Connect with us

Ez a nap

Aránylag nálunk a legtöbb a halálos biciklisbaleset az EU-ban

Bicikli
Megosztás

Kerékpáros és autós szervezetek egyeztetnek a KRESZ-módosításról. 1,5 méteres kötelező oldaltávolság kéne, hogy kevesebb legyen a biciklisbaleset.




Az elmúlt évtizedben nagyon sokat javult a kerékpárosok elfogadottsága az utakon, különösen a fővárosban, ahol robbanásszerűen emelkedett a biciklizők száma az utóbbi években. Ám az uniós baleseti statisztikák azt mutatják, hogy az utak egyik legveszélyeztettebbje továbbra is a kerékpáros közlekedő, és Magyarország – mint ahol az EU-átlagnál többen kerékpároznak – sajnos élen jár ezekben a mutatókban.

Egy friss kutatás szerint Magyarországon az összes közlekedésre fordított idő 9%-át (napi 5,5 percet) kerékpározással töltjük.

A halálos baleseti statisztikákban a kerékpárosbalesetek aránya a többi közlekedőhöz képest Magyarországon 16 százalék, miközben az EU-átlag 8 százalék, csak Hollandia előz minket 24 százalékkal – azért egyébként, mert ott sokkal többen bicikliznek, mint nálunk.

Magyarországon halnak meg a legtöbben kerékpározás közben: az egymillió főre jutó kerékpáros halálos áldozatok száma itt a legmagasabb, megelőzzük Hollandiát és Dániát is, ahol pedig többen kerekeznek.

Míg a közúti balesetek számát tekintve európai szinten számottevő javulás érzékelhető, a kerékpáros balesetek száma egy ideje nem csökken, sőt újra növekedésnek indult.

Az a számokból is kiderül, hogy a kerékpárosokat érintő balesetek nagyobb része Magyarországon a nyílt úton történik, és csak 24 százalékuk valamilyen kereszteződésben. Arra is utalnak adatok, hogy leginkább a rossz helyzetfelismerés okozza a baleseteket, azaz, amikor a közlekedők nem jól mérik fel a távolságokat, egymás sebességét, manővereit.

Magyarországon is kötelezővé tennék a legalább 1, de inkább 1,5 méteres távolságtartást

Ezért nem ördögtől való gondolat, hogy Magyarországon is kötelezővé tegyék, hogy a kerékpárosok előzésekor a járműveknek legalább 1, de inkább 1,5 méteres oldaltávolságot kellene tartania. Több országban ezt már bevezették.

A Magyar Kerékpárosklub, Révész Máriusz, aki jelenleg a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos és még további biciklis szervezetek összefogtak, és leültek az Magyar Autóklubbal is tárgyalni erről, és számos más, bicikliseket érintő KRESZ-javaslatról, amelyek itt olvashatók. A résztvevők tavaszra ígérték, hogy előállnak a mindenki számára elfogadható módosításokkal, és Révész szerint a KRESZ módosításokra is jó eséllyel csak a választások után kerülhet sor.

(Forrás: 444)



Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük