Budapesti hétköznapok
30 % – ennyivel többet kóstál szeptembertől a fővárosban egy vonaljegy, a többi sem ússza meg….
„Meg kell emelnünk a BKK vonaljegyek árait, hogy a bérletekét ne kelljen és biztonságban legyen a budapesti közösségi közlekedés. Megtesszük az elkerülhetetlent, a BKK vonaljegyek árának emelését, mert a kormányzati sarcpolitika immár a közösségi közlekedés működtetését veszélyezteti …”- csapott bele a lecsóba Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere.
„Meg kell emelnünk a BKK vonaljegyek árait, hogy a bérletekét ne kelljen és biztonságban legyen a budapesti közösségi közlekedés. Megtesszük az elkerülhetetlent, a BKK vonaljegyek árának emelését, mert a kormányzati sarcpolitika immár a közösségi közlekedés működtetését veszélyezteti …”- csapott bele a lecsóba Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere.
Részletesen….
10 év után változik a fővárosi közlekedésben az eseti jegyek ára, a bérletek tarifáihoz nem nyúlnak. Három tétel árán emel a BKK, köztük a vonaljegyén is.
Ősztől, azaz szeptember 1-jétől
- a vonaljegy ára 350 forintról 450-re emelkedik;
- a fedélzeti vonaljegy ára – amit a sofőrtől lehet vásárolni – 450-ről 600 forintra nő;
- a gyűjtőjegy 3000 helyett 4000 forintba kerül majd.
Ami marad a régi áron…
A bérletárak viszont továbbra is változatlanok maradnak, és fenntartjuk a 14 év alattiak és az álláskeresők ingyenes utazását!
A hátteret már sokszor elmondtam. Működtetjük és fejlesztjük a közösségi közlekedést. Csak az elmúlt évben több száz új busz és félszáz troli érkezett. Új, korszerű villamosok álltak szolgálatba, és befejeződött az M3-as metró felújítása. Közben a kormány 15-szörösére emelte a budapestiekre kirótt elvonást és ma már Budapest finanszírozza a kormányt, és nem fordítva.
Hogy miért most, miért ennyivel és miért pont a vonaljegyet?
- A vonaljegyek ára 10 éve változatlan, a MÁV, a Volán és számos nagyváros már árat emelt az elmúlt hónapokban – Budapesten sem tehetünk mást. Főleg mivel a kormányzati megszorítások már a város működőképességét veszélyeztetik. Előbb-utóbb emelnünk kellene és sokkal tisztességesebb ezt a választás előtt őszintén megtenni, mint a választás után sunnyogva.
- Jelenleg a magyar városok közül Budapesten az egyik legolcsóbb a vonaljegy. Az emelés mértéke most az elkerülhetetlen minimum. Szeptembertől egy vonaljegy 450 forintba kerül majd, az úgynevezett fedélzeti vonaljegy, vagyis a buszokon megvásárolható jegy 600 forint, a 10-es gyűjtőjegy 4 ezer forint lesz. Ez az emelkedés a töredéke az elmúlt tíz év inflációjának – ha annyival emelnénk, mint amennyivel egy gombóc fagyi ára nőtt az elmúlt évtizedben akkor 990 forint lenne egy jegy. De ennél sokkal kevesebbel emelünk, a bérletek ára pedig – a vágtató infláció ellenére is – változatlan marad.
- És miért a vonaljegyet? Hogy a bérleteket ne kelljen. És hogy arra ösztönözzük az embereket, hogy alkalmi jegyvásárlás helyett inkább bérletet vegyenek és ha már bérletük van, akkor még többet használják a közösségi közlekedést – amivel mindenki jobban jár.
„Megpróbáltuk, eddig ment….”
Az elmúlt években mindent megtettünk, hogy a kormányzati megszorításokból a lehető legkevesebbet érezzenek meg a budapestiek. Most a minimumot léptük meg a biztonságosan működő Budapest érdekében, a jövő érdekében.
Számítok a kormánypropaganda támadásaira, akik nyilván megfeledkeznek majd arról, hogy az állami közlekedési cégek ennél nagyobb arányban emeltek. De még inkább számítok a budapestiek megértésére
-zárul a főpolgármesteri bejegyzés.
