Connect with us

Kerítésen innen

Figyelem! Megemeli a kormány a benzin és a gázolaj adóját

Megosztás

Tudja, hogy ahányszor tankol, adózott jövedelméből pontosan hány forinttal támogatja az ÁFA-n kívül a kormányt? Szerintük nem eléggel, mert az ezt is szabályozó kedden benyújtott új adótörvényeket még a nyári szünet előtt elfogadhatja az Országgyűlés, tudatta a Pénzügyminisztérium keddi közleményében.

Megosztás

Tudja, hogy ahányszor tankol, adózott jövedelméből pontosan hány forinttal támogatja az ÁFA-n kívül a kormányt? Szerintük nem eléggel, mert az ezt is szabályozó kedden benyújtott új adótörvényeket még a nyári szünet előtt elfogadhatja az Országgyűlés, tudatta a Pénzügyminisztérium keddi közleményében.

Uniós minimum

A legjelentősebb változás az, hogy a jövedéki adó szintjét az uniós minimumszinthez igazítják. Ezt azzal indokolták, hogy Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét, jövőre pedig teljesíteni kell az uniós előírást.

No és az ÁFA?

Míg az áfakulcs Magyarországon a legmagasabb, a literenkénti jövedéki adó nálunk az EU-ban az egyik legalacsonyabb.

Csak az adó alapján tehát nem lehetne nálunk annyira drága az üzemanyag, mint amennyire az.

Egy márciusi hír szerint az árréssel kapcsolatban kiderült egy MNB-s írásból, hogy a februári adatok alapján a többi régiós országban a benzinnél literenként átlagosan 102 forint, míg a gázolajnál 152 forint volt a felár. Ezzel szemben hazánkban

a benzinhez tartozó felár 170, míg a gázolajhoz kapcsolódó felár 187 forintot tett ki.

A benzin tehát közel 70 forinttal, a gázolaj pedig 35 forinttal volt drágább csak a felárnak köszönhetően. A felár emelkedésében – jegyzi meg a jegybanki írás – szerepet játszhatott, hogy a külföldi nagykereskedők kivonulásával csökkent a verseny a hazai üzemanyag-piacon.

A mostani emelésről…..

A hvg.hu cikke szerint

  • a benzin jövedéki adója abban az esetben, ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, literenként 120 forintról 152,55 forintra nő,
  • ha pedig a kőolaj világpiaci ára a hordónkénti 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő a jövedéki adó.
  • a petróleum jövedéki adója hordónkénti 50 dolláros világpiaci olajár felett 124,2 forintról 152,55 forintra nő, 50 dolláros olaj alatt 129,2-ről 157,55 forintra,
  • a gázolaj adója pedig 50 dolláros világpiaci olajár fölött 110,35-ről 142,9 forintra nő literenként, 50 dolláros olajár alatt 120,35 forintról 152,9 forintra.

A kormány még tavaly decemberben nyújtott be derogációs kérelmet a jövedéki adó emelésére, a jelek szerint ezt az Európai Bizottság nem fogadta el.

A közlemény szerint a légitársaságok esetében az üzemanyagok nem esnek jövedéki adókötelezettség alá, így a légi közlekedés közteherviselésének szintje rendkívül alacsony. Ezért – hasonlóan a többi uniós országhoz – a légitársaságok hozzájárulása zöld adóként Magyarországon is fennmarad, de a kevésbé szennyező repülőgépek kedvezményben részesülnek.

A többi marad, ahogy volt

A benyújtott adótörvény értelmében a kormány jövőre nem változtat személyi jövedelemadó mértékén, megtartja a családi adókedvezményt, a négygyermekesek, a 30 év alatti anyák és a 25 éven aluliak adómentességét, emellett továbbra is garantálja az alapvető élelmiszerek kedvezményes áfakulcsát. A közleményben kiemelték: a családpolitikai kiadások és a családi adókedvezmények együttes összege jövőre meghaladja a 3300 milliárd forintot. Jövőre is folytatódik a gazdaság fehérítése: míg 2010-ben 22,3 százalék volt az áfaelkerülés mértéke, mára ez 5,1 százalékra csökkent, ami az egyik legkedvezőbb eredmény az Európai Unióban.

Ezzel nyernek a tisztességesen működő vállalkozások, nyer a gazdaság és a költségvetés is. A most benyújtott adótörvények megfelelő alapot adnak a jövő évi költségvetéshez, amellyel megvédhetők a családok, a nyugdíjak, a munkahelyek és a rezsicsökkentés, továbbá megőrizhető Magyarország biztonsága

– zárta közleményét a PM.

DK: Orbán-megszorítás

„Hazugság, hogy az Európai Unió miatt kell emelni benzinárakat, hiszen számos adó, köztük a világrekorder magyar áfa terheli az üzemanyagokat a jövedéki adó mellett, amiről kizárólag az Orbán-kormány dönthet. Vagyis Orbán Viktor csökkenthetné a benzinárakat, de nem akarja”

– áll a DK közleményében.

Szerző