Connect with us

Kerítésen innen

Az Ön fia-lánya honvédelmi tesztdiák? – Nézzen utána…..

Megosztás

A kérdés tártalan, ha az igentisztelt szülőpáros áldását adja ahhoz, hogy szeme fénye alanya legyen a magyar honvédség teszt(próba)üzeme keretén belül annak, hogy szabad órái terhére kipróbálják rajta, miként lehet magát hazájáért bármikor feláldozni képes katonát nevelni. Ha inkább européert szeretne látni sarjában, akkor usgyi az ilyen helyekről…..

szerbia
Megosztás

A kérdés tártalan, ha az igentisztelt szülőpáros áldását adja ahhoz, hogy szeme fénye alanya legyen a magyar honvédség teszt(próba)üzeme keretén belül annak, hogy szabad órái terhére kipróbálják rajta, miként lehet magát hazájáért bármikor feláldozni képes katonát nevelni. Ha inkább européert szeretne látni sarjában, akkor usgyi az ilyen helyekről…..

Teszt-gyerekek

Több ezer diák tanulja 142 oktatási intézményben a kormány által az utóbbi években felfuttatott kadétprogram részeként a honvédelmi alapismeretek nevű választható tantárgyat, idén többen is érettségiztek belőle, mint valaha, közel 400-an. Ugyanakkor emellett a Magyar Honvédség (MH) G7-nek adott tájékoztatása szerint további hat iskolában az iskolák szabad órakerete terhére szeptembertől 840 diák tanul egy másik, honvédelem nevű tantárgyat „próbaüzemként”.

Ez a „kötelező képzés lehetőséget teremt arra, hogy a diákok egy átfogó képet kapjanak a magyar honvédelemmel összefüggő alapfogalmakról, a honvédelem rendszeréről, a haderőnemekről és a haditechnikai eszközökről”,

írta a MH hozzátéve:

Mindez összhangban van a Honvédelmi Minisztérium és a magyar kormány egyik kiemelt szándékával, az ifjúság honvédelmi nevelésének fejlesztésével.

Az MH válasza szerint az új tantárgy teszttanítása során a

840 diákot három köznevelési és három szakképzési intézményben tanítja tíz katonaoktató,

akik a tanítási tevékenységet önkéntes tartalékos katonai szolgálati viszony keretei között végzik, havi fizetésüket ennek a szolgálati jogviszonynak megfelelően kapják.

A teszt-titkok….

MH kérdéseink után sem árulta el, mely iskolákról van szó, de azt igen, hogy

„a hat állami fenntartású iskola elhelyezkedése, az iskolatípusok és iskolaméretek a próbaoktatás tapasztalatainak feldolgozásakor megfelelő információkat adhat a program további fejlesztésére”.

Árulkodó jel lehet, ha az amúgy is nehéz iskolatáskából kikandikálnak az alábbi könyvek:

Fotó: Magyar Honvédség sajtóosztály. Jobbra a már korábban létező, vaskos, meglehetősen katonatechnikai Honvédelmi alapismeretek tankönyv, balra az új, az iskolák választható órakeret terhére a diáknak kötelező új tantárgy, a honvédelem tankönyve.

Szent feladat és lőelmélet

Az új, bő 170 oldalas Honvédelem tankönyv a tantárgy korábban ismertetett kerettantervének megfelelően a következőképpen épül fel:

  • Mintegy 50 oldalon tárgyalja a Magyar Honvédség történelmét, felépítését, kitérve a lovasíjász elődökre, végvári huszárokra, az I. világháborúra mint „a legnagyobb próbatételre”, majd a II. világháborúra „Óriások szorításában” címszó alatt – ugyanis a „katonai szellem megléte a nemzettudatban a katonahőseink és hadtörténelmünk feltétlen tiszteletét jelenti”.
  • Ismerteti a könyv a katonai kötelékek csoportosítását, az MH irányítási rendszerét és rendfokozatait, de van „Jelentkezés a magyar honvédségbe” fejezet is, a könyv továbbirányít a www.iranyasereg.hu oldalra. Egy helyen azt is írja: „az alakulatokhoz tartozás igazi harcos közösséget jelent, ez a kötődés majdnem egyenrangú a családi kapcsolatokkal.” A változatosság kedvéért az egyik fejezet címe „A Magyar Honvédség és katonaelődei”, a másiké pedig „A honvédelem rendszere, a Magyar Honvédség”. Játékos, életből vett példák is megjelennek a fejezetek bevezetőiben: „Katonai körökben gyakran hallhatod
a fegyvernem kifejezést. De vajon mit jelent ez pontosan?”
  • A következő nagy fejezet a lőelmélet alapjait fekteti le, tüzelésről a ballisztikus röppálya alapjellemzőiig. A felütés a következő: „Kiképzés alatt álló katona vagy. Ma tudtad meg, hogy a lövészalegységek parancsnokai a fontosabb beosztásokra, a mesterlövészekhez, géppuskásokhoz a jól lövő katonákat választják ki. Felmerült benned, hogy vajon alkalmas lehetsz-e valamelyikre.”
  • Ezek után a haditechnikai ismeretek során 30 oldalon lényegében a lőfegyverek csoportosítása és jellemzése történik meg a maroklőfegyverek történetétől a „sosem látott pusztítást” végrehajtó géppuskákig, ilyen fejezetcímekkel, hogy „Az arany középút – a karabélyok és a gépkarabélyok”.
  • Megtudjuk azt is, hogy a BTR-80 páncélozott szállító jármű könnyen megismerhető oldalankénti négy kerekéről, a páncéltest közepén található deszantajtókról, valamint a toronyban elhelyezett KPVT géppuskáról.
  • Bő 20 oldalon alap egészségügyi ismereteket ad át a könyv, majd túlélési és térkép-, illetve tereptani alapismeretekkel zárul, tűzgyújtástól tájolóhasználatig szűk 40 oldalon összesen, korrekt gyakorlati ismereteket is átadva, esetenként ki-kilépve egy pillanatra a katonai kontextusból.

Vélemények

Vekerdy Tamás pszichológus anno azt mondta erről:

„pacifista vagyok, így ezt a tantárgyat merő ostobaságnak tartom. Nincs szükség ilyesmire az iskolákban. Máshol propagálja magát a honvédség.”

Mészáros György, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának docense, a Neveléstudományi Intézet oktatója és a Pedagógiai Antropológia Kutatócsoport vezetője:

„„nagy lépést tett a magyar közoktatás a tananyag- és ideológiaközpontú, minél több mindent előíró irányba. A honvédelmi nevelés megjelenése az állampolgári ismeretekben és külön tantárgyként ezt a trendet folytatja, és expliciten, katonai keretbe helyezi a hazához való tartozást is.”

Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete:

„mivel nálunk nincs sorkötelezettség, az oktatásban megjelenítve próbálják ez iránt felkelteni a fiatalok érdeklődését”, de ennek nincs helye az oktatási rendszerben.

Ez itt az Ön véleményének helye:

 

Szerző