A kommentekből….
„Megértem, támogatom, és mérhetetlenül kiábrándítónak érzem, hogy egy olyan országban élek, amelynek a vezetői a saját személyes hasznuk érdekében az egész ország és ezáltal a társadalom fejlődését 30-40-50 évekre gátolják, sőt az előző korok szintjére süllyesztik vissza.”
„Eddig olykor, mikor előnyösebb volt tömegközlekedéssel jártam. Most már nincs mit tenni, marad az autózás ilyenkor is.”
„Ezek után illene a BudapestGo alkalmazásban lehetővé tenni a 10-es gyűjtőjegy megvásárlását, mert jelenleg csak automatában, vagy pénztárban van rá lehetőség. Előbb kellett volna ezt bevezetni és csak utána megkezdeni az automaták leszerelését.”
„A nyugatos irány az hogy ingyenessé teszik a tömegközlekedést, ilyenkor már nem vagytok olyan nyugatosak mi? Csak amikor szivárványos zászlót kell lobogtatni” „Nevetségesen olcsó a bérlet ára. Simán jogos egy korrekció.”
„Ha azt vesszük figyelembe, hogy 10 éve, mikor 350ft lett egy vonaljegy milyen árak voltak Magyarországon, és milyenek most, akkor teljes mértékben elenyésző ez a jegyár emelés. Az pedig, hogy a bérlet változatlan marad .. így az amúgy is rendszeresen közlekedők számára változatlan az utazási költség!”
„Bécsben van átszállójegy ami többféle vonalra is érvényes. Nem lehetne ezt nálunk is bevezetni?”
„Inkább rendszámot kellene rakni az összes biciklire, majd kötelező biztosítás és súlyadó megfizetésére kötelezni őket.”
„Az ingyenes utazásnál csak a 14 éven aluliakat és az álláskeresőket említette. Az időseket nem. Nekik megszünik a kedvezmény?”
„Ha ugy nezzuk, hogy 250ről 400ra ment fel a hév jegy ára, ha egy megállót megyek is annyi ha ötöt is annyi, ja és szauna van rajta, akkor jogos. Máv én így szeretlek” „Ön a tipikus példája Margaret Thatcher szállóigéje igazságának: “az a baj a szocialistákkal, hogy előbb-utóbb mindig kifogynak a mások pénzéből.”
„Akkor emeljetek ha a szolgaltatas eleri azt a szintet amikkor; tiszta klimatizalt futot- hutot jarganyaitok vannak, amikkor a csatlakozasok pontosak es bevarjak egymast h az atszallas sima ugy legyen nem pedig 10 perces varakozasok, ja surubbek lesznek a jaratok.sorolhatna az ember h milye a nag bkk”
Kitekintés….
A koronavírust és a háborút megelőző időszakban viszonylag könnyű dolga volt a BKK-nak és a városvezetésnek: 2013 és 2019 között gyakorlatilag nem volt infláció az országban, sőt volt olyan év, mikor deflációt mértek, azaz csökkentek az árak. Az utóbbi években viszont elszabadult az árak emelkedése (Magyarországon jelenleg Európa-rekorder az infláció), viszont a BKK nem emelt a legnépszerűbb jegyeinek árain.
Olyan, leginkább turisták által használt bérletek és jegyek árát emelték csak, mint a 24 vagy a 72 órás jegy vagy az, amely a 100E reptéri buszra érvényes.
A Telex iszámolta, hogy ha a vonaljegy árát az inflációval együtt emelték volna, akkor ma nagyjából 560 forintba kellene kerülnie egyetlen vonaljegynek.
Az eseti jegyek ára az emeléssel felzárkózik a szomszédos fővároshoz, Bécshez, ahol például 1,20 euró egy vonaljegy, ami nagyjából 450 forint.
De nehéz az összehasonlítás, mivel a fővárosok többségében csak időalapú jegyet lehet vásárolni.
Szerző
Friss
- Már megint naivságunk áldozatai lettünk: felkészültek az illetékesek a havazásra
- Barátsághoroszkóp, itt és most
- Hull a hó és ez most (állítólag) nem érte váratlanul az illetékeseket – Mit jósol mára Pártai Lucia + orvosmeteorológia
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten