Banánköztársaság
Booking.com-sztori: erőfitogtatás helyett hatékony érdekképviselet hozott eredményt – hétfőn itt az elmaradt pénz
Nem feltétlenül szoktam az európai parlamenti képviselői munkám minden kulisszatitkába és részletébe beavatni a nyilvánosságot: egyfelől mert messze nem olyan izgalmas és érdekes, mint amilyennek gondolják, másfelől a választókat – nagyon helyesen – a végeredmény érdekli, nem pedig a háttérben zajló munka. Most azért teszek kivételt és számolok be egy konkrét ügy háttéreseményeiről, mert a magyar viszonyokat illetően különösen tanulságos, ráadásul az utóbbi napokban a közélet egyik kiemelt témája volt – írta Ujhelyi István európai parlamenti képviselő közösségi oldalán a Booking.com-mizériával kapcsolatban.
Nem feltétlenül szoktam az európai parlamenti képviselői munkám minden kulisszatitkába és részletébe beavatni a nyilvánosságot: egyfelől mert messze nem olyan izgalmas és érdekes, mint amilyennek gondolják, másfelől a választókat – nagyon helyesen – a végeredmény érdekli, nem pedig a háttérben zajló munka. Most azért teszek kivételt és számolok be egy konkrét ügy háttéreseményeiről, mert a magyar viszonyokat illetően különösen tanulságos, ráadásul az utóbbi napokban a közélet egyik kiemelt témája volt – írta Ujhelyi István európai parlamenti képviselő közösségi oldalán a Booking.com-mizériával kapcsolatban.
Sokan olvasták a hírekben,
hogy a világ egyik legjelentősebb internetes szállásközvetítő cége, a Booking.com hosszú ideje nem fizette ki a vele szerződésben lévő szállásadóknak járó pénzeket, így huszonkétezer magyar partner (a nagyobb hotelek mellett főleg kisebb turisztikai, többségében családi vállalkozás) is nehéz helyzetbe került. A sajtóban megjelent hírekre adott első kormányzati reakciók meglehetősen sajátosak voltak: a sokak szerint leginkább NER-es kifizetőhelynek számító Magyar Turisztikai Ügynökség kusza számokkal kezdett operálni, a Fidesz-frakció pedig – az állami kommunikációs rutin részeként – konkrét fenyegetést küldött a multicégnek.
Én az Európai Parlament közlekedési és turizmus szakbizottságának egyik vezetőjeként, valamint az ENSZ turisztikai világszervezetének uniós nagyköveteként léptem a magyar érdekek mellé és családi szabadságomat megszakítva már az első hírek olvasása után konzultációt kezdeményeztem a Booking.com felelős vezetőivel.
Több körben, több formában is egyeztettem az érintett cég képviselőivel,
így az ügyben illetékes vezérigazgató-helyettessel, a Közép-Kelet európai régió felelősével, a brüsszeli és budapesti irodavezetőkkel, a számítástechnikai háttérért felelős személlyel, de személyes konzultációkat folytattam az érintett magyarországi vállalkozások egy részével és a szakmai szervezetek vezetőivel is. Ezek az egyeztetések is érdemben hozzájárultak ahhoz, hogy – és ez egy fontos bejelentés –
holnapra a mintegy huszonkétezer magyar partnercég szinte kivétel nélkül megkapja az elcsúszott kifizetéseket, csütörtökre pedig visszaálljon a rendszeres és remélhetőleg hibamentes működés. Ha a nekem tett ígéret ellenére mégsem rendeződik a tartozások kifizetése, természetesen EU-s intézményi lépéseket teszek.
Ami a konkrét ügyet illeti:
a Booking.com kifizetési nehézségeit
nem pénzügyi- vagy menedzsmentválság,
hanem technikai felkészületlenség okozta.
Egy több mint két éve előkészített könyvelési és számviteli szoftvercsere miatt csúsztak a kifizetések, a korábbi informatikai rendszer a partnerhálózat ugrásszerű növekedését és a nyári szezon terheltségét már nem bírta, az új rendszert pedig még nem tudták megfelelően működésbe állítani.
