Kerítésen innen
‘Évszázados ingatlanpanama’, vagy kiéletlen gyerekkori vonat-mánia: Garancsi egy, a Matolcsy-kör négy pályaudvart bérelne 99 évig
A mini-Dubaj okozta cunami kissé háttérbe szorította Lázár János nagy ötletét, ami arról szól, hogy bérbe adnák 99 évre az ország pályaudvarait, hogy ne kelljen az amúgy sem lévő pénzből erre is kölcsönt felvenni. Szombaton minden konkrétumot nélkülöző posztban erősített rá a miniszter, hogy „melóban van”, hétfőre kiderült, hogy kit „csapott meg a mozdony füstje”.
Eszik ezt, vagy isszák?
A MÁV november 29-én hirdette meg a honlapján állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt. A beruházást rengeteg kritika éri, mivel 99 évig a magáncégek üzemeltethetik az ingatlanokat a felújításért cserébe. A MÁV február 28-ig értékeli a pályázatokat, és a tervek szerint április 30-ig a nyertes pályázókkal a szerződést is aláírja.
Január 31-ig szabad volt a pálya…
Évszázados ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain: Lázár János utasítására a MÁV 99 évre adná ki a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását egy 7, azaz hétoldalas pályázati kiírással
– mondta közösségi oldalán Vitézy Dávid fővárosi képviselő.
<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>
Nyugati pályaudvar
1.) A Nyugati pályaudvarra az Erdei Bálinthoz köthető Redwood Real Estate Holding adott be pályázatot. Hogy Erdei pontosan melyik cége pályázott, azt nem tudjuk, de feltehetőleg a Redwood Holding Kft. nyújtotta be a dokumentumokat. A céget 2017-ben alapították, 2023-ban 167 millió forintos árbevételt ért el 112 millió forintos adózott eredménnyel. A társaság tulajdonosa az Erdei Bálint által megnevezet bizalmi vagyonkezelő. A cég honlapja szerint lakóingatlan-, szálloda- és irodafejlesztéssel foglalkoznak – írta meg a Szabad Európa.
2.) A Nyugatiban a VI. kerületi önkormányzat is fantáziát látott. Ez nem véletlen, hiszen Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a MÁV pályázatának megjelenése után azt állította, hogy magánkézbe vándoroltatná a kormány a Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket. Ez szerinte ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért évek óta küzd a VI. kerület. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ezt cáfolta, szerintük az állomásmegújítás-program a megpályázott állomásépületek – vasútüzemtől szigorúan elválasztott – épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást.
3.) A Nyugati pályaudvarra jelentkező, leginkább a Westend nevű pláza építéséről és üzemeltetéséről híres Gránit Pólus-csoport az alapító tulajdonos, Demján Sándor 2018-as halála óta változatlan tulajdonosi körrel és menedzsmenttel megy tovább, igaz, a teljes körű tulajdonos hivatalosan a Quintana Investments Limited. A cég 2020–2022 között egymilliárdos árbevétel mellett 55–230 milliós adózás utáni eredményekkel zárt. Igaz, 2023-ban 1,3 milliárdra rúgott a bevétel értéke, míg a nyereség 124 millió volt. A Forbes ugyanakkor 154 milliárd forintra becsülte a cégcsoport teljes értékét.
Déli pályaudvar
A Szabad Európa információi szerint a Déli pályaudvarra sokkal nagyobb volt az érdeklődés:
- a Szeivolt Éptech Kft.,
A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot. A céget 2021 októberében alapították, a tavalyi évet 493 millió forintos árbevétellel és nyolcvanmillió forintos adózott eredménnyel zárta. A társaság egyedüli tulajdonosa Szeivolt Csaba. A vállalkozás honlapján elérhető információk szerint a kereskedelmi, lakossági és civil szférának építenek, referenciaként leginkább családi házak fotói vannak feltüntetve. Építészet, belsőépítészet a kezdeti tervezéstől a végleges kivitelezésig.
- a Market Asset Management Zrt.,
Market Asset Management Zrt. kis játékos a többiekhez képest. A jelenleg tizenkilenc főt foglalkoztató céget 2019-ben (vagyis már jóval Orbán Viktor és Simicska Lajos 2015-ös szakítása után) alapították a Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. leányvállalataként. Tavaly eljött a Market Asset nagy dobása: megvette – és felújítja – a Hotel Budapestet, ismertebb nevén a Körszállót, igaz, az ingatlan komoly felújításra szorul.
