Kerítésen innen
A Tuzson-Maruzsa páros álhíre – Ősztől nem ingyenes a jogsi a végzős középiskolásoknak
Elöljáróban tisztázzuk: amit „ingyenesként ad el a kormány a köznek”, azt mi fizetjük, mindannyian, hiszen tudják, nincs ingyen leves… Ehhez képest értékelje mindenki a hírt: Tuzson Bence bejelentése alapján a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ- és az egészségügyi oktatás, illetve az állam már idén pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését, és a cél az, hogy a jövőben ezt teljes körűvé tegyék.
Szóval….
Az először ígért totálisan ingyenes és annak módosítása, amiben mindez csak az elméleti részre korlátozódik a tanulóvezetőknek -és szüleiknek- több százezer forintnyi különbséget jelent. Az állami lehetőségben szereplő, autóvezetéshez szükséges B kategóriás jogosítvány esetében a gyakorlati oktatás 29 kötelező órából áll és további egy órát szánnak a vizsgára.
A gyakorlás ideje alatt legalább 580 kilométert kell megtennie a tanulónak, de a hivatalos adatok szerint a többség átlagosan csak 46 óra után tud levizsgázni autóvezetésből, mert egyrészt a nagyvárosi forgalomban lassan gyűlnek a kilométerek, másrészt a tanulók jelentős része 29 óra alatt nem képes elsajátítani a szükséges alapokat, ezért kénytelen pótórákat venni. Így lehetséges, hogy
a B kategóriás jogosítvány megszerzésének teljes költsége 500-600 ezer forint.
Az összeg több mint kétharmada a gyakorlati óradíjakból adódik, ezért nem mindegy, hogy a jogosítvány ingyenes-e a középiskolásoknak, vagy csak az elméleti képzés.
Gyorstalpalón képzett képzők
A honvédség hivatásos állományának tagjai nyáron megkezdték a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet gyakorlati oktatóképzését. Később huszonegyen levizsgáztak a kizárólag nekik kialakított, a hagyományos oktatóképzéshez képest könnyített, de szűkített lehetőségekkel járó tanfolyam végén. Az autós oktatóvá képzett katonák leszerelésük után nem hasznosíthatják az eleve csak B kategóriára érvényes engedélyüket, vagyis ezen a módon nem alakítja át az autósiskolák piacát az, ahogy az állam megkönnyíti a középiskolások jogosítványszerzését.
Évente, átlagosan 30 ezer középiskolás jelentkezik az autós képzésekre, és mintegy négyezer gyakorlati oktató tevékenykedik Magyarországon. Az tehát, hogy Tuzson szerint idén pilot jelleggel elkezdik az ingyenes gyakorlati oktatás megszervezését, a lehetséges jelentkezők túlnyomó többsége számára láthatatlan marad.
Titkos?
ANépszava két pedagógus-érdekképviselet megkérdezése után azt írta,
a középiskolák jelentős részben egyáltalán nem tudják, mit kéne tenniük, hogy diákjaik ingyen vehessenek részt a jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyamokon, illetve vizsgákon
-írta a Telex. A BM válasza szerint viszont minden KRÉTA rendszert használó magyar középiskolában elérhetővé vált az elméleti ismeretek ingyenes megszerzésének lehetősége. A képzés részleteiről a köznevelési törvényben azt írják, hogy a középiskola utolsó évfolyamán a tanuló a B kategóriás jogosítványhoz szükséges elméleti tanfolyamon vehet részt, amelyben a közlekedési alapismeretek és az elsősegélynyújtási ismeretek szerepelnek.
Ezen a távoktatásban zajló tanfolyamon saját informatikai eszközén is részt vehet a diák, így tanítási időn kívül is haladhat az anyaggal. Fontos azonban, hogy a középiskola a tanuló kérésére köteles az órarendbe illesztve, tanítási napon olyan idősávot biztosítani az elméleti képzésre, ami alatt tanórai vagy egyéb foglalkozást nem szervezhet azoknak a diákoknak, akik részt vesznek az elméleti képzésen.
Szintén a köznevelési törvényben szerepel, hogy az elméleti tanfolyam során a mentőszolgálat segítségével tartanak olyan demonstrációt, amelyen megmutatják az elsősegélynyújtás alapjait, de ezt egy adott településen belül több középiskola közösen is megszervezheti. Az elméleti képzés és az elsősegélynyújtó tanfolyam végén a végzős középiskolások online vizsgáznak, majd erről igazolást kapnak, derül ki a BM válaszából. Az elméleti vizsgák eredményét a KRÉTA rendszerben rögzítik, de bekerülnek a Magyar Vöröskereszt és a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont nyilvántartásába is.
Érdekes, vagy…?
Hogy mennyire nem volt általános a lehetőség, azt pontosan megmutatja az is, hogy a minisztérium válaszadásának időpontjában, szeptember 26-ig
mindössze kétszáz középiskolás jelentkezett az ingyenes autós elméleti képzésre, illetve kezdte meg a jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyamot, ám a Belügyminisztérium arra számít, hogy idén több tízezren élnek majd ezzel a lehetőséggel.
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek