Connect with us

Kerítésen innen

Lázár-szonda: minden bérlettípust megszüntetünk a vármegye és az országbérleten kívül

Megosztás

Budapesti utasok százezrei nézik értetlenül a vitát és nem tudják, hogy jó lesz-e a bérletük a hévre vagy a 22-es buszra még márciusban. Hiába árulja a BKK az éves bérleteket, melyek ma még érvényesek a hévre és a kék Volánbuszokra, az érintett utasok nem tudhatják, meg merjék-e venni őket. Ezáltal már önmagában ez a hetek óta tartó hírfolyam is súlyos károkozás és bevételkiesés a budapesti tömegközlekedésnek

Lázár-szonda: minden bérlettípust megszüntetünk a vármegye és az országbérleten kívül
Megosztás

Budapesti utasok százezrei nézik értetlenül a vitát és nem tudják, hogy jó lesz-e a bérletük a hévre vagy a 22-es buszra még márciusban. Hiába árulja a BKK az éves bérleteket, melyek ma még érvényesek a hévre és a kék Volánbuszokra, az érintett utasok nem tudhatják, meg merjék-e venni őket. Ezáltal már önmagában ez a hetek óta tartó hírfolyam is súlyos károkozás és bevételkiesés a budapesti tömegközlekedésnek – írta Vitézy Dávid volt közlekedésügyi államtitkár közösségi oldalán Lázár bejelentésére.

Rágódj rajta, aztán… – Lázár-szonda

Lázár János bejelentette minden bérletet megszüntetnek a két új típuson kívül.

Meg fogjuk valósítani a bérletreformot, minden bérletet megszüntetünk, a vármegye és ország bérleten túl. Mivel nincs szükség ezen kívül másra.

Lázár kiemelte, hogy egy vármegye- és országos napijegyet vezetnek be, amivel az ország területén korlátlanul lehet majd utazni. Ennek árai így alakulnak majd:

  • Vármegye 24:           990.- forint
  • Magyarország 24: 4990.- forint

Minden bérlettípust megszüntetnek a vármegye és az országbérleten kívül

Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden Debrecenbe utazott, hogy egy sajtótájékoztató keretében beszéljen a hamarosan érvénybe lépő új tarifarendszerről. Az új rendszer értelmében minden bérlettípust megszüntetnek a vármegye és az országbérleten kívül. Valamint egy új napi jegytípust is bevezetnek. Az eddigi rendszer módosítását a miniszter korábban azzal indokolta, hogy a fő cél az egyszerűsítés, mivel jelenleg rengeteg kedvezmény, díjtámogatás létezik, több mint száz különböző jegytípussal együtt, tehát ezt alakítanák átláthatóbbá, annak érdekében, hogy így többen válasszák a tömegközlekedést. Az év végén Lázár még azt hangoztatta, hogy a

„vármegye- és országbérlet bevezetése csak a kezdet volt”

kiemelve, hogy 2024-ben az a céljuk, hogy elinduljon magyar vasút 10 éves fejlesztési programja. Azonban ennél konkrétabban, egészen idáig nem beszélt arról, hogy milyen változások következnek.

Vitézy Dávid olvasta

„A korábbi szerződéses konstrukció jó volt, azt kellett volna meghosszabbítani, mindkét félre nézve szégyenteljes, hogy december 31-én lejárt a korábbi megállapodás és azóta egymásra mutogatnak. A Fővárosnak nem az ünnepek előtti napokban, hanem legkésőbb ősz elején kellett volna felébredni és akkor még sokkal jobb tárgyalási pozícióban lett volna.

Lázár Jánosnak és munkatársainak a folyamatos Budapest-ellenes hangulatkeltés helyett a megállapodásra kellene törekedni.

Ami a jövőt illeti: Lázár János mai „ajánlata” ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje.

Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán – de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés.

Ma erről az igen lényeges szempontról a miniszter egy szót sem szólt

Egy ideális világban, felkészült és jót akaró szereplők együttműködése nyomán akár lehetne is olyan megoldás, hogy megmarad a Budapest-bérlet és valamilyen típusú vármegyebérlet érvényes lesz a fővárosban és ezáltal létrejön egy regionális tarifaközösség – de ehhez nagyon sok számolás, bevételfelosztási tárgyalás és komoly szakmai munka kell. Ha valaki azt gondolja, sajtótájékoztatókon egymásnak üzengetve erre a helyzetre lesz megoldás, az nem sokat ért a rendszer összetettségéből és a feladat nagyságából.