- a Wing Zrt. és
A Wing Csoport is a NER alatt kezdett szárnyalni, bár 1993 óta jelen van a piacon. A cég tulajdona volt tizenkét évig a Market is, de 2014-ben eladták Garancsi Istvánnak. Az mfor.hu 2022-ben írt róla, hogy a Wing Lengyelországban is terjeszkedik, és bevásárolta magát a német Bauwert AG ingatlanfejlesztőbe.
- a Raw Development Kft. adott be pályázatot.
A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott. A céget a piacon Matolcsy György köre érdekeltségeként emlegetik, mivel a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért. Korábban a 24.hu közölt részletes összeállítást róluk, amelyben azt írták: a vállalkozás felfutása legnagyobbrészt az MNB, illetve a jegybankhoz közeli cégek, alapítványok megbízásainak volt köszönhető, és „ebből a körből érkezett az a két, méreteiben igazán grandiózus üzlet is, amely az építőipar nagypályásai közé emelte a Raw Developmentet”. A Raw Somlai Bálint tulajdona, aki Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja. Érdekesség, hogy a tulajdonos – sok más NER-es céggel ellentétben – jellemzően nem veszi ki a profitot a vállalkozásból, így a Raw saját tőkéje négy év alatt (2020–2023 között) kétmilliárdról 25,4 milliárd forintra nőtt.
Kelenföldi pályaudvar
A Kelenföldi pályaudvar esetében a Futureal-csoporthoz tartozó Cordia adott be pályázatot. Honlapja szerint a csoport nemzetközileg elismert irodai, ipari, kereskedelmi, valamint lakóingatlan-fejlesztései és beruházásai miatt.
„Alapítása óta cégcsoportunk portfóliója több mint négymillió négyzetméter bruttó alapterületű ingatlanfejlesztési projekttel bővült hatmilliárd eurót meghaladó értékben”
– írták magukról. A cég társtulajdonosai között van Futó Péter és Futó Gábor.
Debreceni főpályaudvar
A debreceni főpályaudvarra a török hátterű Synergy Construction Hungary Kft. adott be ajánlatot. A cég fővállalkozóként építi a debreceni BMW-gyárat. Tavaly nyáron azzal kerültek be a hírekbe, hogy az általuk alkalmazott, konténerszálláson elhelyezett külföldi vendégmunkások ételmérgezést kaptak. A Synergynek 2023-ban 135,5 milliárd forintos árbevétele volt, adózott eredménye 17,6 milliárd forintra rúgott. Három török magánszemély a tulajdonosa: Savaş Günata és Hüseyin Karal a társaság 42,5–42,5, míg Güney Umut 15 százalékát birtokolja. A cég ellen két hónappal ezelőtt, 2024. december 6-án bírósági végrehajtás indult a Székesfehérvári Törvényszéken. Honlapja szerint igazi nagy játékos, ők építik a CATL debreceni gyárát és Bükben a Nestlé üzemét, de Georgiában hotel-, Törökországban pedig atomerőmű-építésben is részt vesznek.
Friss
- Forgalmirend-változás a Liszt Ferenc repülőtér környékén
- Magyar holokauszttúlélő ‘áldozata’ is van az olasz antiszemta hullámnak
- ‘Évszázados ingatlanpanama’, vagy kiéletlen gyerekkori vonat-mánia: Garancsi egy, a Matolcsy-kör négy pályaudvart bérelne 99 évig
- Tudja? Nem tudja, de érdekli? Itt az ígéretes alkalom…
- Mítoszok és valóság: mennyi esélyed van nyerni egy online kaszinóban? – Wildrobin Casino
- Magyar ‘leg…’: lakosságarányosan a legrosszabb mutatókkal rendelkezünk a vizsgált 29 ország közül
- Miket tanácsolhat és miről Szentkirályi Alexandra havi 1.700.000.- forintért a Fidesz frakcióvezetőjének?
- Még, hogy egyszemélyes párt…. Magyar Péter új ‘célpontokat’ jelentett be
- Akciós a ‘nemzeti ladik’, újabb 800 milliót engedett az árból az eladó
- Lehet, hogy ki sem bontják a visszaküldött konzultációs leveleket? Akkor megeshet, hogy 100 % az egyetértés?