Budapesti hétköznapok
A léptékváltó mutyik időszaka 2124-ig kitolva – Amikor Lázár János már csak rossz emléke lesz a magyar vasútnak, akkor is marad
Lázár János előrelátó figura és most, hogy a regnáló építési- és közlekedési miniszteri rangban kapja tőlünk a javadalmazását, igyekszik is minden tőle telhetőt megtenni értünk. Ezt bizonyítja többek között a kastélybérbeadási programja, a multi-ebrudálási kísérlete, a rádió ikonikus épületének le-, majd „felrombolása”, stb.
Lázár 2124-ig tervez
„Évszázadra szóló ingatlanpanama készül Budapest legnagyobb pályaudvarain: Lázár János utasítására a MÁV 99 évre adná ki a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását 7, azaz hét oldalas pályázati kiírásokkal. Január végén zárul is a pályázat, és tavaszra már gyorsan ki is szerződnék 2025-től 2124-ig az összes budapesti pályaudvar ingatlanait és környezetüket…”
– kezdte bejegyzését Vitézy Dávid.
Szia Uram „sok pont nulla”
„A magáncég “az épületek használatáért, hasznosításáért nem fizet ellenértéket” – tehát ingyen kapja meg az ország legértékesebb pályaudvarait 99 évre. Ugyanakkor ezért cserébe nincsenek elvárt fejlesztési garanciák: a kiírásokban nem szerepel semmilyen városfejlesztési vagy vasútfejlesztési előírás, így a magáncégek szabadon gazdálkodhatnak az ország legértékesebb vasúti ingatlanaival.
A Lázár-minisztérium máris félrevezető kommunikációba kezdett, amikor szombati közleményükben azt állították, hogy a pályázatok célja csupán az állomásépületek felújítása. A kiírások azonban teljesen másról tanúskodnak.
Ha valóban a felújítás lett volna a cél, nem lenne szükség arra, hogy a pályaudvarok közvetlen környezetét, 15-30 hektáros területeket, a magáncégek kezelésébe adják.
A minisztérium azt is közölte a 24.hu kérdésére, hogy a pályaudvarok tulajdonjoga megmarad állami kézben, azonban
a kiírások világosan részben magántulajdonú projektcégekről és az azokba apportált MÁV-ingatlanokról beszélnek.
A kiírások semmilyen megkötést nem tartalmaznak a város fejlesztésére és a jövőbeni vasúti forgalomra, funkcionalitásra vonatkozóan. Sőt, ami a legnagyobb baj:
azt sem tartalmazzák, a pályázók hol és mit fejlesszenek ezeken a hatalmas területeken, amelyek kiterjedése összesen 89 hektár, vagyis meghaladja a szűken vett Belváros méretét. “Természetesen” a pályázatot sem a kerületekkel, sem a Fővárossal nem előzte meg semmilyen egyeztetés.
<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>
A pályázati kiírás 99 évre magánkézbe adná a posztban szereplő hivatalos térképek szerint:
- 1. A Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (a korábbi kormányzati negyed telkeit), a Dózsa György útig, semmibe véve a korábbi nemzetközi tervpályázaton ide készült világszínvonalú város-, vasút- és közparkfejlesztési tervek eredményeit.
- 2. A Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Verseny utca melletti kocsijavító műhely területét is.
- 3. A Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi területet a Hegyalja út és a Krisztina körút között.
- 4. A Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket (melyek akár iroda-, akár lakásépítésre, de akár egy új budai központi kórház számára is alkalmasak lehetnének).
Ha mindez végbemegy,
az állam majd alkudozhat egy magánbefektetővel, ha bármit szeretne módosítani a vágányok elrendezésén, esetleg bővítené a vasútállomás utasforgalmi tereit, átépítené a vasútvonalat, egyáltalán foglalkozna saját utasai érdekeivel.
Gondoljunk bele,
amikor Lázár János már csak egy rossz emléke lesz a magyar vasútnak, esetleg újra lesznek uniós pénzek, netán tényleg olimpiát rendezünk, és újra felmerül egy európai fővárosokhoz méltó vasúti alagút megépítésének terve, azzal szembesül majd az utókor: sem a Nyugati szükséges kétszintűsítése és átépítése, sem a Déli megszüntetése nem megy súlyos, évtizedekre szóló kártérítés és a pályaudvart 2124-ig kezelő magántulajdonú ingatlancég beleegyezése nélkül. (…)
Ezeken a budapesti területeken valóban óriási fejlesztési potenciál szunnyad, a használaton kívüli vasúti területeken
- hiányzó intézményi és lakófejlesztéseket,
- új parkokat,
- a Nyugati mögött akár Budapest új kongresszusi központját,
- Kelenföld mellett akár az új budai szuperkórház ideális helyét is meg lehetne találni.
- A Déli helyén egyszer a jövőben, ha megépül az alagút, óriási városfejlesztési potenciál kínálkozik.
Egy hárommilliós városrégió kulcsterülete és a várost kiszolgáló nagy pályaudvarok sikeres fejlesztése azonban csak a közérdek által vezérelten történhet. A közérdek kikapcsolásával, kizárólag profitérdekek mentén jó vége egy ilyen léptékű városfejlesztésnek nem lehet. Azt remélhettük, hogy a rendszerváltás zavaros átmenete után ezt Magyarország megtanulta.
Lázár János mostani lépéséből ismét az látszik: ő valami egészen mást tanult a rendszerváltást követő mutyik időszakából, és nem csak visszahozná azokat, hanem léptéket is kíván váltani.”
– zárul Vitézy bejegyzése.
Szerző
Friss
- Lázár György: az aprómunka most következik – Messze van még az ‘aranykor’ a magyar-amerikai kapcsolatokban
- Szúrós tekintetű Trump-fotó néz majd farkasszemet a közhivatalokba betérőkkel
- Ezzel a 4 csillagjegyel nem érdemes vitázni, mert úgyis ők győznek
- Női vízilabda világkupa – magyar győzelem a világbajnok amerikai csapat ellen
- Kunetz doktor: a kórházakban előállították az igazi vesztes-vesztes állapotot
- Az ürgebőrbe bújt RTL minden MÁV-baj fizetett okozója – ‘stand up-olta’ Lázár, de nem tapsolták vissza
- Juszt László: új év, új kérdések, régi bukott Euro-milliárdok
- Nehéz eldönteni, hogy Kovács Zoltán mentegetni, vagy alázni akarta távollétében Orbán Viktort
- De ki az a Szentkirályi Alexandra? – A visszalépett fideszessel állapodott meg a kormány lomtalanítás-ügyben
- Rendkívüli! Bejelentették a tűzszünetet Izrael és a Hamász között