32 évvel a rendszerváltás után a „szabadság” kormánya és a hatósági ár
Megosztás
Odáig fajult a poszt magyar köztársaság poszt piacgazdasága, hogy 32 évvel a rendszerváltás után a „szabadság” kormánya arra kényszerült, hogy miközben „Magyarország jobban teljesít”, mégis három hónapra hatósági árat vezessen be az üzemanyagpiacon.
Odáig fajult a poszt magyar köztársaság poszt piacgazdasága, hogy 32 évvel a rendszerváltás után a „szabadság” kormánya arra kényszerült, hogy miközben „Magyarország jobban teljesít”, mégis három hónapra hatósági árat vezessen be az üzemanyagpiacon.
Közgazdász legyen a talpán, aki érti ezt
és aki megmagyarázza, hogy ez a fiksz 90 napos vállalás micsoda felelőtlen magatartás attól a kormánytól, amely állandóan „szabadságharcot” vív Brüsszellel, mégsem tud megállni a saját lábán.
Persze üzemanyagfronton „könnyen” dönthetett a kormány, hiszen a MOL Nyrt. „állam az államban” és mint olyan monopolhelyzetben lévő üzemanyag-szállító, hiszen minden benzinkút-hálózatnak a MOL szállítja a naftát.
De ki is nyerészkedik?
Mint tudjuk egy liter üzemanyag fogyasztói árában a legnagyobb rész természetesen az államot illeti.
Így aztán éppen a központi költségvetés mondhat le a legkönnyebben a maga „hasznáról”, ám ez esetben nem egyszerűen az állam mondott le az üzemanyag adótartamának egy részéről, ugyanis az ár befagyasztásával a piac valamennyi szereplőjének három hónapig tartó veszteséget okozott.
Ráadásul ismét fontos szemponttá válnak a geopolitika-gazdasági szempontok is. Hiszen ezekben az órákban Szlovákiában kb. 548, Ausztriában 525, Szerbiában 520 forintért lehet tankolni.
Ismét beindulhat a benzinturizmus!
Persze Ukrajnában még így is 90 forinttal olcsóbb egy liter üzemanyag, mint nálunk.
Még csavarosabb a helyzet, ha belegondolunk, hogy például a MOL-nak kiterjedt benzinkúthálózata van a környező országokban, ahol továbbra is nagyobb profitot érhet el a magyar társaság. Szlovákiában több, mint 250 benzinkút van a MOL tulajdonú Slovnaft birtokában, Szerbiában több, mint 50 MOL töltőállomás van, de van közel 300 MOL benzinkút Csehországban is. Legutóbb a cseh választási kampányban Orbán Viktor magyar és Andrej Babis cseh miniszterelnök éppen egy cseh MOL kúton ivott meg egy feketét.
Szóval az a helyzet, hogy hirtelen a MOL-nak nagyobb érdeke lesz a határon kívüli benzinkúthálózatát kiszolgálni, mint idehaza értékesíteni nyomott áron az üzemanyagot. Ugyanakkor a felvidéki vagy a vajdasági autósok azzal „károsíthatják” meg a MOL-t, ha nem odahaza tankolnak, hanem kiruccanak Magyarországra.
„Mi, magyarok” viszont szintén beállunk a sorba és Ukrajnában fogunk tankolni. Már, aki megteheti…
Hát, nem őrület!?
A minimum az lett volna, hogy azt is bevezetik, hogy hatósági áron csak magyar rendszámú gépjárműveket szolgálnak ki.