Connect with us

Kerítésen innen

Ha Szijjártó ‘önként és dalolva’ bevállalta az aksigyárakba feccölt forintjaink nagyságát, akkor mennyi lehet igaziból?

Ha Szijjártó 'önként és dalolva' bevállalta az aksigyárakba feccölt forintjaink nagyságát, akkor mennyi lehet igaziból?
Megosztás

Ha azt a tapasztalatot vesszük alapul, hogy a kormánymegszólalók adatai, számai milyen arányban fedik az igazságot és feltételezzük, hogy Szijjártó Péter is pártjához hű közszolga, akkor mindenki döntse el maga, hogy miként kezeli az akkumulátorgyárakra fordított nem kicsit nagy összeg „bemondásra” történő elfogadását.


Miniszter úr, mennyi az annyi?

Eddig nem -sem- lehetett pontosan tudni, hogy a kormány összesen mennyi pénzt költött az elmúlt években az akkumulátorgyárak fejlesztésére, csak különböző becslésekből lehetett sejteni, hogy mekkora mennyiségű állami támogatás mehetett el a szektorra. Azonban most először Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is részben megerősítette, mekkora összegről van szó.

<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>

A szám sokkolónak tűnik

Szijjártó Péter kedden egy székesfehérvári lakossági fórumon válaszolt a sajtó kérdéseire, ahol többek között szóba került a magyarországi akkumulátorgyárak költsége is. A Telex a korábbi számításai alapján 1500 milliárd forint környékére becsülte a különböző akkumulátorgyárakra, illetve működésükhöz szükséges infrastruktúrára költött összeget. A lap azon felvetésére, hogy hozzávetőlegesen 1500 milliárd forint állami támogatás ment el a különböző akkumulátorgyárakra, infrastruktúrára, direkt támogatásokra, Szijjártó Péter azt felelte, hogy

„Lehet, lehet, igen.”

Kockás papír…

2023 novemberében Éltető Andrea közgazdász egy előadásában csak

az akkugyáraknak nyújtott közvetlen állami támogatást 663 milliárd forintra, az azok működését elősegítő infrastruktúra-fejlesztések értékét 598 milliárd forintra tette.

2024 tavaszán, fél év kutatómunka után a portál közölt az akkuipari beruházásokról szóló frissített adatbázisát, amelyben

720 milliárd forintnyi közvetlen támogatást és 890 milliárd forintnyi infrastruktúra-fejlesztést azonosítottak. Az akkor elérhető egyéb adatok alapján a közvetlen támogatás mértékét 960 milliárd forintra, a kizárólag akkugyáraknak épülő infrastruktúra árát pedig 500 milliárd forintra becsültük. 

Jó döntés, vagy mégsem….?

Arra az újságírói kérdésre, hogy a miniszter szerint jó döntés volt-e ennyit költeni erre a szektorra, miután jelentősen visszaesett az akkumulátorgyárak teljesítménye, a külügyminiszter csak annyit felelt, hogyha

egy másik szomszédos országgal szemben elvesztették volna a CATL beruházását, akkor valószínűleg most arról szólnának a hírek, hogy a külgazdasággal foglalkozó miniszter alkalmatlan a feladatra, mert még ezt sem tudta volna elintézni, hogy idejöjjön ez a beruházás.

Ennek azért van jelentősége, mert a kormány – amely egy időben szívesen büszkélkedett el a különböző akkuipari projektek támogatásával – 2023 vége, 2024 eleje óta nem veri nagydobra, mennyivel támogatja ezeket a beruházásokat.

Az utóbbi időben a nagyobb projekteknél nem közölték az állami támogatás mértékét, ami miatt erre csak becsléseket lehetett készíteni.

Mennyi 1500 milliárd -1.500.000.000.- forint?

Összehasonlítási alapként a lap kiemelte, hogy 1500 milliárd forint

a 2023-as magyar GDP két százalékát teszi ki. Valamint az államadósság 2,7%-át.

Szerző