Igazi fantomhivatal, még egy honlapja sincs, és elérni sem egyszerű az intézményt – így jellemezte a Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI) egy, a közbeszerzésekben jártas szakértő, miután az NKI a hét elején azzal híresült el, hogy egy koncessziós eljárás keretében 35 évre egy magáncég kezébe adná a magyar autópályák üzemeltetését, felújítását, sőt a tervezett szakaszok építését is.
Igazi fantomhivatal: még egy honlapja sincs és elérni sem egyszerű az intézményt – így jellemezte a Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI) egy, a közbeszerzésekben jártas szakértő, miután az NKI a hét elején azzal híresült el, hogy egy koncessziós eljárás keretében 35 évre egy magáncég kezébe adná a magyar autópályák üzemeltetését, felújítását, sőt a tervezett szakaszok építését is.
Fantomhivatal, fantom meló
Az irodát a kormány tavaly szeptemberben alapította a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézményeként.
A létrehozásakor mindenki arra számított, hogy az alig 10 fős szervezet fő feladata még a NER-vállalkozók által megszerzett kaszinó-koncessziók meghosszabbítása lesz a 2022-es választások előtt
Ezzel szemben – ahogy a cikk további részéből kiderül- a NKI első közbeszerzési eljárása a héten jelent meg, amelyben nem a kaszinókat, hanem 2000 kilométernyi már megépült autópálya üzemeltetését és felújítását adná koncesszióba 35 évre. Az üzlet értéke több ezer milliárd forint, a nyertes ugyanis évente átalánydíjat kapna az elvégzendő munkákért.
Autópálya-koncesszió: kínai gigaprojekt egy kis Mészáros-érdekeltséggel fűszerezve? - Összeesküvéselmélet, vagy a jövő?
Magánosítás felsőfokon
A kormány a 35 éves kvázi magánosítást azzal indokolta, hogy
nincs pénze az autópályák fenntartására építésre, mert arra már nem tud uniós forrásokat szerezni.
Ezzel szemben csak az úthasználati díjakból jövőre mintegy 340 milliárd forint bevétele származik az államnak, míg az üzemanyagokra kivetett jövedéki adóból további 730 milliárd forint bevétele keletkezik, vagyis a két forrásból közel 1100 milliárd forintot kasszíroz. A most elfogadott 2022-es költségvetés 200 milliárdos közútfejlesztéssel és 138 milliárdos kiadással számol a PPP-konstrukcióban megépült autópályák (M5, M6) éves részletére. Igaz külön sztrádafejlesztést nem nevesítenek, de láthatóan a bevételek messze meghaladják a kiadásokat, még ha az üzemanyagok jövedéki adójának csak a töredéke jut is közúti fejlesztésekre.
A szög, meg a zsák
Az építőipari szakmát meglepte a 35 éves koncesszió kiírása, ám a feltételeket (150 millió eurós saját tőke, nyereséges működés, és legalább 160 kilométer autópálya megépítése mint referencia) mintha Szijj László -féle Duna Aszfalt Zrt.-re szabták volna, más vélemények szerint szóba kerülhet még valamelyik Mészáros-féle építőipari cég, ám ezek már nehezen tudnak megfelelni a követelményeknek. Alaposan összezavarta spekulációt Gulyás Gergely, miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a parlamentben arról beszélt még hétfőn, hogy
„aligha van Magyarországon egy olyan cég, amely ilyen nagyságrendű feladatokat vállalni tudna”.
A 24.hu értesülései szerint – a nagyságrend és a körülmények miatt – építőipari körökben arra gyanakodnak, hogy újabb kínai projektnek ágyazna meg a kormány.
Pingback: Hadházy: túl sok itt a véletlen ahhoz, hogy ne kezdjünk "Völner-ügy" helyett "Völner-Rogán-ügyről" beszélni! - Városi Kurír