Connect with us

Banánköztársaság

Júdás evangéliuma – Mióta az eszemet tudom, ateistának tartom magam

Megosztás

Mióta az eszemet tudom, ateistának tartom magam. De a vallások mindig nagyon érdekeltek. Gyerekkoromban hittanra nem jártam, viszont nagyanyám rendszeresen vitt templomba, Pécsett a rácvárosiba, a Barátokhoz a Ferencesek utcájában, meg a Pius templomba.

Megosztás

Mióta az eszemet tudom, ateistának tartom magam. De a vallások mindig nagyon érdekeltek. Gyerekkoromban hittanra nem jártam, viszont nagyanyám rendszeresen vitt templomba, Pécsett a rácvárosiba, a Barátokhoz a Ferencesek utcájában, meg a Pius templomba. Olvastuk az összes gyerekeknek szóló hittan könyvet. Jézus személye tehát közel került hozzám és érdekelt, mi az igazság? Faltam Robert Graves könyveit, a Claudius az istent, az Én Claudiust, de legfőképpen vagy tízszer olvastam a Jézus királyt! Gimnazista koromban vallástörténész akartam lenni. Aztán ez elmaradt és apámhoz hasonlóan jogász lettem. Már így is marad.

De mégis minden újdonság nagyon érdekelt.

Így volt, mikor híre jött a sajtóban, hogy az 1978-ban, az egyiptomi, alminyai barlangban megtaláltak egy új evangéliumot, amit Júdás evangéliumának neveznek. Bár nem ő írta, hanem Jézussal való beszélgetését tartalmazza 25 helyreállított oldalon és 2006-ban a nagyközönség is megismerhette helyreállítva. Tudni kell, hogy sok evangélium (jelentése: örömhír, jóhír) született az ókorban. De ahogy a kereszténység elkezdett terjedni, az ókor legerősebb európai vallásává válni, kiépült a keresztény egyházszervezet is. Nem csak papok, hanem azok vezetői, püspökök és pápák is lettek előbb utóbb. Ezzel kezdett is meghalni Jézus igaz, szerintem is követendő tanítása:

”Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!”

Ez az emberi egyenlőség, testvériség elve, amiből később kinőtt a Nagy Francia Forradalom jelszava 1789-ben:

„Szabadság, Egyenlőség,Testvériség!”(„Liberté,Égalité,Fraternité!”)

Ku.180-ban Iréneusz lyoni püspök elhatározta, hogy rendet teremt a keresztények fejében és kanonizálja, egységesíti a meglevő irodalmat, tanításokat. Eldöntötte, hogy mely evangéliumokat lehet olvasni, terjeszteni, a többit eretneknek nyilvánította. Ezek közé került Júdás evangéliuma is, mert tartalma nem fért össze a hivatalos egyházi állásponttal. Ugyanis azt tartalmazza, hogy az elfogadott tanítással szemben nem egy Isten van, hanem létezik egy nála hatalmasabb, kezdettől fogva létező Isten is stb. Szó szerint tűzzel vassal irtották ezeket az iratokat. Nyilván ezért is kellett elrejteni Júdásét egy barlangban. De hál istennek fennmaradt.

A Biblia Júdása egy szemét áruló

Aki elvezeti a római katonákat a Getszemáni kertbe éjszakázó apostolokhoz és Jézushoz, egy csókkal mutatja meg nekik, hogy az ott lévők közül, melyik Jézus. Ezért hívjuk az árulást Júdás csókjának ma is. Aztán Jézust elviszik, elítélik és keresztre feszítik. Júdás evangéliumában viszont egy másik Jézust és Júdást ismerünk meg. Jézus egy sokkal szabadabb, szinte néha irónikus tanító, akinek célja van Júdással. Az utóbbi pedig nem áruló, hanem Jézus küldetésének segítője, beteljesítője. János evangéliumát Iréneusz helyesnek találta, mégis van benne egy árulkodó szövegrész a Getszemáni kertben történetekről.Ime:

“-Kit kerestek?

-A názáreti Jézust.

-Én vagyok.

Ott állt pedig velük Júdás is, aki elárulta őt. Mikor ezért azt mondta, hogy: Én vagyok; hátra vonultak és a földre estek. Ezért ismét megkérdezte őket:

-Kit kerestek?

-A názáreti Jézust.

-Mondtam néktek, hogy én vagyok az.”

(Jn 18,3-8)

Az elfogadott evangélium tehát nem szól áruló csókról, sőt azt mondja, hogy Jézus maga adta fel saját magát a római katonáknak

A tanítás szerint Jézus Isten fiaként jön a földre, megtestesül, hogy megváltsa az emberiséget. Elhozza nekik a Feltámadást, az örök életet, hogy megmentse őket a szenvedéstől. De a megváltást saját életének feláldozásával kell megtennie. Be kell tehát következnie szükségképpen a szenvedésének és iszonyatos kereszthalálának, mert csak így érheti el célját, az emberiség megmentését az örök haláltól.

Iskariótbeli Júdás ezen evangélium szerint tehát nem egy áruló volt az apostolok között, hanem a legokosabb, a leghívebb mind közül. Aki leginkább megértette Jézust és az ő küldetését. Júdás csókja tehát, ha volt, akkor nem egy becstelen spiontól származott. Hanem az utolsó, az igazi megértés és szeretet megnyilvánulása Jézus földi, emberi életében. Utána már csak véres szenvedés és kínhalál következett a keresztfán.

Júdás pedig tettének súlya alatt összeroppant. Akár szeretetből, akár árulásból követte el. Felakasztotta magát a jeruzsálemi városfalon kívül egy fára. A földön megtalálták a harminc ezüstpénzt, amit kapott a rómaiaktól. Ezt a zsidó főpapok a megtalálás után nem vitték be a város kincstárában, merthogy vérnek az ára. Inkább megvették belőle a mezőt a városfalon kívül és ott temették el később az idegeneket. Ezért is nem temették el régebben az öngyilkosokat katolikus temetőkben, hanem csak kerítésen kívül.

Szóval nem biztos, hogy az az áruló, akit annak hiszünk, akire haragszunk. A szeretet, a másik megértésének útjai kifürkészhetetlenek!

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük