Connect with us

Kerítésen innen

Népszava: februárban indul az Orbán-kormány tanárvizsgáztatási próbaüzeme

Megosztás

Kedves Nebulók és szüleik! Kéretik figyelemmel lenni arra, hogy a tanároknak ezentúl nem kizárólag tudásuk átadása a feladata, sokkal inkább az, hogy a Pintér Sándor vezette minisztérium követelményeinek megfeleljenek és bekerülhessenek abba a 25%-ba, akik jó minősítéssel megtarthatják fizujukat. Ne feledjük: 2023-at írunk, Európa közepén vagyunk, az Unió tagjaként prosperálunk és a jövő generációjáról van szó!

Megosztás

Kedves Nebulók és szüleik! Kéretik figyelemmel lenni arra, hogy a tanároknak ezentúl nem kizárólag tudásuk átadása a feladata, sokkal inkább az, hogy a Pintér Sándor vezette minisztérium követelményeinek megfeleljenek és bekerülhessenek abba a 25%-ba, akik jó minősítéssel megtarthatják fizujukat. Ne feledjük: 2023-at írunk, Európa közepén vagyunk, az Unió tagjaként prosperálunk és a jövő generációjáról van szó!

Tanerő leülhet, egyes?

A Népszava információ szerint a rendszer bevezetésének első állomásaként most februárban megindul az úgynevezett tesztidőszak, 40-50 intézmény részvételével. Az érintett iskolákban ismertetik az új rendszert mindenkivel, és kitűzik a személyes teljesítménycélokat is. A tapasztalatokat nyáron fogják kiértékelni a Belügyminisztérium szempontjai szerint, ezután – ha kell – korrigálnak a rendszeren, szeptemberben pedig mindenhol bevezetik.

A pedagógusoknak, intézményvezetőknek minden évben át kell majd esniük egy belső értékelési folyamaton, ehhez tanévenként személyre szabott teljesítménycélokat is teljesíteniük kell, valamint több, a minisztérium által meghatározott kompetenciaterületen is meg kell felelniük.

Akik a legjobban teljesítenek, pluszjuttatást kaphatnak, akik átlag alatti eredményeket érnek el, levonhatnak illetményeikből. A szakszervezetek tiltakoznak és az EU-hoz fordulnak.

Se több, se kevesebb, csak a paráztatás

A lap szerint az új tervezetben még nem terveznek pénzügyi vonzatot életbe léptetni az első évben:

tehát nem lesz fizetésemelés vagy elvonás.

Az új tervezetben azonban a pedagógusokkal, igazgatókkal szemben megfogalmazott elvárásokon is finomítottak. Kivették a szövegből például, hogy a pedagógus

„viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”,

vagy hogy az intézményvezető

„a fenntartói elvárásokhoz igazodva” tervezze az iskolai munkát.

Az új tervezetben az sem szerepel, hogy

a pedagógusoknak csökkenteniük kellene a késések számát.

Akkor minek kell megfelelni?

A fenntartónak való megfelelési kényszer azonban nem tűnt el teljesen, a tervezet új változatában már az szerepel, hogy az intézményvezető teljesítménycéljainak kell illeszkednie a fenntartó

„írásban rögzített elvárásaihoz”.

A koncepció újabb változata „mérföldköveket” is tartalmaz a bevezetést illetően: első lépésként egy kipróbálási időszak jön a mostani félévben körülbelül 40-50 intézmény bevonásával.

  • Februárban kezdődik az új rendszer bemutatása az érintett intézményekben, valamint a személyes teljesítménycélok meghatározása is a pedagógusokkal közösen.
  • Júniusban és júliusban lesz egy tesztértékelés a BM által megadott szempontok szerint, a tapasztalatok alapján pedig korrigálják a rendszert a szeptemberben tervezett éles bevezetésig.

A koncepcióban most arra is kitért a BM, hogy „pénzügyi következménye” (vagyis jutalmazás vagy bérlevonás) a következő tanévben még ne legyen az értékelésnek, ezt csak a 2024 szeptemberétől induló értékelési időszaktól javasolják.

A koncepció korábbi változata szerint egy tantestületben a legjobban teljesítő 20 százalék kaphat plusz anyagi elismerést (ahogy a tervezet fogalmaz: pozitív „béreltérítést”), akik viszont az alsó 20 százalékba kerülnek, tőlük pénzt is levonhatnak. Az újabb változatban ezen módosítottak, átlag felett azok teljesítenek, akik a legjobb 25 százalékba, átlag alatt pedig azok, akik az alsó 25 százalékba kerülnek.

A pedagógusok 100 pontot érhetnek el összesen, ehhez három, személyes teljesítménycélt kell teljesíteniük (30 pont), valamint tíz kompetenciaterületen is értékelik őket (70 pont). Ilyen területek például az eredményesség, hatékonyság, terhelhetőség, szakmai minőség, munkafegyelem.

Szerző