Tankerület: a szülői tanteremfestés azért is jó, mert segíti a szülők közötti barátságok kialakítását – A felmenő jól van?

Az eddig is alap volt, hogy a szülő viszi be az “ingyenes és színvonalas” magyar iskolákba a wc papírt, a szappant, a papírtörlőt, a gyümölcsöt, a fénymásolópapírt, de ahhoz lássuk be orca kell, hogy velük csináltassa az erre hivatott tankerület a terem festését, a lehasznált bútorok javítását stb. Hab a tortán, hogy propagandaszöveget is találtak mindehhez.

Szia, Uram, kell barát? akkor “önkéntesmukáskodj”!

A Telex olvasói a projektortól a zongorahangoláson át a pályakezdő tanárok lakhatásának megoldásáig rengeteg kérésről számoltak be, amit az erre tartott és a köz által finanszírozott tankerület rájuklőcsöl. A legtöbbször a szülők már nem bírják nézni a tragikus állapotokat, és inkább önként segítenek, ez viszont felelősségi kérdéseket is felvet. A tankerületek szerint van elég forrás mindenre, és a szülők „önkéntes munkája” legalább lehetőséget teremt a barátságok kialakítására.

„Kellene projektor, villanyszerelő, kárpitos, festeni se ártana, csőtörést megszüntetni, klímát tisztítani, szekrényeket kipofozni stb.”

-sorolta egy szülő a portál felhívására reagálva az iskola kéréseit, amiket a lánya gimnáziumából kapott.

Mekk Elek-szülők gyerekei előnyben?

Általános tapasztalatunk volt, hogy a festés és a higiéniai eszközök beszerzése már alap szülői feladatnak minősül. Egy szentendrei iskolában ezeknél is hosszabb a kért lista:

  • tanári asztal,
  • zárható szekrény,
  • osztályterem dekorációja, festése,
  • szalagfüggöny,
  • tanári szék,
  • osztályterem ajtó.

De nem csak az eszközök hiányában mérhető az, hogy a tankerületek nem adnak elég pénzt az iskoláknak. Egy szülő azt mondta, állandó téma volt, hogy akinek van szakmunkás ismerőse, rokona, az jelentkezzen, mit tudna elvállalni.

Egy gimnáziumban azért kérnek segítséget, hogy zavartalanul folyhasson az oktatás. Ehhez pedig arra van szükség, hogy a fiatal tanárok lakhatásában tudjanak segíteni a szülők, így üresen álló lakást keresnek jutányos áron.

Ahol nem kérnek, de nem is csinálnak semmit…

„Ugyan nálunk az iskola nem szokott segítséget kérni (gondolom, felsőbb utasításra megtiltották a vezetőségnek), mi, szülők, nem bírtuk elnézni, hogy hogy néz ki az osztályterem. Én konkrétan elsírtam magam. Szépen kijavítottuk a hibákat, kifestettük az osztálytermet, és természetesen függönyt is mi vittünk, mert az sem volt. Mindez még tavaly történt – az idei tanévben elvették az osztálytermet a gyerekeinktől. Ezt inkább nem is kommentálnám”.

-írta egy anyuka. Máshol a tankerület azt mondta, hogy esetleg a festéket ki tudják fizetni, bizonyos keretek betartásával, de humán erőforrást nem tudnak biztosítani. Ezért

„a vállalkozó kedvű szülőké a megtisztelő feladat, hogy önként megszépítsék gyermekeik tantermét, ha lehet, vigyenek magukkal minden eszközt a festéshez”.

A szülő szerint a hab a tortán:

„hétköznap ez nyilván nem kivitelezhető a tanítás miatt, hétvégén viszont csak akkor lehet bemenni az iskolába, ha kifizetjük a portás ügyeleti díját (1500 forintot egy órára).”

„Örökbe fogadható” feladatok…

Az első kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban az „örökbe fogadható” feladatok listáját „őszi iskolaszépítés” címen egy excel táblázatban vezetik a szülők. Tételesen lebontják, hogy ki, mit vállal és mikor. Az intézményt fenntartó Közép-Budai Tankerületi Központ volt az egyetlen, aki konkrét választ adott a kérdéseinkre. Azt írták:

Az állítólagos excel táblázatban gyűjtött adománykérésnek nincs relevanciája, tekintettel arra, hogy „a szükséges csőgörényezést a tankerület elvégeztette, és ha ismét szükségessé válik, akkor azonnal elvégezteti.” „Projektorok az intézményben rendelkezésre állnak, s az intézmény működéséhez szükséges minden eszközt biztosít a tankerület.”

Kinek a felelőssége, ha baj történik?

Van egy érdekes aspektusa is annak, ha szülők csinálják meg a tankerület helyett a felújítási munkálatokat. Ez felveti ugyanis a felelősség kérdését, hiszen nagyon nem mindegy, hogy egy esetleges balul sikerült karbantartás után kit terhel a felelősség. Ezt a problémát több olvasó is felvetette.

„Tehát ha mondjuk a villamos javításokat úgy végzik el, hogy esetleg abból később áramütés vagy tűz keletkezik, akkor érdemes arról is beszélgetni, hogy ez a felelősség akkor kinek a felelőssége? A szülőé, aki megcsinálta mondjuk az adott villanyvezetéket, az iskoláé vagy pedig az iskolát felügyelő szervvé”.

Kedvenc tankerületi pofátlanságunk…

„A Szülői munkaközösség által szervezett tantermi festések, udvari munkálatok egyik célja a közösség építése, a szülők közötti kapcsolatok kiépítése, elmélyítése, barátságok kialakítása, amely segíti az osztályközösségek munkáját”.

További arcpirító részletért kattintson, vagy nézzen körül gyereke, unokája iskolájában!

Friss!