyamatos fejlesztése. • A volt madáchosokkal való kapcsolattartás. Hivatalos Facebook- csoport működtetése.
- Az erdei iskola lebonyolítása, szervezése és a tanárok túlmunkájának jogilag szabályozott kifizetése (a napi bruttó 3750 Ft helyett.)
- Projekttevékenységek honorálása. Projekthét, egészség hete, angol nyelvi hét, a Költészet hetének finanszírozása. Több tanár együttes óratartása pl. iskolai megemlékezések esetén, ünnepeken.)
- A madáchos közösségi léthez tartozó Diákszínpadok fesztiváljára, kamarakórus-versenyre és a matematikai logikai csapatversenyre való felkészítés és ezek lebonyolítása.
- A tanulók külföldi továbbtanulásához szükséges jellemzéseinek megírása.
- Nyári táborok szervezésének honorálása, tanári költségeinek térítése.
- Külföldi tanulmányutak, versenyek szervezése és lebonyolítása.
- Osztályok színház-, koncert- vagy operalátogatásainak előkészítése, az eseményre való felkészítés, szervezés és megvalósítás.
- Az iskolai évkönyv szerkesztése, és az azzal kapcsolatos többletfeladatok elismerése.
- Az osztályfőnökök által munkaidőn kívüli – valamennyi diákkal – szervezett (családos) beszélgetések fakultációválasztás/továbbtanulás előtt.
- Az iskolai könyvtár anyagának fejlesztése (10-15 éve alig van új könyvünk).
- Az egyre szaporodó országos mérések szervezése, adminisztrációja és lebonyolítása.
- A versenyeredmények és a 4-5 éves minőségi osztályfőnöki munka honorálása.
- Sportkörök, osztálybajnokságok, Madách-Olimpia többletmunkájának elismerése.
A felsorolt tevékenységeket – a két dőlt betűvel jelzetten kívül, ami kötelező, de nincs hozzárendelt ellentételezés – január elsejével már nem tudjuk ellátni, amennyiben erre külső forrás nem érkezik
Így az Alma Mater Alapítvány Kuratóriuma minden tanuló után – a jelenlegi helyzetet figyelembe véve – havi 8000 Ft támogatást kér, idejáró testvérek esetén összesen 12 ezer Ft-ot. (Januártól júniusig egy diákra vetítve összesen 48 ezer Ft-ot, vagy a következő tanéveben 80 ezer Ft-ot tíz hónapra, amennyiben a külső tényezők nem változnak.)
Mivel esetleges, hogy a felsoroltak közül éppen melyikben érintett a tanuló, ezért ez az átalány egységes. (Természetesen továbbra is ki kell fizetni az erdei iskola vagy a nyári tábor tanulói költségét – szállás, étkezés, úti- és programköltség).
Ez az összeg csökkenhet, ha a következő 3 hónapban 50%-ot meghaladó béremelés lesz (min. 30% béremelés+20% infláció). Megszűnhet, ha elérjük a diplomás átlagbérre vonatkozó 80%-os ajánlást és megvalósul egy igazságos bérrendszer, valamint a működtetési költségek is megnyugtatóak lesznek. A befizetett összeg 20%-át a tanulási környezetet érintő amortizáció lassítására (festés, felső ablakok és az üvegfal tisztítása, parkettacsiszolás), a tanulói és tanári terek élhetőbbé tételére, fontos eszközök államilag nem támogatott beszerzése fordítjuk.
Az Alapítvány továbbra is vállalja
a Madách-nap és a március 15-i ünnepség színháztermének bérlését (ez viszi el a szülők által 1%-ban befizetett 2 millió Ft-ot), illetve a rászoruló tanulók támogatását. Ezt kiegészíti a higiénés- és a fénymásolópapír-, valamint a hiányzó sportszerszükséglet – állami támogatáson felüli – többletbeszerzése. Amennyiben a havi 8000 Ft aktuálisan megterhelő, az Alapítvány kuratóriuma átmenetileg csökkentett befizetést is elfogad. Az erre vonatkozó opció az október 4-i szülői értekezleten lebonyolítandó titkos szavazáson szerepelni fog.
Bízunk a madáchos közösség erejében, hiszen a felvázolt rendszer csak akkor működik, ha a szülők legalább 80%-a elfogadja és teljesíti a vállalását. Így is 20%-ban külső támogatókat keresünk (volt madáchosok, esetleges pályázatok, céges szponzoráció).
Reméljük, hogy közös erővel sikerül a Madáchot megőrizni olyannak, mint amilyennek megismerték.”
Aki tud, segítsen, hogy a mostaniak is egy szóból érthessék egymást és talán minket, régieket is!
Alma Mater Alapítvány 11707024-20270267-19671293-1-42
Szerző
További cikkek olvasása a szerzőtől, a nevére kattintva.
Friss
- „Ezek mennek mostanában”
- Szívzűr – Így élesztheted újra önmagad
- Hatalmas gazdasági-diplomáciai siker: magyarok gépestették Csádban a tevetej-fejést – A produktumot a miniszteri biztosunk azonnal beszlopálta
- Szanyi Tibor: Mindenhalottak
- Jogi problémája van? Félórás ingyenes konzultáció egy értő ügyvéddel – Pro Bono Nap Budapesten
- Brutál-igaz szívhoroszkóp! A Bikán és a Koson ledöbbensz!
- Müller Péter a halálról-, a gyászról-gondolkodás mestere
- Leállt az ügyeletek által használt egészségügyi szoftver
- Ha a megfigyelőség ára 100 millió dollár, mennyit taksál, ha beveszik Magyarországot -rendes- Türk-tagnak?
- A novemberi időjárásról