Connect with us

Kerítésen innen

Vegye-vigye, ha megtudja fizetni! – A halfogyasztás-növelés stratégai kormánycél

Megosztás

Ki ne szeretné a klasszikus karácsonyi menü részét, a halat valamilyen formában asztalra tenni a közelgő ünnep alatt? Igen ám, de mindezt mennyiért tehetik meg – vetődik fel a kérdés. 1800-2000 forint/kg áron juthatunk élő pontyhoz, 3500-4000 forint/kg áron pontyszelethez, az afrikaiharcsa-filé ára pedig kilónként 3800 és 4200 forint között alakul.

Megosztás

Ki ne szeretné a klasszikus karácsonyi menü részét, a halat valamilyen formában asztalra tenni a közelgő ünnep alatt? Igen ám, de mindezt mennyiért tehetik meg – vetődik fel a kérdés. 1800-2000 forint/kg áron juthatunk élő pontyhoz, 3500-4000 forint/kg áron pontyszelethez, az afrikaiharcsa-filé ára pedig kilónként 3800 és 4200 forint között alakul.

A halfogyasztás-növelés stratégai kormánycél

Az utóbbi években lassan, de folyamatosan nő a hazai halfogyasztás; a nehézségek ellenére van elég hal, és mindenki megtalálja a karácsonyi asztalra valót az üzletekben

– mondta Nagy István agrárminiszter hétfőn a halfogyasztást népszerűsítő sajtótájékoztatón, Budapesten, a Központi Vásárcsarnokban. Arról tapintatosan nem beszélt a közszolga, hogy miként gazdálkodják ki a rávalót a kedves vásárlók.

A haltermelők többsége okosan, „jó gazda módjára” optimalizálta a termelést a mostoha körülmények között: egyes tavakat fel sem töltöttek, a nem teljesen feltölthetőket pedig kisebb egyedsűrűséggel népesítettek be

– ismertette a miniszter, jelezve:

bár ezzel csökkent a megtermelt hal mennyisége, hatékonyan minimalizálni tudták az elkerülhetetlen veszteségeiket.

Magyar halat a karácsonyi asztalra….

Az agrárminiszter mindenkit arra biztatott, hogy

keresse és vásárolja a magyar halat.

Kitért arra is, hogy a kormányzati és ágazati promóciókkal, és az ágazatot támogató kormányzati intézkedéseknek köszönhetően az egy főre jutó halfogyasztás az elmúlt években folyamatosan nőtt. Ismertetése szerint ez az érték 2013-ban, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) indulásakor a jelenlegi módszerrel számítva 5,4 kilogrammot tett ki, 2021-re már 6,5 kilogrammra emelkedett, ami 20 százalékos növekedés. A számok ugyan attraktívak, európai összevetésben azonban a magyar halfogyasztás továbbra is alacsony.

Budapest, 2022. december 19.
Nagy István agrárminiszter beszél a halfogyasztást népszerûsítõ sajtótájékoztatón a budapesti Központi Vásárcsarnokban 2022. december 19-én. Mögötte Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetõje, Földes Tamás, a Budapest Vásárcsarnokai Kft. ügyvezetõ igazgatója és Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke (b-j). A miniszter elmondta: az utóbbi években lassan, de folyamatosan nõ a hazai halfogyasztás; a nehézségek ellenére van elég hal, és mindenki megtalálja a karácsonyi asztalra valót az üzletekben.
MTI/Soós Lajos

De….

A hazai halakat vásárlók hozzájárulnak az ágazat megmaradásához, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában is.

-jelentette ki Nagy István, majd hozzátette

a halfogyasztás növelését stratégai célnak nevezte, amelynek eléréséhez jelentős támogatásban részesül a hazai akvakultúra-ágazat.

Halmarketingre újabb 700 millió….

A MAHOP keretében a 2013-2020-as időszakban

a halfogyasztást népszerűsítő kampányra 960 millió forint jutott, a most induló MAHOP Pluszon belül pedig 700 millió forint a halmarketing tervezett kerete.

Hozzátette: jelentős figyelmet szenteltek a halhús minőségének, a minőségi termékek elismerésének. 2020-ban és 2021-ben négy magyar haltermék – a Szilvásváradi pisztráng, az Akasztói szikiponty, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty – európai földrajziárujelző-oltalmat kapott, idén pedig a Balatoni hal önálló márkaként jelent meg a hazai piacon. Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője beszámolt a belföldi halfogyasztást népszerűsítő kampányokról, amelyekkel tavaly 15-20 százalékkal nőtt a halfogyasztás szintje.

Az elmúlt időszakban 17 ezer kóstolót osztottak ki, 30 rádióban több mint 300 alkalommal futottak a hirdetéseik. A nyomtatott sajtóban 52 kiadványban 3,560 millió megjelenést értek el, 59 online felületen 19 millió elérésük volt országosan, és mintegy 600 óriásplakátot jelentettek meg. A kampány idén véget ér.

Tervek…., ha az unió utal?

A tervek között az agrárminiszter kiemelte, hogy idén elfogadták a Nemzeti Akvakultúra Stratégiai Tervet, amely 2030-ig fogalmazza meg az ágazat fejlesztését célzó feladatokat. A terv részeként növelni tervezik a kisüzemi halgazdaságok termelőkapacitását, fejlesztik az alkalmazott termelési technológiát, a feldolgozást, és bővítenék a haltermékek kínálatát – sorolta.

Szerző