Kerítésen innen
Kicsi, már van 2 belőle, vagy csak nem tetszik? – Amit az elbaltázott karácsonyi ajándék-cseréről tudni kell
Megesik, hogy a karácsonyfa alá került meglepetések közül egyik-másik nem nyeri el a megajándékozott tetszését, vagy nem jó a mérete, színe, esetleg több lapul belőle a szekrényben és úgy döntünk, hogy kicserélnénk valami másra. A dolog nem reménytelen, de van, ahol küzdeni kell érte….
Megesik, hogy a karácsonyfa alá került meglepetések közül egyik-másik nem nyeri el a megajándékozott tetszését, vagy nem jó a mérete, színe, esetleg több lapul belőle a szekrényben és úgy döntünk, hogy kicserélnénk valami másra. A dolog nem reménytelen, de van, ahol küzdeni kell érte….
Ahogy azt Móricka elképzeli…
Azt gondolhatnánk, hogy ez nem ügy. Megtudjuk, hogy hol vette az ajándékozó, esetleg elkérjük a blokkot, ha megőrizte és az ünnep letelte után elbattyogunk a megfelelő helyre, rámosolygunk az eladóra, aki visszamosolyog és megkérdezi, hogy az árát szeretnénk visszakapni, vagy választunk helyette valami mást a kínálatból. Tapasztalatból tudom, hogy sok olyan ország van, ahol ez ennyi és mindenki boldog: a vevő, mert azt kapta, amit akart, az eladó, mert biztos lehet benne, hogy legközelebb is nála vásárol az elégedett kliens.
Kéz a bilibe… a magyar valóság nem pont ilyen….
Alapelv: nem csak a hibás termékeket lehet visszavinni a boltba, vagy visszaküldeni a webshopba, hanem azokat is, amikkel mellé lőtt az ajándékozó, de…
üzletben vásárolt termékeknél kizárólag az áru hibája esetén kötelező a csere, vagy az ár visszatérítése,
de sok üzletben van lehetőség arra, hogy a vevők bizonyos időn belül, a bizonylatot felmutatva visszavigyék a nem megfelelő karácsonyi ajándékot.
Akciós termék vásárlásakor érdemes rákérdezni az akció okára. Gyakori, hogy az ilyen termékekre nem vállalnak szavatosságot. Jó, ha tudod, ezt a kereskedő csak akkor teheti meg, ha a termék hibája miatt szállították le a termék árát, és ezt a tényt illetve a hiba jellegét tudomásodra is hozták. A szavatosság korlátozása pedig kizárólag erre a hibára vonatkozhat.
Ha webáruházból való a cucc
A legtöbb webáruháznál egyszerű és ingyenes a termékvisszaküldés, de számos üzlet is lehetőséget biztosít a vásárlóknak arra, hogy akkor is visszavigyék karácsonyi ajándékot, ha nem hibás.
Online vásárlás esetén a vevőt 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg, amely nem köthető feltételekhez, például az eredeti csomagolás meglétéhez. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási díjat is meg kell térítenie a termék visszajuttatását követő 14 napon belül. A visszaküldés oka bármi lehet, ám a gyorsan romló élelmiszerekre, a kibontott csomagolású elektronikai eszközökre vagy a letöltött programokra nem vonatkozik ez a lehetőség, jelezte az egyesület.
A vásárlás előtti tájékozódás fontossága mellett a megrendelés után is lényeges az informálódás, sok e-kereskedő ugyanis a törvényi előírásnál kedvezőbb lehetőségeket biztosít. Vitatott, problémás esetben forduljon a fogyasztóvédelmi hatósághoz.
Tipikus félrevezető tájékoztatások a boltokban
- „Akciós terméket nem cserélünk” – A jogszabályok alapján ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.
- „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja” – Amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, a vásárlónak nem kötelező levásárolnia az árát vagy másikat választani, hanem a pénzét is visszakérheti, ha szeretné.
- „Reklamációt csak három napig fogadunk el” – A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. Tudnunk kell, hogy vásárlóként jogunk van ott reklamálni, ahol vásároltunk, tehát az üzletben és jogunk van erre a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.
- „Csere csak, ha eredeti a csomagolás” – A minőségi kifogás intézése szabálytalan, ha a kereskedő a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez köti, ezt a jogszabályok szerint nem teheti meg.
- „Jótállás csak számla/nyugta ellenében” – A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.
Friss
- Fülöp Attila közszolga Magyar Péternek: „képviselői látogatására a jövőben nem tartunk igényt, és nem biztosítunk rá lehetőséget”
- Harcba száll a Jobbik a mandátumért Óbudán – Programalapú kampány a cél
- Cáfolhatatlannak tűnő dokumentumokat hozott nyilvánosságra a Bloomberg arról, hogy Putyin politikai gyilkosságokat rendelt meg
- Szanyi Tibor: ahová a pénz megy, ott zajlik a politika
- Tűzhalál Komárom-Esztergom megyében
- Hadházy: én hülye vonattal akartam hazamenni Szekszárdra – Késő esti fagyoskodás Kelenföldön – Frissítve!
- Orbán Trumpra várva: „…Már csak két hónap, és akkor hirtelen be fog köszönteni a hajnal…”
- Asztrológusunk már tudja, melyik 3 csillagjegynek lesz csodás karácsonya – Téged érdekel?
- Rácz András: úgy tűnik, hogy Orbán Balázs doktorija egy beosztottja gépén készült
- Nemzetek Ligája: török-magyar osztályozó – Bizakodjunk, hogy nem ez lesz az új Mohács