Connect with us

Kerítésen innen

13.725.490.- forintos átlagáron nyert Mészáros Lőrinc autóbeszállítási tendert

Megosztás

Hogy mi volt előbb: a Mészáros-raktáron lévő autók, vagy olcsó beszerzési lehetőségük, avagy az olthatatlan kormányzati igény a 102 gépjárműre, az sosem derül majd ki.

Nincs megállás, Mészáros Lőrinc akkor is keres, ha költ....
Megosztás

Miért pont ebben ne lenne a legjobb Magyarország nemzeti „leg”-je, Mészáros Lőrinc? Személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben, amelynek most lett meg az eredménye: a nyertes nem más, mint a Mészáros M1 Kft., amely öt év alatt megtízszerezte a bevételét, – írta az Átlátszó.

Tü-tűűűűű!

Hogy mi volt előbb: a Mészáros-raktáron lévő autók, vagy olcsó beszerzési lehetőségük, avagy az olthatatlan kormányzati igény a 102 gépjárműre, az sosem derül majd ki.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót. A leírás szerint

  • 20 db közös használatú benzines,
  • 34 db közös használatú, tisztán elektromos,
  • 3 db munkakörhöz kötött benzines, illetve hibrid személygépjárműre; valamint
  • 7 db dízel kisbuszra,
  • és 38 db pickupra van szüksége az állami társaságnak.

A kiírás tartalmazta továbbá, hogy a gépjárművek szállítási határideje 1-365 naptári nap, a nyertes cég vállalása szerint. A felhívásra a dokumentumok szerint azok a cégek jelentkezhettek, amelyek rendelkeztek az elmúlt években legalább 75 darab, személygépjármű tartós bérletbe adására és/vagy flottaüzemeltetésre vonatkozó referenciával, illetve, amelyek befizették a 3 millió forintos ajánlati biztosítékot is.
Tény az, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó társaság gyakran extra rövid határidők felajánlásával előzött meg az olyan nagy versenytársakat, mint a Porsche vagy a Mercarius. Ezúttal is érdekes körülmények között folyt a befutó pályázatok értékelése.

Szia, Uram, eladó autód van?

A portál korábbi elemzéseiből kitűnt, hogy egy autóbeszerzési tendert úgy lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel, ha a kiíró felülpontozza az extra rövid szállítási időket. Mivel a cég vélhetően már a kiíráskor rendelkezik az adott járművekkel – akár olyan speciális felszereltséggel is, mint a bőr sportkormány –, bármilyen rövid határidőt be tud vállalni, míg a be nem avatott versenytársak nem. Így az adott cég behozhatatlan előnyre tesz szert az eljárás során.

A mostani kiírásban ráadásul aránytalanul kiosztott pontszámokkal kedveztek a gyors teljesítésnek. A korábban vizsgált esetekben, ha valaki 10 nap alatt vállalta a járművek leszállítását, az duplaannyi pontot kapott, mint az, aki 20 napos határidőt ajánlott meg. Ez számos esetben elegendő is volt például a Mészáros M1-nek, hogy elnyerje az adott tendereket. A Magyar Közút azonban egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmazott:

  • 1 és 15 nap között 100 pontot,
  • 16 és 30 nap között 20 pontot,
  • 31 és 60 nap között 5 pontot,
  • 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.

Kapcsolódó

Szerző