Ez nem jelenti azt, hogy a Booking.com felmenthető az ügyben,
vagy a vezetését nem terheli felelősség azért, mert sokezer magyar vállalkozás nem jutott hozzá időben az őket megillető pénzekhez, de – ahogy a mondás szól –
nem szabad a fürdővízzel a gyermeket sem kiönteni.
Nem lehet azonnal zsigerből fenyegetni és hecckampányt indítani primitív politikai érdekek mentén, mert ha egy ilyen sok magyar kis- és középvállalkozást is kiszolgáló, nekik profitot hajtó vállalkozás alól mi magunk húzzuk ki a szőnyeget, akkor azzal borulnak az érintett magyar érdekeltségek is.
Nem vagyok naiv kezdő, pontosan látom, hogy a multik miként használják ki piaci helyzetüket, nagyságukat és kapitalista előnyüket minden rendelkezésükre álló helyzetben.
A Booking.com is számtalan érzéketlen hibát és válságkezelési malőrt vétett ebben az esetben, ugyanakkor politikai szereplőktől érkező fenyegetéssel semmi nem oldódik meg. Sőt, épp az volt a magyar érdek, hogy a multicég helyzete is mielőbb rendeződjön, hiszen, ha jól működik a rendszer, az a magyar beszállítóknak is hasznot hajt.
Ha összecsuklik a multicég, a romjai alatt reked sokezer magyar vállalkozás is. Jelen esetben tehát a határozott, világos érdekképviseleti célok mentén vezetett, de korrekt tárgyalás hozza, illetve hozta meg az igazi eredményt.
Tény,
hogy a digitalizáció erőltetett nyomulása – és benne a lakmuszpapírként működő turisztikai szektor – számtalan új problémát hoz folyamatosan a felszínre, amelyekre a gazdasági szereplőknek egyelőre nincsenek gyors válaszai.
- Tanulság, hogy egy országonként sok tízezer partnerrel dolgozó multicég nem engedheti meg magának, hogy hasonló krízis idején elérhetetlen legyen, és kommunikálni csak chatbotok, illetve mesterséges intelligenciával működő robotplatformok mentén legyen hajlandó.
- Tanulság, hogy egy turisztikai multicégnek hasonló helyzetekben nemcsak az érdemi kommunikációra, de a méltányosságra is nagyobb hangsúlyt kell fektetnie és nem bánhat a partnereivel a most tapasztalt módon.
A Booking.com körüli botrány tehát megoldódni látszik,
ami nyilván érdeke volt a multicégnek is, de – ami számunkra még fontosabb volt, hogy – komolyabb sérülésektől mentesen megoldódott vele a magyar kisvállalkozások helyzete is.
A Fidesz-kormány ebben az esetben is a régi módszert alkalmazta csak: erőt fitogtatni, a felcsillanó piaci einstand lehetőségétől megrészegülve fenyegetni.
Ez ugyanakkor kizárólag a Fidesz és a körülötte lévő gazdasági szereplők érdekét szolgálta, a megoldásét nem. Azt most is a csendes, háttérben végzett és kitartó egyeztető munka jelentette.
Nos, ilyen a magyar érdekek valóban hatékony képviselete.
Friss
- Így végezte 35 éve a román diktátor és felesége
- Elkeserítő hír érkezett: van karácsony Fenyő nélkül, de majd márciusban…
- Kulka János: tudok mesélni a szememmel…
- Fúrja az oldalad, hogy mely csillagjegynek, hogyan telik az év utolsó hete? Akkor nosza….
- Karácsonyi hangulatban, avagy a balgaság dicsérete
- Ez a békegalambság-cucc jól ment – üzente egy kommentelő Orbán Viktornak Putyin karácsonyi pusztító támadásának hírére
- Ne felejtsük, nemcsak egy botrányos kegyelmi ügy volt – Sulyok Tamás nem mérlegel, behúzta féket
- Gyöngyös „büszkesége” a karácsonyi „szeressük egymást, gyerekek” jegyében: drónnal figyelik, majd bírságolják a guberálókat
- Szörnyű repülőgép-katasztrófa: 67 emberrel a fedélzetén lezuhant egy utasszállító – videón a tragédia – Frissítve!
- Így telt a szenteste a Városi Kurírral – +1 emlékezés Domján Editre