Budapest közlekedése ismét a két politikai oldal pártpolitikai játszmájának áldozata, a felek a megoldáskeresés és a higgadt szakmai munka helyett egymásnak üzengetnek. Ezt be kell fejezni.

A mai sajtótájékoztató után sem tudok mást mondani, mint eddig:

Karácsony Gergely és Lázár János üljenek tárgyalóasztalhoz és állapodjanak meg! És ne felejtsenek emlékeztetőt készíteni, tanulva a december végi esetből, ugyanis mindkét fél gyökeresen eltérően emlékszik, ki miatt szűnt meg a korábbi megállapodás és úgy tűnik, egyetlen bizonyító erejű írott dokumentum sem készült a korábbi tárgyalásokról.

Helyközi bérletek megszüntetése

Lázár János bejelentette, hogy megszűnnek az eddigi MÁV és Volán helyközi bérletek, helyettük csak vármegyebérlet lesz. Akinek jobb és olcsóbb volt, eddig is váltott már a vármegyebérletre. De akinek a régi típusú km-alapú bérletek jobban megérik, azoknak a ma bejelentett döntés brutális áremelést jelent.

Az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés. Kik vesznek ma 5 km-es bérletet? Jellemzően a nagyvárosokkal közvetlenül szomszédos agglomerációs településeken lakók, akik ilyen kis távon ingáznak.
Budapest agglomerációján jól megérthető a változás, de az egész országra igaz ez a hatás: aki mondjuk eddig Budakesziről, Budaörsről, Nagykovácsiból, Solymárról,, Pécelről és még sok más településről busszal vagy épp Dunaharasztiból, Budakalászról, Csömörről, Kistarcsáról ingázott hévvel Budapestre, az eddigi 5 km-es bérlete helyett az 59%-kal drágább vármegyebérletet veheti csak meg a fővároson kívüli szakaszra.

Ezek eddig is állami bérletek voltak, ennek az áremelésnek nincs köze a Budapest-bérlet ügyhöz, az 5 km-es bérletek megszüntetése egy jelentős rejtett áremelés, mellyel nyilván a vármegyebérletek bevételkiesését próbálja most kompenzálni a közlekedési kormányzat. Pont az agglomerációban, nem csak Budapest, hanem a többi nagyváros körül is, egy ilyen áremelés jelentősen rontja a közösségi közlekedés versenyképességét – épp ezért a nagyvárosok érdeke is, hogy ne történjen ekkora áremelés az ingázóknak.

Arra kérem Lázár Jánost, gondolja ezt át és vonja vissza ezt az intézkedést, ne drágítsa 59%-kal a 10 km-nél rövidebb távon vagy megyehatáron át ingázók utazását.

Országos tarifareform

Amikor megláttam a mai sajtótájékoztató címét, abban bíztam, hogy az országos tarifareform azt jelenti: végre lesznek egységes és egymáshoz csatlakozó busz- és vonatjegyek az országban. Sokat dolgoztunk ezen korábban, a terv bevezetésre készen áll – tudom, hogy kellettek hozzá informatikai fejlesztések, ezért se léptük meg tavaly, de mára elvileg minden feltétel adott kéne, hogy legyen. Nonszensz, hogy ha egy MÁV-Volán átszállásos utazást tervezek, kétféle jegyet kell vennem, két külön helyről. Ez évtizedek óta így van, nem új probléma, de csak ennek az egyesítése lenne az igazi tarifareform.

Jó dolog a ma bejelentett 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetése, ezek jó termékek lesznek, a kedvezmények egyszerűsítése is időszerű volt, de a teljes országos jegystruktúra egységesítése jelenti csak az igazi és régóta szükséges tarifareformot, minden más csak félmegoldás. Amíg az országos közlekedésben két külön jegy kell buszra és vonatra, addig nem értünk át a 21. századba.

Kapcsolódó

Szerző